לקט אירועי תרבות בפתיחת השבוע: שיר תפילה להשבת החטופים, אירועי ט"ו בשבט, תערוכת גרפיטי לגיבורות השעה, מאיירים מלחמה ואירוע ספרותי לגדולי הספרות הישראלית.

תערוכת האמנות קורעת הלב בברלין לרגל יום הולדת שנה של כפיר ביבס
מזון לנפש: אלו אירועי התרבות המיוחדים בסוף השבוע

1. ושבו בנים לגבולם. שי סול בשיר תפילה להשבת החטופים

"ושבו בנים לגבולם", שיר מקורי חדש בתפילה להשבת החטופים של הזמרת והיוצרת שי סול. "ושבו בנים לגבולם/רפא משובתם/מחשכה לאורה/הוציאם". שי סול כתבה את המילים והלחן לשיר אותו עיבדה במשותף עם שי משה משה ודן זיתון.

את עטיפת הסינגל מעטרת עבודה של האמן זאב אנגלמאייר "שושקה" שמפרסם מדי יום גלויות מאויירות המתארות את שובם של החטופים.

"'ושבו בנים לגבולם' הוא שיר תחינה לרחמים. מילים פשוטות שעלו על ליבי קצת אחרי השבת הנוראית, במשך לילות וימים התפילה התנגנה בליבי וכעת היא פורצת החוצה ומבקשת להציע תפילה פשוטה לכל דורש" אומרת סול.

שי סול היא זמרת ויוצרת, חברת להקת  "מקדם" - miqedem. הופיעה בארה״ב וברחבי אירופה עם שני האלבומים של הלהקה. ב-2015 השתתפה בתכנית ״הכוכב הבא לאירווויזיון״ עם שירה המקורי: ״מלאכים״. ב-2017 ראה אור אלבומה הראשון ״יש אור״, שהוקלט והופק ע“י ג‘יימי הילסדן, ולאחר מכן יצא ביצוע משותף וזכור שלה ל"רפא נא" עם יאיר לוי והאלבום השני "תכתבי אותי".


https://youtu.be/xbFOSK-Fjto?si=xi6NNN5oJruTbRrz

2. ט"ו בשבט. יד יצחק בן צבי

יד יצחק בן צבי תציין את חג האילנות בחגיגה ישראלית המוקדשת כולה לטבע, לנופים ולמוסיקה. במסגרת היריד, תיפתח תערוכה חדשה 'תלם- צריף- נקודה' של אמנות נופי הנגב המערבי ואיורים מנופי בארי, כפי שצויירו לפני ה-7 באוקטובר. עוד מוצע למבקרים, יריד חקלאות מתוצרת עוטף עזה והצפון לסיוע וחיזוק החקלאות, מופע מוסיקלי של ד"ר מוטי זעירא והזמרת מיטל טרבלסי שמוקדש לשירה על עצים וטבע, סדנה להכנת כלניות מקרמיקה להנצחת הנופלים וסיורים בירושלים.

כלניות לפני הגשם - יד צחק בן צבי (צילום: יפה סולומון)
כלניות לפני הגשם - יד צחק בן צבי (צילום: יפה סולומון)

יום שישי | 26.1.24, ט"ז בשבט | 13:00-9:30  

 
3. "גיבורות השעה" תערוכת גרפיטי. ג'ינוגלי ירושלים

"גיבורות השעה",  אזרחיות, חיילות ודמויות מהתרבות הפופולארית שהפכו בן לילה לגיבורות של כולנו בלי שתכננו בשל הגבורה שהפגינו בימים הקשים, ניצבות במרכזה של תערוכה חדשה במרכז העירוני לאמנות חזותית ע"ש ג'ינוגלי של האגף לתרבות ואמנויות בעיריית ירושלים. 

רחל שניצלה בזכות העוגיות, התצפיתניות שהתריעו, איריס, אמא של יותם חיים, שדבקה בטוב ובחופש, רימון שחזרה מהשבי וסירבה להפגין חולשה מול שוביה. PINK, אמנית הגרפיטי ענבר היימן, שנרצחה. והאזרחים והאזרחיות.  

לצד הגיבורות עומדות בגבורה אמניות ואמני הגרפיטי שגייסו את עצמם ב'צו 8' ויצאו לרסס את תגובתם למציאות הכואבת על הקירות במרחב הציבורי והביאו איתם צבע ואופטימיות. המעבר מהחוץ אל הפנים הוא חלק מהשיח של אמני ז'אנר הגרפיטי הבודקים את היחס בין המתוכנן לספונטני, בין הזמני לקבוע, בין תערוכה בחלל גלריה לכזו שבועטת ברחוב. חלקם ציירו היישר על הקירות וחלקם על בדי ענק- שימכרו וההכנסות יתרמו לשיקום העוטף.  

