בית הגפן בחיפה חוגג 60, "כנס אהבה רומנטי" עם סופרות מכל הארץ ומחו"ל, פסטיבל תור הזהב, האופרה "אורפיאו ואאורידיצ'ה" מאת גלוק ותערוכת היחיד של אלישע בנוביץ'. השבוע הסתיים -  התרבות אף פעם לא.

פסטיבל "זמן פיוט" ולילה מטורף במוזיאון: אמנות ותרבות שוב נפגשים
"בלוז לחופש הגדול" הוא יריית אזהרה לחיים היקרים שלנו

1. בית הגפן, מרכז תרבות ערבי יהודי, מציין 60 שנים להקמתו
בית הגפן בחיפה, מציין 60 שנה להקמתו כמרכז התרבות הערבי יהודי הראשון בישראל,  במגוון אירועי תרבות המשקפים את רוח עשייתו של המרכז כבית משותף לאירועים בשלל שפות המיועד לאוכלוסיות מגוונות. 

המופע הפותח את אירועי ה-60 הוא "אדבר איתך. אהבה אחת, שתי שפות." -  "أتحدث إليك - لغتان. حب واحد", ערב מוסיקלי על אהבה, שפה ובני האדם. מופע מקור ביוזמת והפקת בית הגפן ותזמורת המהפכה, במהלכו יבוצעו שירי האהבה הגדולים בשתי שפות, שתורגמו במיוחד לערב זה ויושמעו לראשונה: שירים בשפה העברית יושרו בערבית ושירים בשפה הערבית יושרו בעברית.

אירועים נוספים: הצגות, מופעים לכל המשפחה ותערוכות בהם:

"דמיון וחלום" – מופע מקורי דו לשוני ביוזמת בית הגפן, המשלב מוסיקה, שירה וריקוד ורוכב על כנפי הדמיון;  "מים חיים" מופע של מקהלת גיא בן הינום, שנוצר כתגובה למצב כיום;  "הספר הצבעוני" – מופע בכורה בעברית – הצגה אינטראקטיבית לכל המשפחה, לפי שיריו של סמואל מרשק, בביצוע והפקת תיאטרון ̠א̤לף;  "אור", הצגה ללא מילים של קבוצת 'דוואי', העוסקת ביכולת שלנו להדליק את האור הפנימי באמצעות הומור ומחשבות טובות;  

פתיחת התערוכה "פנים. גוף, בית" בהשתתפות הציירת אירנה כרכבי, האמנית הרב תחומית דועא בסיס, הרקדן והכוריאוגרף סאאד מנסור והאמן ומעצב האופנה איימן דאו, באוצרותם של אינה ברקוביץ ושאם אבו סאלח.

מנכ"ל בית הגפן:  אסף רון 

מפיקה ראשית: לימור שיין | ניהול אמנותי: הילה גושן.

6-25 באפריל

https://did.li/VeCaa

2. "כנס אהבה רומנטי" מארח סופרות לספרות רומנטית מהארץ ומחו"ל. רחובות
"כנס אהבה רומנטי" מארח סופרות מהארץ ומהעולם שספריהן הפכו לרבי מכר בינלאומי, יתקיים בקניון "עופר" ברחובות בשיתוף סטימצקי.

אורחת הכבוד של הכנס, סופרת רבי המכר הבינלאומית אוליביה וילדנשטיין, מחברת "טריולוגיית אליסיום" תחתום על ספרה. וילדנשטיין, מהסופרות הבולטות בתחום הספרות הרומנטית, מככבת ברבי המכר באמזון ובגודרידס עומדת על כ-23 אלף דירוגים וכ– 4.20 כוכבים. 

בכנס יתארחו גם הסופרות דיאן אל, והסופרת הישראלית בר דרור. במהלך הכנס יושקו שלושה ספרים חדשים: "טרילוגיית אליסיום" מאת  אוליביה וילדשטיין, "הוד מלכותה" ספרה החדש של דיאן אל והשקת הדואט החדש  "להגן  עליך" מאת בר דרור.

עדיין נושמת של בר דרור (צילום: יחצ)
עדיין נושמת של בר דרור (צילום: יחצ)

 הוד מלכותך (צילום: יח''צ)
הוד מלכותך (צילום: יח''צ)

31.3 בשעה 18:00

קניון "עופר", רחובות

3. פסטיבל תור הזהב ה-12. חגיגה רב תרבותית בינלאומית. אשדוד
פסטיבל תור הזהב ה-12, חגיגה תרבותית בינלאומית הכוללת מגוון שיתופי פעולה ייחודיים וחד פעמיים, המשקפים את הפתיחות בתרבות היהודית והישראלית, יתקיים בחול המועד פסח 24-30 באפריל במוקדי התרבות באשדוד.

הפסטיבל יפגיש את עולם הכליזמר עם האופרה, המוסיקה הבלקנית והמוסיקה הצוענית בהפקת מקור מלאה מקצבים, טעמים, וניחוחות תרבויות בניצוחה של תזמורת האופרה הקאמרית אשדוד ובהשתתפות  דודו פישר,  חנן בר סלע, הבלקניה, אמיל אייבנדר . מנצח : טיראן ניקוגוסיאן 

דני סנדרסון וגידי גוב, תמצית ומהות הישראליות ומהדמויות המשפיעות במוסיקה בארץ יגיעו לבימת אמפי אשדוד ויארחו את מזי כהן, אפרים שמיר ואלון אולארצ'יק.

