1. הרקויאם של ורדי -  האופרה הישראלית

הרקויאם של ורדי, אחת היצירות הגדולות ברפרטואר העולמי עולה על בימת האופרה הישראלית בניצוחו של מאסטרו דן אטינגר, מנהלה המוסיקלי של האופרה הישראלית. בביצועה ישתתפו ארבעה סולנים מובילים מהארץ ומעולם, מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתי ברקוביץ והתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון. 

ורדי הלחין את הרקויאם בזמן שלקח הפסקה מהלחנת אופרות בין כתיבת "אאידה" ב-1871 ועד "אותלו" ב-1887. הרקויאם כתוב לארבעה סולנים (סופרן, אלט, טנור ובס), למקהלה ולתזמורת. ורדי כתב את המוסיקה לטקסט הלטיני של תפילת האשכבה הקתולית לעילוי נשמת המת, והוא הקדיש את היצירה לזכרו של המשורר והסופר אלסנדרו מנצוני שהעריץ.  ורדי ניצח על הבכורה של הרקויאם בכנסיית סט. מרקו במילנו ב-21 במאי 1874.

בין סולני ההפקה: הטנור קרלו ונטרה יליד אורוגוואי שזו הופעתו הראשונה באופרה הישראלית. זמרת הסופרן  הרומניה יוליה מריה דן שביצעה שורה ארוכה של תפקידים באופרה הישראלית. יחד איתה הישראלית שי בלוך, זמר הבס ארטיום וסנצוב.


תאריכי המופעים:  9.2.24-  13.2.24.בית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ') בתל-אביב https://www.israel-opera.co.il/?CategoryID=1354&ArticleID=6247

2. פסטיבל מוסטונןפסט טאלין-תל אביב חוגג 11

פסטיבל מוסטונןפסט טאלין-תל אביב חוגג 11 שנים לכינונו, עם שלל קונצרטים ומופעים. הפסטיבל ה-11 מציג סולנים נבחרים מאסטוניה לקהל הישראלי, ומפגיש אותם עם התזמורות וההרכבים הישראלים. ביחד הם יבצעו מוסיקה מזרחית קלאסית ועכשווית בתכניות שונות בכל רחבי ישראל. מבית גרייס בחיפה וכנסיית אוגוסטה ויקטוריה בירושלים ועד אילת.

המסע המוסיקלי עובר דרך תקופות היסטוריות החל מהנדל, באך והאופרות המוקדמות, לאחר מכן מנדלסון, אנסקו, בלוך, אלר, ומשם למלחינים בני-זמננו בהם אוסברג, גריגורייבה, רוני גינוסר והבה סדראן, דרך המסורת אך באופן לא שגרתי.

בפסטיבל מייסודו של אנדרס מוסטונן שהוא גם מנהל האמנותי, ישתתפו מוסיקאים אורחים מאסטוניה בהם:  המנצחת  אינגריד גורביץ׳ ( (כינור), קרולינה אביק (פסנתר) זמרי האופרה קאדי פלאס לצד משתתפים מישראל:  גיל שוחט , תזמורת הקאמרטה הישראלית , בארוקדה, מקהלת מורן, גיל שוחט ניסים לוגסי ועוד

מה-12 בפברואר ועד 21 במרץ ברחבי הארץ. https://www.tallinntlv.co.il/


3. שניאורסון. תערוכה על דמותו של הרבי מלובביץ'


"שניאורסון", תערוכת יחיד חדשה של האמן איתי גבאי. בתערוכה דמות הרבי מלובביץ' נוכחת ועוברת בכל העבודות כחוט השני, אך ברימוז, צללית, כתם מאופיין, צורה, סימבול, לוגו. זו תמיד אותה הדמות, בערך באותה תנוחה, השינויים קלים בצורה ובקומפוזיציה ובכל את מנעד כאילו אין-סופי, מפתיע במחקריותו, בין צבעוניות עזה לליריות מינימליסטית, בין חומריות גושנית לכתמיות מחפשת. כאומרת; לשניאורסון פנים רבות, חפש ומצא את אלה שאהבת.

"הדואליות בתערוכה, בין הנוכח למרומז, בין העמוק לשבלוני, בין הרוח לחומר, נראית כמשקפת את הדואליות של האמן עצמו. איתי גבאי, חסיד חב"ד, המתגורר בתל אביב, נולד וגדל בבית חילוני, איש מאמין שאינו מגדיר עצמו כאדם דתי. בנוסף העבודות בתערוכה מעלות את השאלות, כיצד אנחנו תופסים את המציאות, הפנימית והאישית, האם אנו גמישים או מקובעים, יציבים או בתנועה ועד כמה אנו מסוגלים להשתנות? להכיל?

מתוך התערוכה של איתי גבאי (צילום: חיים גוטמן)
מתוך התערוכה של איתי גבאי (צילום: חיים גוטמן)

בראיה החברתית נשאלות שאלות על הערצה, המלכה, מנהיגות ואלילות"  אומר האוצר יואב בן דב, שזהו שיתוף פעולה שלישי שלו כאוצר עם האמן.


התערוכה תיפתח ב-1 בפברואר באשכילה" ביפו, גלריה שפתח האמן. שיח גלריה: יום שיש, 16.2 בשעה 11:00

איתי גבאי (צילום: חיים גוטמן)
איתי גבאי (צילום: חיים גוטמן)

4. "שיר תקווה"  סדרת רשת. בית אבי חי

 "שיר תקווה, סדרת רשת של בית אבי חי. בכל פרק מתארח מוסיקאי.ת לשיחה ולשיר תקווה ונחמה. המוסיקאים המתארחים חולקים עם הגולשים  את  השיר שהפך לפס הקול שלהם בימי הלחימה, בביצוע אקוסטי ושיחה פתוחה על הנחמה והתקווה שהמוזיקה מעניקה.

"השיר שבחרתי יכול להיתפס כמאצ'ואיסטי, כמסגביר״, סיפר אלון עדר על השיר ״לנגב לך את הדמעות״ של שלמה ארצי, ״לכן זה נראה לי יפה לראות אותו כמו שיר שילד שר למדינה שלו״. 

בתקופה שבה נדמה ש'כבר יבשו עינינו מלבכות', אלון עדר מעניק בפרק האחרון של ״שיר תקווה״ פרשנות אישית ומצמררת לקלאסיקה של שלמה ארצי, ומתאר כיצד המלחמה הסירה את שכבות הציניות האחרונות שעוד נותרו לו. בפרק החדש  שיעלה היום  (25.1), יבצע שלומי שבן יבצע את 'שיר ערש' האלמותי של נתן אלתרמן.


5.פסטיבל Mad Mud. פרדס חנה

עשר שעות של הופעות חיות עם אגדות אינדי רוק בועטות מתקיים היום (25.1) במסגרת פסטיבל Mad Mud שחוזר לאחר הפסקה בת שש שנים. מדובר בפסטיבל אלטרנטיבי שהתקיים בעבר במטע פקנים בעמק חפר. עתה חוזר הפסטיבל ויתקיים ב"טרקלין" מתחם התרבות החדש בפרדס חנה ויכלול בתוכו אגדות "אינדי רוק" בועטות. 

פסטיבל Mad Mud (צילום: יחצ)
פסטיבל Mad Mud (צילום: יחצ)

לדברי אבידן חביב איש ה"טרקלין" ולהקת great machine שיופיעו, צפויה תוכנית בת עשר שעות  של הופעות בליווי תפאורה יחודית ואווירה של חווה באפסטייט ניורק". מ-12:00 בצהריים  ועד חצות הלילה.