ספר חדש ומבטיח לסופרת נעמה דעי, תערוכות חדשות בתל אביב ובירושלים, מחול, ואירוע מחווה ספרותי. מקבץ אירועי תרבות.

מיצב למען משפחות החטופים ותזמורת הבארוק: המלצות התרבות שאסור לפספס
תערוכה חדשה בכנסת: "חרבות ברזל – לגעת בכאב"

1. ופתאום בוקר- נעמה דעי. ספר חדש 

ספר חדש "ופתאום בוקר" לסופרת נעמה דעי (ספריה לעם – "עם עובד"). סיפור העלילה: לפני שנים ניתק רוני כל קשר עם הוריו ועם אָחיו במושב ונסע אל מעבר לים  ומאז הוא נודד חסר מנוחה. בקיצים הוא חוזר לבקר את אחותו התאומה, היחידה ממשפחתו שנשאר קשור אליה. הוא שוכר דירה לחודש, ולרוב נשאר רק שבוע וחצי וממהר להימלט מן הזיכרונות. הקיץ הזה נודע לו שאביו עומד למות. האם יעז לחזור להתעמת אתו לפני מותו? בבניין שהוא שוכר דירה גרה עדן עם בנה טמיר ושותפתה לדירה מיקה,  וחייה תקועים.

זה סיפורו של קיץ של כמיהות מושתקות, גישושים מהוססים ופשרות לרגע, שטעמן חמוץ־ מתוק. סיפור אהבה מהוסס בין זה שאינו חוזר לזו שאינה עוזבת, קו שבור בין כאבים חדשים וישנים, ומתוכו נבחנות עלילות חייהם מחדש. 

נעמה דעי, מורה לתנ"ך וספרות. ב-2013 זכתה במקום השלישי בתחרות הסיפור הקצר של "הארץ". היא נולדה בנווה דקלים שבגוש קטיף. היום מתגוררת בירושלים. ספרה הראשון "צערו העתיק של העולם" התקבל בהתלהבות על ידי המבקרים שסימנו אותה "כאחת הסופרות הבכירות של הדור הבא".

2. אורי גרשוני: אל מקום אחד. מוזיאון תל אביב לאמנות

במרכז התערוכה "אל מקום אחד" של אורי גרשוני במוזיאון תל אביב לאמנות, מוצגים צילומים של עננים, חלקות אדמה ומטוסים חולפים בשמים. שתי סדרות של תצלומים עכשוויים, האחת מאדמת ילדותו של האמן בהרצליה והשנייה מגג ביתו הנוכחי בספרד. 

סדרת תצלומי האדמה והמטוסים צולמה בשכונת גן רש"ל, שהוקמה בשנות ה-50 בגבול הרצליה. השם רש"ל הוא ראשי תיבות של רחל, שרה ולאה – השמות המקראיים של האימהות ונשות בעלי הקרקעות הראשונים של פרדס גן רש"ל. מחוז ילדותו של גרשוני. סבו, האגרונום צבי גרשוני, בנה את בית המשפחה במקום ונטע בו פרדסים ומטעי פרי שהיו לעסק המשפחתי. לאחר מותו בתאונת דרכים, עבר הטיפול במטעים לבנו, אביו של אורי, האמן משה גרשוני שהיה לחקלאי בעל-כורחו. התצלומים מתעדים ורושמים את הטריטוריה הפיסית הנוכחית של האדמה שכבר שנים רבות אינה נותנת פרי, את רוחות הרפאים של מה שהיה ולא ישוב עוד.

אורי גרשוני (צילום: אורי גרשוני)
אורי גרשוני (צילום: אורי גרשוני)

אורי גרשוני (צילום: אורי גרשוני)
אורי גרשוני (צילום: אורי גרשוני)

בסדרת תצלומי העננים, גרשוני ממקם את מצלמתו על גג הבית במיורקה, אליו עקר עם משפחתו לאחר מות הוריו. במרחב זה מתחדדת ההבחנה בין אדמת הילדוּת או המולדת לבין מה שאין לו מקום. הבחירה למקם ענן בכל פריים צילומי, נוגעת ברצון – המוּעד לכישלון – לאחוז במה שאינו ניתן לאחיזה. 

שתי הסדרות צולמו בכמה דגמים של מצלמות "ילדים" השייכות לבנו של האמן, חליל. 

