מלחמת "חרבות ברזל" העלתה לא פעם את סוגיית התרבות והפנאי כשאלה פתוחה בקרב הציבור הישראלי: האם הבחירה לצאת להצגה או כל סוג של פעילות פנאי היא לגיטימית?

בתיאטרון הלאומי הבימה משתפים אותנו שמאז שחזר התיאטרון לפעילות, הקהל מצביע מידי ערב ברגליים ופוקד את האולמות. יחד עם זאת, היו הפקות משותפות עם גורמים מחו"ל שהוקפאו בשלב זה ולקינוח אולם רובינא נדרש לשיפוצים. אך כמו שאומרים בתיאטרון, ההצגה חייבת להימשך, כך גם בהבימה, המלחמה אומנם טרפה את הקלפים אך לצידה גובש רפרטואר עשיר המלווה בעיבודים ובליהוקים מפתיעים ומחדשים לשנים 2024-2025. בין ההצגות ומחזות הזמר שיעלו: "הגברת הראשונה", "שלמה המלך ושלמי הסנדלר" בעיבוד חדש, "ריקוד בשישה שיעורים", "שמו הולך לפניו" ואפילו "סיפורי מקלט", הצגה ייחודית בהשראת המלחמה והמפגש הבין תרבותי בין השוהים יחד במקלטים ועוד.

אחת ההצגות בשיתוף תיאטרון באר שבע שאי אפשר להתעלם ממנה ובייחוד בימים אלו היא "הגברת הראשונה", העוסקת בסיפורה של ראש הממשלה היחידה של ישראל, גולדה מאיר, בימים שאחרי מלחמת יום כיפור. המפגש הטרגי בין רגשות האשמה, המחאה הציבורית שמנוהלת נגדה ונגד משה דיין וההתמודדות עם דיוני ועדת אגרנט מוצג אחרי 50 שנה על הבמה. את דמותה של גולדה משחקת ליאורה ריבלין.

כחודש לאחר שפרצה מלחמת "חרבות ברזל" נכתב המחזה "סיפורי מקלט" שייכלל ברפרטואר הנוכחי. מדובר בהצגה יוצאת דופן, המורכבת מתשעה סיפורים קצרים, שנכתבו על ידי תשעה מחזאים ומוצגים בסדר כרונולוגי הפוך, מהסוף להתחלה. כל תשעת הסיפורים מתרחשים במקלטים ברחבי הארץ, רגע אחרי שנשמעת אזעקה. אורכה של כל סצנה הוא עשר דקות, בדומה לזמן השהייה במרחב המוגן. אופיין של הדמויות בהצגה שונה, מגוון ומבטא את השוני והייחודיות של הפסיפס האנושי בחברה הישראלית.

על רומיאו וז'ולי כבר שמעתם? אם עדיין לא אז מדובר בעיבוד מרענן ומפתיע ליצירתו של שייקספיר. רומיאו הוא אבא יחידני צעיר שמחזיק מעמד רק בקושי. ז'ולי נלחמת על חלומה ללמוד בקיימברידג'. הם  שני בני נוער שגדלו במרחק של כמה רחובות בודדים, אך מעולמות שונים לגמרי –  חווים יחד את עוצמתה הלא רגילה של אהבה ראשונה. אבל בצומת הדרכים שבה הם עומדים, לקראת שארית חייהם, משפחתה של ז'ולי חוששת לגורלה עם רומיאו. 

כ-20 שנה לאחר הפקת המקור עתיד לעלות בעיבוד חדש המחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", הליהוקים למנעד התפקידים עתידים להתהוות בקרוב ולכל "מיטיבי הלכת" של מחזות הזמר וגם לקהל שמתגעגע לנוסטלגיה ולא מוותר על השוואות בין עיבודים, נראה שיהיה מעניין לראות את השינויים על המחזמר הזה.