1. "אַיֶּלת השחר" תערוכה חדשה במוזיאון ארצות המקרא. הביאנלה של ירושלים

במוזיאון ארצות המקרא בירושלים תיפתח תערוכה חדשה אַיֶּלת השחר שנוצרה בעקבות סוד האיילה, מיתוס עתיר משמעויות בקבלה שמקורו במקרא ובו נשזרים ומתלכדים אהבה, לידה, טבע, הבאת הגאולה והכיסופים לאלוהים.

בתערוכה שתושק ב-13 במרץ, יוצגו 31 יצירות וידאו, רישום, ציור, מיצג, תצריב, פרפורמנס ופיסול  שנועדו להתחקות אחר עלילותיה של השכינה המביעות את ה ת ש ו ק ה  ל א י נ ס ו ף כמאמרו של משורר תהלים: "כְּאַיָּל, תַּעֲרֹג עַל-אֲפִיקֵי-מָיִם, כֵּן נַפְשִׁי תַעֲרֹג אֵלֶיךָ אֱלֹהִים." (תהלים מ"ב).

בעקבות אירועי השבעה באוקטובר, מיתוס האיילה מעורר את השאלה האם וכיצד תתכן בריאה מחדש לאחר פציעה רב-ממדית כזו? ובתערוכה, שמוצגת במסגרת הביאנלה של ירושלים, נעשו התאמות גם בהקשר לאירועים הקשים.

אוצרת: רחל פרליבטר

www.blmj.org

נעילה: 29.4

מתוך התערוכה- יצירה של גיורדנה מוזאני (צילום: באדיבות האמנית)
מתוך התערוכה- יצירה של גיורדנה מוזאני (צילום: באדיבות האמנית)

2. מילים נגד טילים. הסלאם הגדול 2023 - גמר אליפות ישראל בספוקן-וורד

היכונו לגמר אירועי הפואטרי סלאם ישראל, מבית תיאטרון האינקובטור לשנת 2023. אחרי שנה ארוכה ומורכבת, יתכנסו שוב חובבי השירה המדוברת ללילה אחד שיהיה אירוע השיא של השירה המדוברת בישראל: הסלאם הגדול.

בתום ששה אירועי מוקדמות  שנערכו ברחבי הארץ, יעלו ויבואו ששת המשוררות והמשוררים שנבחרו במוקדמות, עם טקסטים מצחיקים, מרגשים, מפתיעים ומכאיבים, בסופם – הקהל יבחר מי מהם יוכתר כאלוף הפואטרי סלאם ישראל לשנת 2023, יקטוף את מיקרופון הזהב ויטוס לייצג את ישראל באליפות הפואטרי סלאם הבינלאומית.

מוצ"ש 9.3 בשעה 21:00

רידינג 3 התערוכה 3צפון הנמל,  תל אביב

 www.eventer.co.il/grandslam0903

הסלאם הגדול 2022 נעם לביא  (צילום: עומר מסינגר)
הסלאם הגדול 2022 נעם לביא (צילום: עומר מסינגר)

3. פסטיבל ימי הפלמנקו 2024. סוזן דלל תל אביב

הכינו את הקסטנייטות. פסטיבל ימי הפלמנקו מיסודה של קרן עדי אגמון מציין 30 שנים לכינונו במשך שלושה ימים - 28-30 במרץ -  במרכז סוזן דלל. 

בפסטיבל השנה יושם דגש על היצירה הישראלית בפלמנקו וישולבו רקדנים ומוסיקאים ספרדיים ביצירות של היוצרות והיוצרים הישראלים. התכנית תכלול מופעים המשלבים את הפלמנקו עם סגנונות מוסיקליים שונים, כמו חפלמנקה של אדוה ירמיהו בהשראת היצירה המוכרת "אינתא עומרי" של אום כולת'ום האגדית, או כאלה שמציגים אותו בצורתו השורשית, כמו מסביליה באהבה של מיכל בן צבי. 

עוד בפסטיבל: פרויקט יצירות מקור במסגרתו יוצגו ארבע עבודות קצרות בבכורה שנוצרו בהשראת חומרים מאוסף קרן עדי אגמון שהופקד בארכיון הישראלי למחול בבית אריאלה; Points of You – אירוע פתוח לקהל הרחב במרחב הציבורי של מרכז סוזן דלל, המשלב ארבע התרחשויות פלמנקו בעיבוד סייט-ספסיפיק מיוחד לפסטיבל ימי הפלמנקו 2024, וברוח 30 שנה לקרן עדי אגמון; בוקר פלמנקו ישראלי –  שמעניק במה לקבוצות במגוון גילאים ולהקות ייצוגיות מסטודיוס ברחבי הארץ.

