בית הגפן מציין 60 שנה להקמתו כמרכז התרבות הערבי – יהודי הראשון בישראל במגוון אירועי תרבות המשקפים את רוח עשייתו של המרכז כבית משותף שמציע מקום ואירועים בשלל שפות ומיועד לאוכלויסיות מגוונות.

כחלק מאירועי ה-60, תיפתח ב 18 באפריל התערוכה "פנים. גוף. בית" בגלריה בית הגפן. התערוכה, אותה אצרו אינה ברקוביץ ושאם אבו סאלח, תכלול דיוקנאות שמן על בד, עבודת וידאו, מיצג מחול ואובייקט פיסולי עשוי בד, מתכת וזכוכית.  ציירת, יוצרת רב תחומית, רקדן וכוריאוגרף ומעצב אופנה מתקבצים יחד לתערוכה יוצאת דופן שמציגה מפגש מעניין של אמנות, דת ומקום.

"האמנים המשתתפים בתערוכה, פועלים במגוון עולמות תוכן ודיסציפלינות, אבל בבסיס העשייה של כל אחת ואחד מהם עומדים הרצון במפגש פנים אל פנים והצורך במגע ובשייכות למקום" - כך אומרת אינה ברקוביץ, אוצרת התערוכה.

הציירת אירינה כרכבי תציג גוף עבודות שמתפרס על פני שישה עשורים, החל ברישומים שיצרה בבית הספר ובמהלך לימודיה באקדמיה המלכותית לאמנות יפה בסנט פטרסבורג, וכלה בעבודות שמן על בד ורישומי הכנה שציירה בשנים האחרונות בסטודיו בחיפה. עיקר עיסוקה האמנותי הוא הדיוקן. בני משפחה, ילדים ונכדים, חברים קרובים ומכרים מזדמנים – כולם מתוארים במיומנות, בדקדקנות וברגישות. עבודותיה המוקדמות מגלות חדוות יצירה, יד בוטחת וכישרון טבעי רב. עבודותיה המאוחרות מפגינות וירטואוזיות טכנית ומעידות על עין חדה של אמנית שהקדישה את חייה להתבוננות בפנים האנושיות.

היוצרת הרב-תחומית דועא בסיס והרקדן והכוריאוגרף סאאד מנסור יעלו מיצג חדש שמלווה בעבודת הווידאו 21 ק״ג של בסיס. עבודתם המשותפת בוחנת את יחסי הגומלין בין גוף לגוף ובין וגוף לחומר. היצירה העדינה והפיוטית, שתועלה פעמיים בגלריה, מספרת סיפור אוניברסלי על כמיהה למפגש אנושי וחושפת את הרגעים שבהם חיבור מתאפשר או מתפספס, מכביד או מרומם.   

העבודה אור התקווה של האמן ומעצב האופנה איימן דאו נוצרה במיוחד לגלריה בית הגפן. באמצעות פעולה של הצבה, חשיפה וכיסוי, הפך חלל הכניסה של הגלריה לאזור ביניים, שמאפשר להרהר בפוטנציאל שטומנת בחובה היכולת לדמיין מסלולים אלטרנטיביים בין העבר למציאות של היום. האובייקט הפיסולי של דאו מעלה זיכרונות של החגיגיות, הצבעוניות והפאר של הבית בן מאה ועשרים שנה, שבו שוכן מרכז התרבות הערבי-יהודי בית הגפן.

"בית הגפן מחויב להמשיך בשליחותו, בימים קשים, בימי שגרה, בעיתות חירום ומתח, אנחנו ממשיכים להאמין באדם, מאמינים בכבוד האדם וחירותו, מאמינים בזכות לשוויון, מאמינים בפשטות בחיים יחד, ועובדים כדי לצייד את מבקרינו ב"ארגז הכלים" הנדרש לשם כך , נמשיך להיות בית לכולם, מקום שנותן במה למגוון תרבויות, דעות, עדות ודתות. בית תרבות ואמנות". אומר אסף רון, מנכ"ל בית הגפן.

פנים. גוף. בית, 18 באפריל – 9 באוגוסט 2024, גלריה בית הגפן, רחוה הגפן 2, חיפה

שעות פתיחה: א' – ה': 10:00 – 15:00 / ו': 10:00 – 14:00

הכניסה חופשית