בטהובן והמהפכות: פסטיבל בינלאומי למוזיקה תרבות ומדע. פסטיבל Lumières d'Europe (אורות אירופה) מגיע ל׳תרבות בסלע׳ בקמפוס מכון ויצמן למדע. מוזיקאים ומדענים, יחד עם כישרונות צעירים מישראל ומהעולם יפגשו במסגרת תוכנית ׳תרבות בסלע׳, שבקמפוס מכון ויצמן למדע, בפסטיבל שיתקיים השנה בסימן בטהובן והמהפכות.

 בטהובן ושוברט יהיו הדמויות המוזיקליות סביבן יתקיימו קונצרטים, הרצאות, וכיתות אמן בשלל הקשרים כמו מוזיקה, תרבות, היסטוריה ומהפכות – פוליטיות, מדעיות, היסטוריות, פילוסופיות ואסתטיות.

בין המוזיקאים והאורחים בפסטיבל - הכנר והמנהל האמנותי -דויד גרימל , המלחין אודי פרלמן , הפסנתרן ריקרדו קסטרו, הצ'לן גוסטב רווניוס, זוכה פרס נובל לפיזיקה (2012) פרופ' סרז' הרוש, ד"ר לילה שנפס, ופרופ' אלי בר- נביא.

הפסטיבל מזמין את הקהל לחקור את הרפרטואר של בטהובן ושוברט, לשאול מהי מהפכה, ללמוד על המהפכה המתמטית, להתעמק ברעיון המהפכה המוזיקלית ועוד.

מתי ואיפה? 9-1 במאי, מכון ויצמן למדע, רחובות.

הכניסה חופשית (בהרשמה מראש) למעט קונצרט הסיום שיתקיים במרכז למוסיקה במשכנות שאננים, ירושלים 

 החל מ-1 במאי יארח קמפוס מכון ויצמן למדע במסגרת תוכנית ׳תרבות בסלע׳ את הפסטיבל הבינלאומי Lumieres d'Europe , פרוייקט רב תחומי של מוזיקה ומדעים, שיתקיים השנה בסימן בטהובן והמהפכות. 

 דיוויד גרימל, כנר והמנהל האמנותי של הפסטיבל, הקים בשנת 2021 את פרויקט'Lumières d'Europe'  (אורות אירופה) המציע גישה רוחבית המחברת את המוזיקה למגוון נושאים כמו ספרות, פילוסופיה, מדעים והיסטוריה. "השאיפה שלנו היא לחבר מחדש את המוזיקה, עם סביבה היסטורית, חברתית, פוליטית ומדעית ברוח 'אירופה של ההשכלה" אומר גרימל. ב 2022 התקיים הפסטיבל בפריז, ב- 2023 בבוקרשט וכעת מגיע לישראל.

במרכזו של הפסטיבל המוזיקלי ״אורות אירופה 2024״ שמתקיים בקמפוס מכון ויצמן עומדת דמותו של לודוויג ואן בטהובן (1770-18279), מלחין מהפכני שאין שני לו, שהותיר חותם ייחודי בתולדות המוזיקה ובתרבות העולם. בתקופת חייו ופעילותו של בטהובן בשלהי המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19, חווה העולם מהפכות מטלטלות שהייתה להם השפעה מכרעת על בטהובן ובני תקופתו. ועל העולם בעידן המודרני.

בולטת ביניהן היא המהפכה הצרפתית והעידן הנפולאוני שצמח מתוכה,  המהפכה התעשייתית, על השלכותיה הטכנולוגיות והכלכליות, ושגשוגו של עידן הנאורות שהביא פריחה לתחומי המדע, הפילוסופיה, החברה והיצירה האמנותית-תרבותית. המפגש עם בטהובן והמהפכות יכלול קונצרטים קאמריים וכן סדרת הרצאות. בטהובן ושוברט יהיו הדמויות המוזיקליות המרכזיות שסביבן ייסובו אירועי הפסטיבל שיהיו פתוחים גם לקהל הרחב. מוזיקאים ומדענים בעלי שם בינלאומי, יחד עם מבחר כישרונות צעירים מישראל ומהעולם, ישתתפו בכיתות אמן, קונצרטים והרצאות בשלל נושאים ובכללם מוזיקה, תרבות, היסטוריה ומהפכות (פוליטיות, מדעיות, היסטוריות, פילוסופיות ואסתטיות)

