כמדי שנה, הבנק פותח את שעריו ומזמין את הציבור הרחב לתערוכת האמנות הגדולה בישראל המוצגת על גבי 6 הקומות בבניין ההנהלה המרכזית של בנק הפועלים בתל אביב, להצטרף אל מאות האמנים אשר תרמו מפרי יצירתם לבוא וליהנות מתערוכה איכותית ומשמעותית. תערוכת אמנות ישראלית שבנק הפועלים מעניק לה חסות ומארח, זאת השנה ה-23, הפכה למסורת ובית לאמנים ישראליים צעירים בתחילת דרכם לצד אמנים מובילים,

השנה תוקדש התערוכה, שנדחתה מהמועד הקבוע שלה בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל', למען המתמודדים עם מגבלה נפשית וההתמודדות עם טראומות בעקבות המלחמה. כל ההכנסות מהמכירות בתערוכה יועברו לעמותת "אנוש" – העמותה הישראלית לבריאות הנפש. האמנים יקבלו 25% מהמכירות.

מאז הקורונה דרך הטראומות של מלחמת "חרבות ברזל", בריאות הנפש הפכה לנושא בוער שמצריך טיפול יסודי ומתמשך. מחקרים מראים כי ישנה עליה משמעותית באנשים המצויים בדיכאון, ובהתפרצות מחלות נפש נוספות. בשנים האחרונות אנו עדים גם לעלייה במקרי פוסט טראומה בקרב חיילים משוחררים, נפגעי פעולות טרור ונפגעי אלימות על כל גווניה – בכלל המגזרים.

מוני אבוטבול, בטחון מזוייף, 2023, אקריליק על בד, 150x150 ס״מ (Large) (צילום: באדיבות בנק הפועלים)
מוני אבוטבול, בטחון מזוייף, 2023, אקריליק על בד, 150x150 ס״מ (Large) (צילום: באדיבות בנק הפועלים)

אנוש הוא הארגון המוביל והגדול בישראל המעניק שירותי מניעה, טיפול ושיקום פורצי דרך על פי תפיסה מקצועית מוכוונת טראומה והחלמה לאוכלוסייה הכללית, לאנשים המתמודדים עם מגבלה נפשית ובני משפחותיהם ולבני נוער ולצעירים. העמותה פועלת בפריסה ארצית ומעניקה שירות לכ-16 אלף מתמודדים עם מגבלה נפשית ב-85 מרכזי פעילות ולאלפי בני משפחה. 

מיומה הראשון של המלחמה, אנוש פועלת במקומות רבים בהם נדרשת המומחיות שלה. כארגון הפרוס בכל רחבי הארץ וערוך לעבודה בחירום התאימה מיידית את עבודת הצוותים למתן מענים לאלפי המתמודדים ובני משפחותיהם במגזרים השונים והובילה מהלכים לקהל הרחב ולאוכלוסיות ממוקדות בהתמודדות עם טראומה כולל פוסט טראומה על רקע צבאי.

מרים לרנר, שדות בארי, 2019, אקריליק על בד, 50x70 ס״מ (Large) (צילום: באדיבות בנק הפועלים)
מרים לרנר, שדות בארי, 2019, אקריליק על בד, 50x70 ס״מ (Large) (צילום: באדיבות בנק הפועלים)

כמו כן, "אמנות ישראלית" תציע השנה 'חנות מוזיאון' שתפעל לאורך ארבעת ימי התערוכה ויוצעו בה פריטים למכירה של המותג R U OK? של עמותת אנוש, כגון: חולצות, כובעים, מחזיק מפתחות וצמיד. חנות המוזיאון בתערוכה גם תמכור גלילי אמנות עם הדפסי אמנות מיוחדים של סטודיו כנפיים – עושים אמנות.

בתערוכה יוצגו כ-600 עבודות של אמנים מובילים בישראל לצד אמנים צעירים בתחילת דרכם על גבי שש הקומות של בניין ההנהלה של בנק הפועלים בתל אביב. כמו כן, התערוכה תארח השנה אמנים מיישובי הנגב המערבי שפונו מביתם בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל'. בין האמנים המובילים שייקחו חלק בתערוכה השנה: סיגלית לנדאו, מרים כבסה, יונתן אולמן, משה טרקה, זויה נאדי צ'רקסקי, שמעון פינטו, זיו קורן, אמיר טומשוב, יאנה סטופ, חן זיו, פיליפ רנצר, יוני גולד, מישל פלטניק ועוד. 

רפי פרץ, קיבוץ בארי, 2023 (Large) (צילום: בנק הפועלים)
רפי פרץ, קיבוץ בארי, 2023 (Large) (צילום: בנק הפועלים)

התערוכה תהיה פתוחה לקהל הרחב במוצ"ש 3.2.24 בין השעות: 19:00-22:00 ובימים ראשון – שני 4-5.2.24 בין השעות: 17:00-20:00 בבניין ההנהלה של בנק הפועלים ברחוב יהודה הלוי 63 ת"א. הכניסה חופשית פרטים מלאים באתר