הפרויקט של רביבו, יארחו במופע קבלת שבת  את הזמר יואב יצחק.

"בין אלג'יר לפריז" - הפסטיבל יחשוף את הקהל למגוון מסורות מוסיקליות 

מאלג'יר, אוראן וקונסטנטין בהשפעות צרפתיות; הזמר והפייטן, ז'קו חזן, יארח את דוד ד'אור ויסמין לוי לקונצרט  פיוטים ומזמורים בנוסח יהדות איזמיר. אורח מיוחד הכנר וגיבור המלחמה  מרדכי שנוולד.

אליעז נחום,  במופע על בימת ההיכל מלווה בטובי המוסיקאים, ועוד.

את הפסטיבל יחתום מופע מוסיקלי של התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד.

הפקה אורחת: הפרוייקט של עידן רייכל. 

אירועי הפסטיבל יערכו במוקדי תרבות באשדוד: אמפי אשדוד, משכן אשדוד, בית יד לבנים, מונארט מרכז תרבות.

מפיק ומנהל אמנותי : עו״ד יוסי עטר ארט הפקות

24-30 באפריל 

www.torhazahav.co.il 

4. אורפיאו ואאורידיצ'ה. בבימויו של יחזקאל לזרוב. האופרה הישראלית 
הבמאי והיוצר הרב תחומי יחזקאל לזרוב מגיע לראשונה לאופרה הישראלית. כשלעבודת הבכורה האופראית שלו הוא בחר את האופרה "אורפיאו ואאורידיצ'ה" מאת גלוק.

לזרוב משתמש בשפת התיאטרון הייחודית שלו כדי לספר את סיפורו של הזמר המופלא שאשתו אאורידיצ'ה מתה מהכשת נחש. אהבתו הגדולה של אורפיאו מובילה אותו למסע נועז אל עולם המתים, כדי לנסות לשכנע את אל השאול להחזיר אותה לחיים.

המנצח האיטלקי מתאו בלטראמי, יגיע לראשונה לאופרה הישראלית כדי לנצח על הפקה מיוחדת זאת.

לאחר קריירה ארוכה ועתירת שבחים כשחקן, במאי ומעצב בתיאטרון, החליט יחזקאל לזרוב לקחת על עצמו אתגר חדש – בימוי אופרה. בהפקה זו הוא מעניק פרשנות חדשה ומודרנית לסיפור המיתולוגי על אורפיאו ואאורידיצ'ה. 

אורפיאו ואאורידיצ'ה (צילום: יוסי צבקר)
אורפיאו ואאורידיצ'ה (צילום: יוסי צבקר)

הסולנים בהפקה הם: בתפקיד אורפיאו זמרי הקונטרה טנור ניקולס טמניה ויאן יעקב מונוביד, בתפקיד אאורידיצ'ה זמרות הסופרן אלה וסילביצקי ושקד סטרול, בתפקיד אמור זמרות הסופרן טל גנור ותום כהן.

מנצח הבית של האופרה הישראלית רתם ניר, ינצח על שני מופעים בהפקה.

איתי ברקוביץ מנצח על מקהלת האופרה הישראלית,

להקת רקדנים ותזמורת האופרה: התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון.

7-19 באפריל

בית האופרה ע"ש שלמה להט צ'יץ בתל אביב

https://www.israel-opera.co.il/?CategoryID=1354&ArticleID=6025

5. אלישע בנוביץ' "תמיד מצייר", תערוכה סטרוספקטיבית. בית האמנים תל אביב
"תמיד מצייר", תערוכת יחיד רטרוספקטיבית של האמן אלישע בנוביץ' מסכמת חמישים שנות ציור, רישום, איור וקולאז'. תערוכת היחיד הראשונה של בנוביץ' הוצגה מספר חודשים לפני פרוץ מלחמת יום כיפור, מלחמה שנטלה ממנו את התשוקה להציג, אף כי הוא לא הפסיק לצייר ולרשום, אך לפרנסתו עבד כמעצב גרפי. 

אלישע בנוביץ' (צילום: עומרי מירון)
אלישע בנוביץ' (צילום: עומרי מירון)

עבודותיו עוסקות בנוף הישראלי, בקשר בין האדם לנוף מולדתו, בקשר בין אדם למשפחתו ועצמו, על מורכבתו ועל האהבה הפשוטה שהוא נושא בתוכו. כבן קיבוץ רמת השופט, נראה שהיחס לנופי הקיבוץ בפרט והארץ בכלל חרוט עמוק בנפשו וביצירתו: הדמויות מתחברות לנוף, מבקשות לחיות ולאהוב בתוך מורכבות של מקום ושל ארץ. ברבים מציוריו המופשטים מתגלים מתווי נוף של גבעות ואדמה חשופה; הטבע המאפיין את הקיבוץ, שממנו היגר לעיר כאדם בוגר, מקועקע שוב ושוב על פני הבד כמחווה רישומית שהיא ה-דנ"א של עבודותיו.

אוצרים: ורה פלפול ואריה ברקוביץ

בית האמנים תל אביב

פתיחה: יום חמישי 4.4 בשעה 19:30

נעילה : 27.4.2024