יצירת המחול החדשה "שאקטי", כנס עיצוב מגדרי בהשראת התערוכה "שובר.ת שיוויון", האופרה "הדיאלוגים של הכרמליטיות" לראשונה בביצוע האופרה הישראלית, מופע ייחודי משירי המשוררות העבריות, ומשהו לילדים במוזיאון הטבע: "אגדה חיה", מיזם מוסיקלי זואולוגי. סוף השבוע כבר כאן, ואיתו גם המלצות בלקט אירועי התרבות.

תרבות במלחמה: לקט האירועים הכי שווים לרגל פסח
מופע מרהיב: "2019", מאת אוהד נהרין, בביצוע להקת מחול בת־שבע

1. "שאקטי" היצירה החדשה של אריקה רינטוביץ׳ והמובמנט פרוג׳קט. סוזן דלל, תל אביב
"שאקטי", יצירה חדשה של אריקה רינטוביץ' והמובמנט פרוג'קט, תעלה בסוזן דלל, ב-11 במאי בשעה 20:30. "שאקטי" היא מילה לקוחה מסנסקריט, זה הוא כוחה המניע של הרוח המייצגת את הכוחות הדינמיים שזורמים ביקום כולו.

האנרגיה שלה מניעה אותנו לפעולה, נותנת אומץ ליצור ולהגשים,  כשהתשוקה היא חלק פעיל בתוכה וכוח מניע בחיים לכל שינוי והתפתחות. היצירה שואבת השראה מעולם ההגות והאמנות העשיר של התרבות ההינדואית.

שאקטי (צילום: אפרת מזור)
שאקטי (צילום: אפרת מזור)

שאקטי (צילום: אפרת מזור)
שאקטי (צילום: אפרת מזור)

היצירה משלבת כוח נשי עוצמתי ומהפנט ביצירה עם תיאטרון פיסי, מחול, אמנות וקרקס. כוריאוגרפית ומבצעת אריקה רינטוביץ׳ מייסדת ה -Movement project, היא רקדנית, יוצרת, פרפורמרית ומורה ליוגה. 

טריילר: https://did.li/yoBTY

 2. "עיצוב בתודעה מגדרית". כנס  בתערוכת "שובר.ת שיוויון. מדיטק ומוזיאון העיצוב, חולון
כנס בנושא "עיצוב ותודעה מגדרית", יתקיים בצמוד לתערוכת "שובר.ת שוויון" המוצגת בימים אלה במוזיאון העיצוב חולון. הכנס מהווה בימה לשיח, לדיאלוג ולהרחבת הנושאים המוצגים בתערוכה, העוסקים בקשר שבין עיצוב ומגדר והשפעתם על היבטי זהות וחברה. 

בכנס ישתתפו 12 מעצבות ומעצבים מובילים המציגים בתערוכה, ודוברים מומחים המשיקים לשדה העיצוב: ד"ר מיה טבת דיין, לירי סוקול, ד"ר רביד רובנר, ערן פרנקו, אודליה אבינועם, רותם גואטה, ד"ר עינב בכר ושירן גרוס, קרן שפילשר, אוהד חדד, שירה וינברג הראל ומעין ברג'יק. בהנחייתה של תמר חנה שטיירמן.

משתתפי הכנס ירחיבו את נקודת המבט על שלושה נושאים עיקריים שייבחנו דרך העדשה המגדרית: גוף וארגונומיה, ייצוג וטאבו ומרחב ווירטואלי.

