אירוע "בתים מבפנים" בשני סופי שבוע בירושלים, קונצרט של אהבה ושיגעון, גופנים בתערוכה יחיד של מיכל סהר, סיור בעקבות קזבלן במלאת יובל למחזה, ותערוכה מוסיקלית בעקבות יוהן סבטיאן באך. לקט של אירוע תרבות ואמנות בשבילכם. לא תבואו?

ניר שטראוס מגשים חלום ב"תיאטרונטו" ומשתף פעולה עם בראבא
חגיגת פורים ומופע מחול חדש: אירועי התרבות שאסור לפספס

1. "בתים מבפנים – ירושלים 2024".  בשני סופ"שים רצופים
"בתים מבפנים ירושלים 2024" חוזר בשני סופי שבוע רצופים: ב-4-6 באפריל וב-11-13 באפריל.

האירוע עליו חתומים משרד ירושלים ומסורת ישראל, עיריית ירושלים והרשות לפיתוח ירושלים, כולל תוכנית עשירה ומגוונת של ביקורים וסיורים נדירים בבתים ובמבנים מסקרנים בבירת ישראל ויתקיימו בשלושה סיורים: סיור ג'רוז שיעביר האדריכל משה שפירא ומנציח את בנו ענר ואת גבורתו, שנרצח על יד מחבלים בפסטיבל "נובה".

ב"סטודיו משלך" בבית הצייר ליטבינובסקי בו מוצגת תערוכה של האמנית ואוצרת גלריה בארי, סופי ברזון מקאי ו- 'תלם // צריף # נקודה.' – פרויקט תיעוד שנערך על ידי יד בן צבי.

אירועי בתים מבפנים מתקיימים בהשראת open housese worldwide ,פסטיבלי אדריכלות המתקיימים בערים מרכזיות בעולם: לונדון, ניו יורק, ברצלונה, מלבורן, רומא דבלין ועוד.

הפסטיבל מציע מאות סיורים ובתים במגוון קטגוריות המחברות בין העבר, ההווה ועתידה של העיר. זאת לצד סיפורים אישיים שספגו הקירות במשך השנים. ביקורים במבני ציבור חדשים ומסקרנים כמו הספרייה הלאומית, המשכן החדש של בצלאל ועוד. סיורים מעמיקים במסורות עתיקות לצד תרבות ואמנות עכשווית, ביקור בנקודות משמעותיות בחייהם של ענקי תרבות. סיורים המתמקדים בהיבט הארכיטקטוני של העיר עם מבט לעבר העתיד. סיורים באבני היסוד של הבירה. 

חידוש מרתק לראשונה בפסטיבל השנה, הוא אירוח אדריכלים מהמשרדים המובילים מהארץ ומהעולם מהעולם, שמתקיים במסגרת שיתוף פעולה עם בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב ירושלים, עם פתיחתו של הקמפוס החדש על שם ג'ף ומורטון מנדל במרכז העיר. במהלך הפסטיבל יתקיימו בקמפוס החדש סיורים והרצאות.  

https://batim.itraveljerusalem.com/

2. "אהבה ושיגעון". מוסיקה קאמרית של הבארוק המאוחר. אנסמבל מצו
אנסמבל מצו יקיים את הקונצרט "אהבה ושיגעון", מוסיקה קאמרית מספרד ומאיטליה מהבארוק המאוחר, ויארח את ליליה סלבני – כנרית הבארוק ביחד עם נגן הצ'מבלו הישראלי אסיף עם דוד ועם ריצרד פלאי נגן בסון בארוק.

התוכנית מציגה לראווה את הקסם של המוסיקה הקאמרית בתקופת הבארוק המאוחרת באיטליה וספרד ואת החיבור המיוחד בין התרבויות המוסיקליות של שתי הארצות.

בקונצרט ינוגנו מיצירותיהם של גדולי המלחינים:  אנטוניו ויואלדי, פרנצ׳סקו מריה ורצ׳יני, אלסנדרו סקרלטי ובנו דומניקו סקרלטי לצד יצירות מאת מלחינים ספרדים כמו חואן פרנסס איריבארן וסבסטיאן דורון. 

אסיף עם דוד (צילום: Veronica Singer)
אסיף עם דוד (צילום: Veronica Singer)

באינטימיות מופלאה, ינוגו שתי קנטטות האחת מאת והשניה, מאת איריבארן, המתארת את רגע לידתו של ישו. כמו כן תושמע מוסיקה כלית לכינור ומקלדת הממחישה את הקשר התרבותי בין איטליה וחצי האי האיברי. ועוד.

ב-20.3 בשעה 19:00 קונצרט בית בהר אדר

https://ticks.co.il/event.php?i=RG52v3cQgq1

ב-22.3 בשעה 13:00, סטודיו אנט, תל אביב

https://ticks.co.il/event.php?i=1fqDsKkWcs1

3. "א-Z" עיצוב בזירה רב תרבותית". תערוכת יחיד למיכל סהר. גלריה ויטרינה. HIT מכון טכנולוגי, חולון
תערוכה המוקדשת לעבודותיה של מיכל סהר, תיפתח ב-21.3 בגלריה ויטרינה ע"ש ג'וליה מזרחי. HIT מכון טכנולוגי חולון. התערוכה, "א-Z. עיצוב בזירה רב תרבותית" מאפשרת להכיר מקרוב מבחר מהגופנים שיצרה סהר; את פועלה כמעצבת גרפית בתחום המיתוג ופיתוח זהות חזותית למוסדות תרבות וכמעצבת ספרי אמנות. 

