תערוכת מגני דוד, חורש, הצגה חדשה בתיאטרון, מיצב אמנות להזדהות עם משפחות החטופים, אמן בינלאומי בישראל, אורח תזמורת הבארוק ירושלים וספר חדש על הקולנוע התיעודי אמנותי. שבוע חדש עם המלצות תרבות - גם במלחמה.

יום משיב נפש בתרבות הישראלית: מופע משיריה של נעמי שמר ותערוכה חדשה
תערוכה חדשה בכנסת: "חרבות ברזל – לגעת בכאב"

1. "מגן לבי" –  קארין פילוסוף זרניצקי יוצרת מגיני דוד. קפה מונטיפיורי
קארין פילוסוף זרניצקי היא עורכת דין ומגשרת ותיקה בתחום דיני המשפחה ובוגרת לימודי NLP. מאז פרצה המלחמה ב-7.10.2023, כששני ילדיה הבוגרים נמצאים בחזית, חיפשה פילוסוף להקיף את עצמה במגני דוד.

בעולמות התודעה, למגן דוד יש משמעות עמוקה של ביטחון והגנה. בדמיונה, ראתה מגן דוד מואר באור שלא כבה, ומשלא מצאה מגן דוד לרכישה עלה הרעיון ליצור בעצמה. כך נולדה היצירה הראשונה העשויה מחומרים שונים כולל שילוב של מברשות איפור, צבעי איפור כמו איי ליינר לציור מגן הדוד והתאריך. הראשון הוביל להמשך יצירתם של מגני דוד נוספים  כשכל אחד שונה ממשנהו.

מגן דוד  (צילום: באדיבות האמנית)
מגן דוד (צילום: באדיבות האמנית)

מגני דוד (צילום: באדיבות האמנית)
מגני דוד (צילום: באדיבות האמנית)

התערוכה מורכבת משמונה סדרות  בהן "סדרת השבים" המשתמשת במוטיבים של הצבע הצהוב המזוהה עם מאבק משפחות החטופים והסיסמה bring them home.

קפה מונטיפיורי 41 תל אביב

2. "חורשגאם" פארודה מעוותת לסרט. צוותא
חורש, ילד לאמא חד הורית מנתיבות, נולד עם שיתוק מוחין ועקמת בגב. האם נלחמת על מנת לאפשר לבנה חיים רגילים ועושה הכל כדי שחורש יצליח להשתלב בחברה. במסעו פוגש חורש דמויות היסטוריות מאסתר שחמורוב ועד משה דיין ולוקח חלק בעיצוב ההיסטוריה הישראלית. כמו בסרט המקורי מתאהב חורש בחני בת השכנים, שמצוקות החיים הביאו אותה להתמכר לאבקת זיפ, משרת בלבנון עם סרן דן קטוע הרגליים ומתחבר לחייל עם מוח חצי אפוי בשם במבה שחולם להקים ספינה שתדוג שקיות במבה מהים. חורש (נקרא על שם המאכל הפרסי חורשט זאבזי) בוחן את החיים מנקודת מבטו הייחודית ואף זוכה לבסוף לילד משלו.

חורש (צילום: יוסי צבקר)
חורש (צילום: יוסי צבקר)

מחזה: עופר קניספל. במאי: דני קרפל. בהשתתפות: מעיין בלום, שירי גדני, טליה ברטפלד, אילן קובץ, ירון חנונה.

 יום שלישי 16.1 בשעה 20:30, צוותא, תל אביב


3. לא עוצרים עד שכולם חוזרים. מיצב אמנות למען החטופים. החברה העירונית רחובות
מחר (שני) תושק תערוכת אמנות חדשה במלאת שלושה חודשים ל-7 באוקטובר ולחטיפתם של אזרחים וחיילים לעזה. בתערוכה מוצגים 30 ציורים פרי עבודותיה של האמנית מרי מיטרני והיא מתקיימת בשיתוף פעולה עם מטה המשפחות להחזרת החטופים והנעדרים ברחובות. בין הגלויות יוצגו גם גלויותיהם של החטופים בני העיר רחובות – נמרוד כהן ורון בנימין.

מרי מיטרני ציירה על גבי כ-30 גלויות את החטופות והחטופים כפי שהם עולים בדמיונה: פורטרטים של נשים, גברים וילדים הנמצאים בשבי. הציורים הם כמיהה למימוש מפגש עתידי פנים אל פנים ורצון להחזיק תמונה מנטלית אופטימית שלהם. 

הגלויות המוצגות בתערוכה נשלחות כבקשה וכמשאלה, כמכתב ויזואלי, בהשראת גזרי עיתונים וצילומי ילדות, מתוך הזדהותה של האמנית כאמא וכאשה, עם גורלן של המשפחות.

גלויה מתוך תערוכה לציון 3 חודשים לחטיפה (ערן אקרמן (הציורים של האמנית מרי מיטרני, אוצרת רני ששון))
גלויה מתוך תערוכה לציון 3 חודשים לחטיפה (ערן אקרמן (הציורים של האמנית מרי מיטרני, אוצרת רני ששון))

התערוכה, ביוזמת החברה העירונית רחובות, תוצג בבית התרבות ע"ש סימלנסקי, גולדין 2 רחובות.