בימי הפסטיבל יתקיימו גם אירועים שנוצרו בעקבות המצב, ביניהם הפלאש-מוב ( (flash mob) שובו לביתכם – קהילת הפלמנקו בישראל למען השבת החטופים, ביוזמת הרקדנית והכוריאוגרפית יעל טוכפלד, שבוצע מחודש דצמבר במקומות שונים בארץ וגם בכיכר זכויות האדם בפריז.

4. הודיני. מופע על חייו של הקוסם המפורסם בהיסטוריה. להקת בלט ירושלים

להקת "בלט ירושלים" מעלה מופע מקורי חדש "הודיני" על חייו של הקוסם המפורסם בהיסטוריה. הארי הודיני נולד בשם אריך וייס, גדל בבית של רב בהונגריה, והיגר לארצות הברית. הודיני האיש, שידע לנתק שלשלאות ולצאת אל החופש, שאיחז עיניים, אך לעג למאמינים ב"על טבעי", שצחק למוות, אך נכנע לו בטרם עת.

לביצירתה החדשה נוגעת נדיה טימופייבה, המנהלת האמנותית של בלט ירושלים, בהשפעת ילדותו של הודיני, על אישיותו הצבעונית והשאפתנית ועל הצלחתו הפנומנלית. לקשריו ההדוקים של הודיני עם משפחתו היה מקום חשוב בחייו ובקריירה שלו. לאחר מות אביו הבטיח הודיני הצעיר לאימו שהוא ידאג לה כל חייה. גם לאחר נישואיו הוא המשיך לשלוח לה מחצית מהכנסתו. 

טימופייבה, שיוצרת מופעי בלט מקוריים ללהקת בלט ירושלים  משתמשת בשלשלאות כמוטיב מרכזי בבלט. הודיני, שהצליח להשתחרר ממנעולים, אזיקים ורצועות שונים ומשונים, נותר כבול מבחינה נפשית לעברו ולמשפחתו, ולמעשה מעולם לא השתחרר מהם.

תיאטרון גבעתיים - יום חמישי 28.3 בשעה 20:30 

תיאטרון ירושלים אולם רבקה קראון –  יום שלישי 4.6 בשעה 20:30

5. "אח מפח" הצגה ע"פ ספר הקומיקס של יניב שמעוני. תיאטרון המדיטק 

הפקה מוסיקלית שמביאה לבמה את עולם הקומיקס הססגוני של יניב שמעוני, ומפגישה את הצופים עם דמותו  של “אח מפח״ - רובוט ענק וידידותי בגובה 2.5 מטרים.

ההצגה היא פרי יצירתם של המחזאי אורן יעקבי ("אפס ביחסי אנוש". "לעבור את הקיר", "בלוז לחופש הגדול"), הבמאי עידן עמית ("בוא אלי פרפר נחמד", "הביצה שהתחפשה", "אבא עושה בושות"), והמוסיקאי ליאור רונן ("הכבש הששה עשר", "לילות ברודוויי", "מאמא מיה").

העיבוד החדשני מפיח חיים בקומיקס האייקוני של יניב שמעוני, ומציע חוויית תיאטרון המשלבת תפאורה מרהיבה  הכוללת שפע של מסכי LED המקרינים אנימציה חדשנית שנוצרה במיוחד להצגה על בסיס איוריו של שמעוני. 

העלילה מגוללת את סיפורו של גידי, ילד רגיש בן 11 שמתמודד עם בריונות וחולם על אח גדול שיגן עליו מפני ההצקות. מפגש מפתיע עם רובוט עצום מפיח בגידי תקווה. האם  יצליח להפוך את הרובוט שמצא לאח הגדול עליו חלם? 

 ההצגה מיועדת לילדים מגיל 6+ 

בכורה: שבת 9.3 בשעה 10:30

תיאטרון המדיטק, חולון

אח מפח (צילום: בני גם זו לטובה)
אח מפח (צילום: בני גם זו לטובה)