גיליון חגיגי של "הכיוון מזרח": "לנוע בתוך שפה זרה: קווים לדמותה של הדיאספורה המזרחית", יצא לאור לאחרונה. הגיליון חוקר מה קורה במפגש של השפה העברית עם השפות הזרות? האם נולד יצור כלאיים חדש? האם ישנו סלנג חדש? ומה הוא אומר על הלשון העברית הדיאספורית?

האם העברית מחוץ לישראל היא שפה חדשה שהתרחקה שנות אור מהשפה הישראלית של ישראל? איך העברית מתוחזקת מחוץ לישראל? אילו מוסדות קמים כדי לאפשר לאוכלוסייה העברית הדיאספורית לשמור על העברית? מה מקומה של הערבית בתוך המרקם הדיאספורי? מה מקומם של התרבות המזרחית, השפה או הדיאלקט המזרחי בתוך ההקשר העברי? האם ישנה הגירה אתנית? מהי ההיסטוריה של הגירות מישראל? כיצד התייחסו אליהן בתרבות? ומהי החותמת שלהן על החברה בישראל ומחוץ לישראל? כיצד ההגירה הפוליטית, החברתית והאתנית מעצבת את ישראל ואת המדינות החדשות?

על שאלות אלו מנסה גיליון 43 של כתב העת "הכיוון מזרח" לענות. בשנות השבעים למשל נוצרה מסה של ישראלים שהיגרו מישראל, חלק לא קטן מהם היו ממוצא מזרחי שניצלו את האפשרויות הגלומות בהגירה לארה"ב. כיצד היום אנו מסתכלים על ההגירה הזאת?

בגיליון החדש מסות, שירים, יצירות אמנות וסיפורים המנסים לתת מענה על כיצד התרבות הדיאספורית מעצבת את ישראל? מה קורה כאשר אנחנו קוראים יצירות שנכתבו מחוץ לישראל? האם הדיאספורה מאפשרת לקולות מודחקים, מושתקים או מודרים להישמע? האם הדיאספורה המזרחית מאפשרת להנביט רעיונות אוטופיים דווקא בשל הקיום שלה מחוץ לגבולות ישראל?

בגיליון משתתפים ומשתתפות ממיטב הכותבים והכותבות הגרים מחוץ לישראל, בין השאר: האמן והיוצר רפרם חדד המתגורר בתוניס (מאמר נפלא שכתב על יצירתו החוקר יגאל ניזרי), המשורר מתי שמואלוף המתגורר בברלין שכתב מאמר ששאל מדוע נכון לכתוב עברית בברלין, המשוררת טלי עוקבי מהעיר קיל שבגרמניה שכתבה סיפור קצר על חוויותיה בדירתה, גם הסופרת יעל דין בן עברי כתבה סיפור על החוויה כאימא צעירה בברלין, המשוררת הגרמניה שכותבת בעברית גונדולה שיפר כתבה שירים בעברית!

המשורר רפאל אזרן המתגורר בברצלונה הביא מחזור שירים חדש, החוקרת ומשוררת ימימה חדד הביאה פרסום ראשון כמשוררת, החוקרת הידועה, אלה שוחט כתבה מאמר על יצירתו של האמן היהודי-עיראקי ג'וזף ששון צמח החי באמסטרדם. צמח הוא נכד לרבי האחרון של בגדד שנשאר עד יום מותו עם אחרון היהודים בבגדד. המחזאית ערד יסעור הביאה קטע מתוך רומן בכתובים העומד להתפרסם בהוצאת טנג'יר. הסופרת הישראלית המצליחה בארה"ב איילת צברי בסיפור קצר על חוויותיהם בקנדה. החוקר גל לוי על החוויה של לחגוג מימונה בברוקלין וכיצד מתהווה מזרחיות אמריקאיות. המשורר יחזקאל רחמים שכתב מחזור שירים ממקום מגוריו בקולומביה. ועוד ועוד חומרים ייחודיים מכל רחבי העולם בשילוב אמנות.