אף פעם לא מאוחר. 18 שנה לאחר הקמת עמותת "קיפוד הזהב" של תיאטרון הפרינג', יוענק מטעמה בטקס שייערך בתיאטרון "תמונע" מחר, בצהרי שישי, פרס מפעל חיים לעודד קוטלר. 43 שנה לאחר שייסד את פסטיבל עכו, שלכבודו "המציא" לפרינג' את ההגדרה "תיאטרון אחר". קוטלר המתין בסבלנות לפרס הזה, שבינתיים ניתן מאז כינונו לשורה של אנשי תיאטרון מוכשרים ולא הייתה לו סיבה להתלונן, כשבאמתחתו סוללה מכובדת של פרסים ובראשם - פרס ישראל.

אבסורד בנטפליקס: איכות היא מרכיב שולי, וג'וליה רוברטס חתומה שם
הכוכבת הישראלית בצרפת: "ב־7 באוקטובר שחקן מהקאסט קרא לי טרוריסטית"

לאיזו אחרות חתרת אז, בשנת 80'? - אני שואל את קוטלר, מי שבדרך לעכו עבר בתיאטראות אהל, הקאמרי וחיפה, "שם הייתי בן-טיפוחים של הממסד", גם לאחר שצלח את עכו.

"ה'אחרות' נוגעת, בין השאר, במושג 'חרות'", הוא משיב. "כלומר, לא בהכרח ללכת בדרכים קונבנציונליות ולדבוק בדרך המלך, אלא לחפש את המבט המקורי על חיי המקום ולהגיב על מה שקורה בו".

43 שנה לאחר עכו האם השגת את מבוקשך?

"גם אם השגתי, אף פעם לא הרגשתי שהשלמתי את המלאכה, אלא נשארתי תמיד בעיצומה של המלאכה. אני שמח לראות שהפרינג' בארץ נמצא בהתקדמות מתמדת עם מה שנעשה בתמונע, בצוותא, בסמטה ובתיאטרון הבית כשאני מקווה שכאן ייחשב הפרינג' למעולה שבמעולים למרות בעיות התקציב, כשהכסף הולך לדתיים".

אף כשהוא חוגג עוד פרס, קוטלר, שנחשב תמיד לצעיר נצחי, ממשיך גם בגיל 86 לבעוט במה שלא תואם את עקרונותיו ולהציב בתיאטרון מראה נוכח חוליי החברה בהיותו נאמן לאידיאולוגיה שהנחתה אותו לאורך השנים תוך כדי דאגה לחיזוק מעמד היצירה העצמאית בתרבות המקומית, כדברי ועדת הפרס.

קוטלר מעודו לא טרח להתנחמד כדי לזכות בפרס כלשהו, כולל פרס ישראל שלדעת רבים הגיע לו בעקבות פועלו רב השנים. "פרס ישראל זה פרס של הממסד שלא ממהר להעניק אותו למי שאיננו מזדהה עם עמדותיו, אבל ההתעקשות שלנו הוכיחה את עצמה", הוא אומר ומתקיף: "המלחמה הנוכחית מוכיחה בצורה ברורה ביותר שיש לנו ממשלה גרועה, ששריה לא יודעים לנהל מדינה ומי שעומד בראשה, בנימין נתניהו, היה חייב לעוף מזמן. אבל הוא מתעקש להישאר במקום שהוא לא צריך להיות בו ומקריב את המדינה למען טובתו האישית!".

אחרי ששיחק  את טרזיאס העיוור בגרסה פרינג'ית ל"אדיפוס" וביים, גם כן בפרינג', את הקלאסיקה המודרנית "חשמלית ושמה תשוקה", קוטלר מביים ב"אקטור סטודיו", שהוא הקים בעשור הקודם עם חברו המנוח אמנון מסקין, את הצגת "מחזה נישואין" מאת אדוארד אולבי, מחבר מחזה הלהיט "מי מפחד מ-וירג'יניה וולף".

נראה שבגילך - 86, אמרנו - אינך יודע מה זה לנוח על זרי הדפנה.

קוטלר צוחק ומשיב: "כנראה, יש דברים שהם בדי.אן.איי. אם יבדקו את הדם שלי, אולי יגלו בו משהו שממשיך להריץ אותי להמשיך לעשות דברים. זאת, גם אם בגילי המופלג אני מודע לכך שיש להרפות קצת ולהקדיש יותר למשפחה, כולל כמובן הנכדים, שלהיות איתם זה בשבילי עונג שאין כדוגמתו".

פרס קיפוד הזהב למפעל חיים יוענק מחר גם לאמנית המיצג הוותיקה תמר רבן על פועלה בתחומה.