בפתיחת התערוכה ביום שני 8.1 בשעה 18:30 תתקיים עצרת לתמיכה במאבק משפחות החטופים, בהשתתפות משפחתו של החטוף בן העיר נמרוד כהן.


4. האמן הבינלאומי מיגל ז'לוטו בסדרת קונצרטים של תזמורת הבארוק ירושלים
בזמן המלחמה כשאמנים מחו"ל נמנעים מלהגיע לארץ, בשבוע הבא ינחת בישראל האמן הבינלאומי הפורטוגלי מיגל ז'לוטו כדי להשתתף בסדרת קונצרטי בארוק ברחבי הארץ יחד עם תזמורת הבארוק ירושלים. 

"כאומן, אני רואה את עצמי כשגריר של שלום. באמצעות היופי, האמנות והתרבות אני מביא לאנשים קצת מנוחה ובריחה מהמציאות האכזרית של מלחמה. וזה מה שאני רוצה להביא לעם הישראלי: מפלט רגעי מהמצוקה הנוכחית, הצצה לנחמה, ואל התקווה בעתיד" אומר מיגל ז'לוטו, המשמש כמנהל אמנותי וכמנצח של אנסמבל לודוביצ'ה הפורטוגלי שאותו הקים, נגן קונטינואו, סולן ואורח של הרכבים יוקרתיים למוסיקה עתיקה ברחבי אירופה.

התוכנית של תזמורת הבארוק ירושלים מתאפיינת, בין השאר, בפריסה גאוגרפית רחבה הכוללת מלחינים מארצות שונות (צרפת, איטליה, גרמניה, אנגליה, פורטוגל), כמו גם השפעות בינלאומיות הדדיות.

תזמורת הבארוק ירושלים (צילום: יואל לוי)
תזמורת הבארוק ירושלים (צילום: יואל לוי)

כותרת הקונצרט, לקוחה מהסוויטה של טלמן שחותמת את הקונצרט "לה ביזאר", מייצגת אלמנטים לא שגרתיים ומעוררים סקרנות שמופיעים כמעט בכל אחת מהיצירות שבתוכנית.

ז'לוטו ינגן כסולן ב- “Pièces de Clavecin en Concert” ("קטעים לצ'מבלו עם כלים נוספים") מאת ראמו, קונצ'רטו לצ'מבלו מאת באך ומאת המלחין הפורטוגלי קרלוס סיישס. עוד בתוכנית יבוצעו יצירות כליות מאת פרנצ'סקו ג'מיניאני וגאורג פרידריך טלמן. 

מוצאי שבת, 13.1.2024 בשעה 20:00 - אולם סלע, רחובות

יום א', 14.1.2024 בשעה 20:00 – ימק"א הבינלאומית ירושלים 

יום ג', 16.1.2024 בשעה 20:00 –   היכל התרבות, אולם צוקר תל אביב

www.jbo.co.il , 02-6715888

5. המודרניים הראשונים. עלייתו של הקולנוע האמנותי הישראלי. ספר חדש מאת  שמוליק דובדבני
"המודרניים הראשונים" ספר חדש מאת שמוליק דובדבני בסדרת "עומק שדה – סדרת קולנוע וטלוויזיה" (הוצאת "עם עובד" באוניברסיטת תל אביב) בוחן את היצירה התיעודית הישראלית מאז ימי סרטי ההסברה של שנות החמישים עד עלייתו של קולנוע תיעודי מודרניסטי בשנות השישים והשבעים של המאה שעברה. קולנוע שקרא תיגר על אופני ההבעה המוסדיים ועסק, בעיקר עם הקמתה של הטלוויזיה הישראלית, בסוגיות פוליטיות וחברתיות כמו אפליה לרעה על בסיס אתני ומעמדי, כיבוש, זנות וסמים ודיכוי פוליטי.

הספר מביא לראשונה דיון היסטורי, אסתטי ואתי בסרטים תיעודיים מכוננים, שהקדימו את הקולנוע הישראלי המודרניסטי. הוא מנתח סרטים של דוד פרלוב, דוד גרינברג, אמיל (מילק) קנבל, מיכה שגריר ויכין הירש, וכן את עבודותיהם הראשונות בטלוויזיה של מוטי קירשנבאום, רם לוי, יהודה (ג'אד) נאמן, עמוס גיתאי, יגאל בורשטיין, אורי ברבש ואחרים. הקולנוע התיעודי המודרניסטי על התקופה מנכיח את הקול הנשי עם סרטיהן של הלגה קרנסטון-קלר, אסתר דר, רחל חלפי, מירה המרמש ויהודית (ג'ודי) לוץ – עשורים לפני שהתבסס קול זה בקולנוע העלילתי בישראל.

מחבר הספר ד"ר שמוליק דובדבני, חוקר ומרצה בבית הספר לקולנוע וטלוויזיה ע"ש סטיב טיש ובתוכנית הרב-תחומית לאמנויות באוניברסיטת תל אביב ובבית הספר סם שפיגל בירושלים.  ומבקר הקולנוע של ווינט.