בסוף השבוע, האחים השחקנים-סטנדאפיסטים חי ורונן דוידוב נחתו בניו יורק הקפואה, התמקמו בדירה החמימה שחיכתה להם בקווינס ובטרם יצאו אל סבב ההופעות השנתי שלהם בארה"ב ובקנדה, התיישבו לראיון משותף בזום ל"מעריב".

"נסענו לחודש, משאירים בבית את האשה והילדים. אלה המילואים שלנו", אומר רונן דוידוב. חי נשוי לויקטוריה ואב לחמישה ילדים, רונן נשוי לאורית ואב לשלושה. שתי המשפחות מתגוררות באזור.

חי ורונן דוידוב מובילים בעשרים השנים האחרונות את התיאטרון העברי בוכרי, "חנדה חנדה". יחד הם יצרו ושיחקו בסדרה הטלוויזיונית המצליחה "איפה אתה חי?" כשאיתם מככבת בתפקיד האמא הבוכרית האולטימטיבית, רבקה מיכאלי.

עוד ברקורד הנרחב של האחים: חי דוידוב, שנולד בישראל 3 חודשים לאחר עליית המשפחה לישראל, בוגר לימודי משחק בניסן נתיב, שיחק בתיאטרון הישראלי ועשה קריירה בטלווייזיה, בין היתר,בסדרה "ספין" ובסדרה "שנות ה-80'", בה הוא מגלם את דמותו של ויטלי יושבייב עולה מקווקז, ובסדרת ההמשך שלה 'שנות ה-90'. השנה הוא גם הופיע בסרט גורף הקופות "ההילולה" שמבוסס על הסדרה.

אחיו הצעיר, רונן דוידוב בוגר בית הספר תלמה ילין במגמת תיאטרון, היה חבר בלהקת השכנים של צ'יץ, שירת בתיאטרון צה"ל ולמד משחק בניסן נתיב. עשה קריירה בתיאטרון גם בזה שהקים עם אחיו,  בטלוויזיה שימש כמנחה של התוכנית "יש מצב" בערוץ הראשון, בסדרה "זוגות". שיחק גם בתפקיד אורח בסדרה "שנות ה-80'" בדמותו של אלברט עובד מפעל.  כיכב בסדרת המתח "בני ערובה" בערוץ 10 ששודרה במדינות שונות בעולם. בשנת  2022 שיחק בעונה השניה של "טהרן" בתפקיד אלפא, סוכן המוסד. ועוד.

השניים נחתו בניו יורק עם מופע הסטנדאפ החדש שהשיקו לאחרונה "עם ישראל חי ורונן", בו הם פותחים הכל מהכל: על משפחה, זוגיות, על הלא נורמליות שלהם. על קמצנים, על מלחמה וחמאס וכמובן, איך אפשר בלי זה הם פותחים גם ובגדול אחד על השני ובשלוש שפות: עברית, בוכרית ורוסית.

"לאחר חודשי ההלם והצער מאז ה-7 באוקטובר, בהם שמרנו על הילדים והמשפחה והופענו בהתנדבות, כעת  אנחנו פורקים בהומור את כאבי הנפש המרוסקת. זה לא קל לכתוב הומור כשהאחים שלנו נהרגים ונפצעים ומאבדים את בתיהם. אבל  אנחנו סוג של רופאי נפש,  משתדלים לשמח ולרפא עם הומור את הלבבות השבורים" אומר חי.

בתום  שלושת החודשים בהם הופיעו חי ורונן  בהתנדבות, בחודש האחרון הם חזרו להופיע ואף להתפרנס מהאמנות שלהם. "כשאתה מופיע בהתנדבות הכל בסדר ואפשר להצחיק,  בל משהחלטנו לחזור ולמכור כרטיסים למופע שלנו כן, גם כדי להתפרנס, היו אנשים שביקרו אותנו וכתבו תגובות לא נעימות כמו 'איך אתם לא מתביישים להצחיק בתקופה קשה?'" משתף רונן. 

שיתוף הפעולה בין שני האחים, שתשע שנים מפרידות ביניהם, חי 44 ורונן 35, החל אי שם בילדות בתל כביר. "כילד באתי להורים בדרישה שיעשו לי אח קטן. שני האחים היו בוגרים ואילו ההורים שהיו אז עולים חדשים ועסוקים,  דחו אותי ואמרו שהם לא בעניין.  אז הלכתי לקבר של סבתא שלי והופ זה קרה. נולד לי אח קטן. רונן" צוחק חי דוידוב.

"בעל כורחי ובזכות אחי וגם כנראה כישרון בו נחנתי, נהייתי שחקן. כשההורים היו בעבודה חי ואני היינו לבד בבית והוא לימד אותי לצלם אירועים והפך אותי גם לפרטנר שלו למשחק" נזכר רונן.

אפרופו הסדרה הטלוויזיונית בת שתי העונות "איפה אתה חי?" שנכתבה לדבריהם בדם ליבם מספרת על משפחת עולים בוכרית בתל כביר שיש לה סטודיו לצילום בדומה למשפחתם. "חשוב היה לנו לצלם את הסדרה דווקא בתל כביר וגם בבוכרה. נסענו רחוק כדי לצלם,  להביא  פיסת היסטוריה שחיברה אותנו לשורשים".