אוצרת: דלית מתתיהו

מה-17.1 ועד ה-20.7

הגלריה לתערוכות מתחלפות, אוסף האמנות הישראלית, הבניין ע״ש שמואל והרטה עמיר. מוזיאון תל אביב לאמנות

3. "ציבור שבור" ראשיד ג'ונסון. מוזיאון ישראל, ירושלים - "ציבור שבור"

"ציבור שבור" ראשיד ג'ונסון. מוזיאון ישראל, ירושלים - "ציבור שבור", תערוכה אינטימית  של ראשיד ג'ונסון אמן ויוצר אפריקאי-אמריקאי נפתחה לאחרונה במוזיאן ישראל ובה מבטא האמן את החוויה הרגשית והגופנית של האדם השחור בחברה גזענית ומפלה.   

ג'ונסון מהקולות החשובים באמנות העכשווית  עוסק בשאלת הזהות האישית הקולקטיבית  האפריקנית אמריקנית במאה ה-21 והתערוכה משקפת את עבודותיו וכן את המצב החברתי בישראל וברחבי העולם. 

ראשיד ג'ונסון (צילום: מוזיאון ישראל)
ראשיד ג'ונסון (צילום: מוזיאון ישראל)

האוצרת אורלי רבי בחרה להציג בתערוכה שלוש עבודות בולטות של האמן "נוזל קוסמי גריז"; עבודת הפסיפס: "ציבור שבור בלי כותרת" ועבודת וידאו: "המטיילים", שבאמצעות שפת גוף טעונה מבטאות את החוויה הפיסית והפסיכולוגית של האדם השחור.

האגף לאומנות מודרנית מוזיאון ישראל, ירושלים

4 "בהקיץ". להקת המחול "קמע" בסיבוב הופעות

"בהקיץ" - פנטזיה סוריאליסטית אישית מאת המנהל האמנותי של להקת המחול "קמע", הכוריאוגרף תמיר גינץ - חוזרת להופיע.

היצירה מבוצעת על ידי 14 רקדנים ורקדניות וירטואוזים בינלאומיים, נודדת אל רגעי אושר, חזיונות של תשוקות ומאווים בלתי ממומשים, הדי זיכרונות ואהבה. 

בהקיץ (צילום: כפיר בולוטין)
בהקיץ (צילום: כפיר בולוטין)

בהקיץ (צילום: כפיר בולוטין)
בהקיץ (צילום: כפיר בולוטין)

יצירתו של גינץ, נבעה מכמיהה לצאת להרפתקת אסקפיזם, בפקחות מלאה, אל מחוזות של אופטימיות. תמיר גינץ, יצר את "בהקיץ" לצלילי מוסיקה מקורית של אבי בללי. אליהם מצטרף הרקדן ומעצב האופנה הבינלאומי אביעד אריק הרמן, שעיצב תלבושות למיס תבל, "מאמא מיה!" ועוד.

ההופעות: 

16.1| 20:30 | אולם יפעת עמק יזרעאל
23.1 | 20:30 |מרכז סוזן דלל – תל אביב

5.2 | 20:30 | מרכז תרבות מגידו -עין השופט  

6.2.| 20:30 | מרכז סוזן דלל – תל אביב

8.2 |20:30 | אודיטוריום חיפה   


טריילר : https://www.youtube.com/watch?v=ywQTSQ59jO8

5. "פעם בכמה זמן"  מחווה למשורר ולסופר שמעון בארי (ברונר) ז"ל

אגודת הסופרות והסופרים העבריים בישראל תקיים אירוע  מחווה למשורר ולסופר שמעון בארי (ברונר) ז"ל שהלך לעולמו לפני יותר משנה.

בין הספרים שפרסם: "שנים אחוזים";  "אחד מכם";  "אהבה ירוקה" ועוד. האירוע יתקיים ביום שישי  12.1 בשעה 10:30 בבית הסופר בתל אביב. 

מנחה: אלון מזרחי סופר ופובליציסט,  דברי פתיחה צביקה ניר  יו"ר אגודת הסופרות והסופרים העבריים בישראל.

דברים על יצירתו ישאו: המשוררת והסופרת מיכל סנונית, הסופר המשורר והפילוסוף ד"ר צדוק העליון.

קריאה אמנותית: השחקנית והבימאית דליה שימקו.

הכניסה חופשית