האמנים המשתתפים בתערוכה: טל טנא צ׳צ׳קס | The Missk? | דניאל עמית | Alef | עזרא הרמן | דקל אושפיז | צוות גרפיטיול : אלינוי קיסלוב, מעיין מולה, נוף דביר, אדוה בן- דור, איגנסיו גרנשטיין 

 אוצר: יובל כספי

ניהול אמנותי: הילה טימור אשור

פתיחה:  ב-23.1 בשעה 19:00

נעילה: אפריל 2024

4. איך מאיירים מלחמה?  מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית

לקראת יום השואה הבינלאומי יקיים מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית שני אירועים המתבוננים על יכולתו של האיור לתאר מלחמות ואירועים קשים בעבר ובהווה. המפגשים נערכים במסגרת מערך התערוכות "ספרו לי עוד: מהלכים באיור עכשווי" המוצגות במוזיאון עד 16 במרץ 2024.

האירועים כוללים מפגש עם שני מאיירים בולטים: מישל קישקה ודוד פולונסקי שיספרו, בשיחה עם האוצר יובל סער כיצד הם ניגשים לפרויקטים שנוגעים בנושאים טעונים כמו מלחמות, קשיי הישרדות וזיכרונות טראומתיים, ועל ייחודו של האיור כמדיום להתמודדות.  

במפגש הראשון יספר קישקה על תהליך עבודתו על הרומן הגרפי שיצר "הדור השני דברים שלא סיפרתי לאבא" שיצא לפני 11 שנים ועל המעבר מהרומן הגרפי לסרט אנימציה.

המפגש כולל הקרנת הסרט "הסודות של אבא" ולאחריו דיון על הסרט: מישל קישקה עם האוצר יובל סער. לסיום: מפגש עם האמן והאוצר בחלל התערוכה "ספרו לי עוד: בעקבות הרומן הגרפי".

יום שישי ה-26.1 בשעה 11:00

מועד נוסף: ביום שלישי, ה-30 בינואר 2024, בשעה 19:00.

במפגש השני ישוחח דוד פולונסקי עם האוצר יובל סער, על השתתפותו בפרויקט ההיסטוריה המטורפת של האיור הישראלי, על הדרך שבין "ואלס עם באשיר" ל"אנה פרנק: היומן הגרפי" ויבחן כיצד התמודד באמצעות איור וקומיקס עם נושאים טעונים כמו גם על האתגר הגדול: "איך שני גברים מבוגרים יכולים לדבר בקול של ילדה במחבוא באמסטרדם״. במפגש יוקרנו קטעים מהסרטים ובסיומו יתקיים מפגש עם האמן והאוצר בחלל התערוכה "ההיסטוריה המטורפת של האיור הישראלי".

 יום שישי ה-9.2 בשעה 11:00

www.herzliyamuseum.co.il

5. "תן למילים לעשות בך" מופע מחווה לגדולי הספרות הישראלית. מדיטק חולון

מדיטק חולון מקדיש מופע מחווה חד פעמי 'שלושה עצים' לשלושת הסופרים מעמודי התווך של הספרות העברית בדורינו: א.ב. יהושע, עמוס עוז ויהושע קנז.

לראשונה מתמקד המופע הספרותי בעמוד הראשון בכמה מהרומנים הגדולים של עמוס עוז, יהושע קנז וא.ב. יהושע. אותו עמוד ראשון המציג חלק ניכר מהסיפור, והמבסס את התפאורה, הגיבור, הקצב והטון. 

על במת המדיטק יתארחו סופרים ואמנים בביצועים ולחנים מקוריים אודות העמוד הראשון; עמוד בראשית, עמוד הבריאה.

תן למילים לעשות בך. מדיטק חולון (צילום: רפי דלויה)
תן למילים לעשות בך. מדיטק חולון (צילום: רפי דלויה)

משתתפים: ערן צור, יהלי סובול, דניאל סלומון, קרני פוסטל, אסף רוט וקרן טננבאום, והסופרים: חיים באר, מיכל בת אדם, דרור משעני ואסף ענברי.

ניהול מוסיקלי: ערן צור

יום שישי ה-9.2 בשעה 12:00, מדיטק חולון