במסגרת הפסטיבל יתקיימו שישה קונצרטים בהשתתפות הכנר והמנהל האמנותי -דייויד גרימל , המלחין אודי פרלמן (מלחין הבית של Lumières d'Europe') , הפסנתרן ריקרדו קסטרו, הצ'לן גוסטב רווניוס, וחמישה עשר כישרונות מוזיקליים צעירים מהארץ והעולם, במהלכם הם יחקרו את רפרטואר המוזיקה הקאמרית של בטהובן ושוברט. בין הקונצרטים, קונצרט מיוחד במוצאי יום השואה בהשתתפות דיוויד גרימל (כינור) וריקרדו קסטרו (פסנתר) , וקונצרט הסיום שיתקיים במרכז למוסיקה במשכנות שאננים, ירושלים ויכלול את יצירתו של אודי פרלמן, שמינייה לכלי קשת, "מדע תקני".

בגזרה המדעית-הגותית יתקיימו במסגרת הפסטיבל 4 הרצאות (באנגלית):

"מהי מהפכה?" – הרצאה של אלי בר- נביא, היסטוריון ומסאי, פרופסור אמריטוס להיסטוריה של המערב המודרני באוניברסיטת תל אביב.

"מדידת זמן וחלל: מן הנאורות עד המאה העשרים- ואחת" – הרצאתו של סרג' הרוש, פיזיקאי צרפתי, פרופסור אמריטוס בקולז' דה פראנס בפריס וזוכה פרס נובל לפיסיקה ב 2012.

"על צורות ומהפכות במוזיקה" – הרצאתו של אודי פרלמן, מלחין הבית של פסטיבל "אורות אירופה". בהרצאה זו יציג אודי פרלמן, מלחין הבית של "אורות אירופה" ("Lumières d’Europe"), את נקודת המבט האומנותית שלו על רעיון המהפכה המוזיקלית, תוך התעמקות ביצירות בטהובן המשובצות בקונצרטי הפסטיבל.

"המהפכה המתמטית" – הרצאתה של ד"ר ליילה שנפס, מתמטיקאית וסופרת אמריקאית, במרכז למדעי המחשב באוניברסיטת פריז, העוסקת בתורת המספרים. שנפס כתבה ספרי מתמטיקה לקהל הרחב, ותחת שם העט קתרין שו, כתבה תעלומות רצח בנושא מתמטי.

"זהו כבוד וזכות עבור Lumières d'Europe להתקיים במסגרת תוכנית ׳תרבות בסלע׳ שבקמפוס מכון ויצמן למדע ולשתף בישראל את ההשתקפות הזו על המוזיקה והעולם, את הצמא הזה למוחלט וליופי, במוסד המוקדש למחקר בסיסי ושאילת שאלות. היחסים הקרובים והחיוניים בין צרפת, אירופה וישראל יכולים רק להתחזק בימים מאתגרים אלה, המחייבים אותנו להעריך את יופייה של התרבות המשותפת שלנו". אומר המנהל האמנותי של הפסטיבל, דייויד גרימל.

 "מכון ויצמן למדע, הוא מכון מחקר מדעי בסיסי ורב- תחומי מהמובילים בעולם, שמתמקד בעיקר במדעי הטבע והמדעים המדויקים. המכון שמח לקיים בין כתליו גם פעילויות אמנות ותרבות, ולפתוח אותן להשתתפות קהילת הקמפוס והקהל הרחב. עונג מיוחד הוא לארח את תכנית Lumières d'Europe שמביאה אלינו מוזיקה ייחודית, משולבת בהיכרות ייחודית עם המהפכות המדעיות, טכנולוגיות, תרבותיות ופוליטיות של 'עידן הנאורות'" מוסיף פרופסור בני גיגר, במכון ויצמן למדע.

 הפסטיבל מתקיים בשיתוף פעולה עם המרכז למוסיקה במשכנות שאננים, ירושלים (JMC) ובתמיכת שגרירות צרפת והמכון הצרפתי.