לבוכרים יש חוש הומור?
חי: "כמו לקהל הישראלי ולקהל בכלל, גם בוכרים יכולים להיעלב מהבדיחות שלנו. פה ושם אנשים יוצאים מהמופע כמי שלא מבינים על מה שילמו כרטיס. אבל האולמות המלאים מעידים שההומור שלנו מדבר אליהם שהם מבינים אותו. כאמנים, יש לנו יכולת לראות את הדברים מהצד וליצוק הומור לתוך סיטואציות שונות או קשות. אפשר להגיד שההומור במופע הוא סוג של תחליף לטיפול פסיכולוגי לנו ולעדה כולה. אגב, הפנצ'ים במופע הם תמיד בבוכרית".

האם הבוכרים חיים עדיין כעדה סגורה?
רונן: "בעבר הסגירות של העדה הורגשה הרבה יותר וזה התבטא בידיעה שהבוכרים חושבים שהם הטובים מכולם. למשל, כשהיינו ילדים היינו מסתלבטים על הגזענות של אבא שלנו. כשהיינו הולכים איתו ברחוב הוא היה מעיר הערות  גזעניות על כולם, 'תראה זה ערבי, וההוא אשכנזי לבן, והאתיופי השחור הזה, וההוא מרוקאי סכין', לא החמיץ אף סטריאוטיפ.  היינו אומרים לו 'די, אבא, איך אתה מדבר? זה לא בסדר להיות גזען' ואבא היה מחזיר לנו ואומר: 'גזעני זה אדם שלא אוהב שחורים, אחד שלא אוהב אשכנזים או אתיופים. אבל אני בוכרי, אני לא אוהב את כולם במידה שווה. אני אדם מאד שיוויוני'.

נכון שהבוכרים מקפידים להתחתן בתוך עצמם. כך גם  אני ואחי נשואים לבוכריות ובוכרי. אבל היום אמא לא תתרעם (כמו רבקה מיכאלי בסדרה) במקרים של נישואי תערובות.ועדיין התרבות שלנו מאד בוכרית, האוכל בוכרי, בחגים יש טוויסט בוכרי. אם כי הילדים שלי אינם דוברים בוכרית. הילדים של חי יודעים".

סיבוב ההופעות שלהם בארה"ב בקנדה כולל ארבע הופעות גדולות בפני ישראלים, יהודים, ויוצאי בוכרה ומתקיים  בניו יורק, פניקס אריזונה, מיאמי פלורידה וטורונטו קנדה, ולהן מתווספות גם הופעות פרטיות. "בכל שנה אנחנו נוסעים לסבב הופעות בארה"ב. החלטנו גם השנה לנסוע.  זו לא סתם עבודה אנחנו מרגישים כמו בשליחות" מדגיש חי.

טרם נסיעתם לארה"ב השיקו האחים דוידוב גם שיר חדש שפותח וחותם  את מופע הסטנד אפ החדש שלהם "עם ישראל חי ורונן". לצורך כתיבתו והקלטתו הם חברו למשפחת אלייב הנודעת והמוסיקלית. השיר הססגוני מאגד בתוכו מנגינות עולם בלקנית, פרסית, גרוזינית רוסית בוכרית ועוד במסר של אחדות עם הסיסמה של המלחמה 'ביחד ננצח', והוא כבר זוכה להשמעות ולשיתופים ברשתות.

"...כולם שרים יחד עם ישראל חי... הקדוש ברוך הוא שומר עלי על ילדינו וכל אחי. על חיילי צה"ל  שומרי חומותי, על עם ישראל, שמור נא אלוקי"... (מתוך השיר).

"גם כשהמצב קשה והאנטישמיות גואה בארה"ב עד כדי שיהודים במנהטן מסירים את הכיפה, אנחנו מרגישים צורך ושליחות להופיע, לשמח להצחיק ולרפא את הנפש. בילדותי שיחקתי במחזה 'גטו' של יהושע סובול, 

וגם שם עלתה השאלה האם אפשר לעשות תיאטרון בגטו? התשובה הניצחת אמרה שאפשר לעשות לך הכל, אבל אי אפשר לדכא ולהפיל את הנפש החופשית שלך. וזה בדיוק מה שאנחנו מרגישים עכשיו" אומר רונן.

במהלך ההופעות בארץ ועתה גם בחו"ל, חי ורונן דוידוב זוכרים ומזכירים את החטופים שלנו בעזה וקוראים להשבתם, תוך שימת דגש על שני החטופים הצעירים מבני העדה הבוכרית קרינה ארייב ועידן אלכסנדר. "היינו בכיכר החטופים כשציינו יום הולדת 20 לעידן אלכסנדר, בלעדיו. 

ורדה בן ברוך, המוכרת בעדה הבוכרית בזכות ספרי הבישול שלה, היא סבתא של עידן אלכסנדר. בהופעות אנחנו מקרינים תמונות שלהם על המסכים ומייחלים שיחזרו הביתה בריאים ובשלום, הם וכל החטופים האחרים. אנחנו מזדהים מאד עם כאב המשפחות. מצפים לשובם ומשריינים לחטופים כרטיסים להופעות שלנו, בתקווה שנראה אותם איתנו בקרוב".

"עם ישראל חי ורונן" - ההופעות הקרובות 

16.3 היכל התרבות אור יהודה

21.3 מתנ"ס דיונה אשדוד

23.3 תיאטרון חולון