סמלים, אימוג'יז ולטינית (צילום: מיכל סהר)
סמלים, אימוג'יז ולטינית (צילום: מיכל סהר)

התערוכה מציגה פרישה של מבחר גופנים בולטים ונפוצים שיצרה סהר בעשור האחרון. במקביל יוצגו עבודות עיצוב סביב עוגנים מוסדיים כמו מוזיאון תל אביב לאמנות שסהר חידשה את הלוגו שלו ב-2012 כשיצרה לו תפיסה גרפית מערכתית שהייתה אז בגדר חידוש, עיצבה גם את הקמפיין לציון 90 שנה למוזיאון שנתן ביטוי צורני להיסטוריה של המוזיאון.

סהר עבדה גם עם האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, עיצבה קטלוגים, כרזות, טפסים, וניירת וחידשה את לוגו המוסד. האמנית עובדת גם עם הספרייה הלאומית החדשה, ובתערוכה יוצג העתק של שני פנלים מתוך תצוגת הקבע בספרייה החושפים היבטים של העיצוב בשלוש שפות. ועוד.

אוצרת: ד"ר דליה מנור

נעילה: 16.5

4. "לי יש כבוד", סיור תיאטרלי במלאת 50 שנים למחזה "קזבלן" 

"לי יש כבוד" - סיור תיאטרלי חדש וייחודי לציון 50 שנים למחזרה קזבלן יתקיים ביוזמת עירית תל אביב יפו ובאמצעות עיר עולם ותיירות. הסיור ייצא לדרך ליד תיאטרון אלהמברה שם הכול התחיל. סיפורו של חיים דהאן, הדמות עליה התבסס יגאל מוסינזון כשכתב את המחזה המצליח.

המשך הסיור בסמטאות השוק, כאן יסופר על אהובה עוזרי כי "אתה נמצא ביפו", ועל סיפור אהבתה לאריס סאן, על אריק איינשטיין שסירב להגיע לאודישן לקזבלן יהורם גאון בתפקיד האלמותי, מה קרה כשלא נמצאו מספיק ניצבים לשיר "כולנו יהודים", ייחשף מדוע הפך הבורדל של קזבלן לבית כנסת, מי מהמפזזים הפכו לכוכבים, מה קרה לרוב הלוקיישנים בהם צולם הסרט ועוד.

עיר עולם (צילום: ריקי רחמן)
עיר עולם (צילום: ריקי רחמן)

במהלך הסיור יצוצו דמויות שונות ביניהן קזבלן שיגלה על הפינוי מהשטח הגדול, גברת מויאל ומעשיית השעון, תמונות יפואיות ועוד.

שבת 23.3 בשעה 11:00

https://www.visit-tlv.co.il/

5. יוהאן סבסטיאן באך – התערוכה.  ימקא, ירושלים

לרגל פסטיבל באך הנערך ברחבי העולם ובישראל – בירושלים, בתל אביב, בחיפה וברחובות – של  תזמורת הבארוק ירושלים, תוצג תערוכה על המלחין  יוהן סבסטיאן באך. התערוכה תוצג באכסדרת מלון שלוש הקשתות (ימקא הבינלאומית) במהלך שבוע הפסטיבל.

מאז 2016, מוזיאון בית באך באייזנאך, גרמניה, עיר הולדתו של באך, מציג תערוכות המפרטות אודות המוסיקה אשר במרכז פסטיבל באך השנתי של תזמורת הבארוק ירושלים. התערוכה השביעית השנה מתמקדת בקנטטות חילוניות של באך ובקשר שלהן למוזיקת הכנסייתית שלו. 

שתי קנטטות כאלו, "הכו בתופים! הריעו בחצוצרות" (Tönet ihr Pauken, BWV 214) ו-"עורו חצוצרות עליזות" (Auf, schmetternde Töne der muntern Trompeten BWV 207a), יבוצעו במהלך בפסטיבל.

התערוכה מסבירה את הקשר בין יצירותיו החילוניות של באך לקנטטות הכנסייתיות שלו על גבי שישה פאנלים. שני סרטים קצרים בעברית ובאנגלית שיסבירו איך המוסיקה הכנסייתית התפתחה בזמן באך. 

מנכל מוזיאון בית באך באייזנאך עם תחריט (צילום: יחצ)
מנכל מוזיאון בית באך באייזנאך עם תחריט (צילום: יחצ)

תערוכת באך בירושלים (צילום: יחצ)
תערוכת באך בירושלים (צילום: יחצ)

בתצוגה: כתבי הליברית המקוריים משנות 1727 ו-1737 לדרמות במוסיקה של באך "הרקולס בצומת", "איאולוס מרוגע", ו-"התחרות בין פואבוס ופן" שנכתבו להופעות בבית הקפה בלייפציג והיו היצירות החילוניות הפופולריות ביותר של באך בזמנו.

התערוכה תלווה על ידי מנהל המוזיאון ד"ר יורג הנסן.

18-23 במרץ

מלו שלוש הקשתות, ימקא הבינלאומית

רחוב המלך דוד 26, ירושלים