שובר.ת שוויון מוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד שריג)
שובר.ת שוויון מוזיאון העיצוב חולון (צילום: אלעד שריג)

שובר.ת שוויון מוזיאון העיצוב חולון קרן שפילשר (צילום: אלעד שריג)
שובר.ת שוויון מוזיאון העיצוב חולון קרן שפילשר (צילום: אלעד שריג)

מיה טבת דיין (צילום: מאיה חליבה אלון)
מיה טבת דיין (צילום: מאיה חליבה אלון)

הכנס ייפתח בהרצאתה של ד"ר מיה טבת דיין ולאחריה יתקיימו שלושה מושבים: המושב הראשון, "גוף ראשון יחיד.ה", יתבונן על האופנים בהם משפיעים מוצרים שנותנים מענה לגוף על הטיפול בו ועל תפקודו. המושב השני "לא מלכה ולא מלך", יבחן מה נחשב מותר או אסור לייצוג בפלטפורמות פופולריות, ואיך אלו מייצרים הסללה שקופה מגיל ילדות במקום עיצוב זהות מגדרית מאפשרת. מושב הסיכום "מפגשים מהסוג השלישי" יתמקד במרחב הווירטואלי המתעתע, שמשנה את חוקי המשחק, וינסה להסב את תשומת הלב לסכנות הגלומות בקדמה טכנולוגית לצד הפוטנציאל לחופש ולשחרור המגדר מהגוף.

הכנס יתקיים באולם המדיטק, הצמוד למוזיאון העיצוב, חולון

יום רביעי 1 במאי בין השעות 9:00-14:00

3. "הדיאלוגים של הכרמליטיות" מאת פרנסיס פולנק. לראשונה בבית האופרה תל אביב
לראשונה בתולדותיה, תעלה האופרה הישראלית את "הדיאלוגים של הכרמליטיות" - אחת האופרות החשובות שנכתבו במאה ה-20 מאת המלחין הצרפתי פרנסיס פולנק.

האופרה, מבוססת על סיפורן האמיתי של קבוצת נזירות שהוצאו להורג בשל אמונתן, בבימויו של הבמאי הצרפתי אוליבר פי ובניצוחו של מאסטרו אשר פיש, ששב לנצח באופרה הישראלית לאחר שנות היעדרות.

אשר פיש (צילום: ניק בביק)
אשר פיש (צילום: ניק בביק)

האופרה "הדיאלוגים של הכרמליטיות" מבטאת יותר מכל יצירה אחרת של פרנסיס פולנק, את השלמת התהליך שעבר, מבחינה אמנותית ואמונתית. לאחר שעזב את משפחתו האולטרה-קתולית בדרום צרפת, פולנק התברג במרכזה של הסצנה האמנותית הסוערת של פריז בשנות העשרים.

הדיאלוגים של הכרמליטיות (צילום: Vincent Pontet)
הדיאלוגים של הכרמליטיות (צילום: Vincent Pontet)

האופרה מבוססת על מחזה מאת ז'ורז' ברננוס, ובמרכזה סיפורן האמיתי של קבוצת נזירות ממנזר כרמליטי שהוצאו להורג בזמן המהפכה הצרפתית שרדפה את האצולה, המלוכה והכנסייה. המנזר הותקף על ידי אנשי המהפכה וחלק מהנזירות שחיו בו נרצחו, ועל שאר הנזירות ציוו לכפור באמונתן. בהנהגת אם המנזר הן החליטו שלא לבגוד ונשפטו למוות. לפני העליה לגרדום כל אחת מהן חידשה את הנדרים שלה.

האופרה מספרת את הסיפור דרך עיניה של בלנש דה לה פורס, צעירה ממשפחה אריסטוקרטית, שבורחת מהבית ומצטרפת למנזר הכרמליטיות. היא מקבלת על עצמה את חיי הפרישות והאמונה אך כשהנזירות בוחרות מוות, בלנש הנסערת והמפוחדת בורחת. ברגע האחרון, בעודה צופה באחיותיה הנזירות צועדות אל הגרדום היא מצטרפת אליהן.

28 במאי ועד 3 ביוני

בית האופרה ע"ש שלמה להט, תל אביב

https://www.israel-opera.co.il/?CategoryID=1354&ArticleID=6025

4. "המשוררות",  מרכז תרבות ורוח, משכנות שאננים, ירושלים
נוכח הביקוש הרב תאריך נוסף למופע "המשוררות", שיעלה ביום חמישי 2.5 בשעה 20:00, באודיטוריום דה בוטון, במרכז תרבות ורוח משכנות שאננים, ירושלים.

המופע הייחודי, הוא פרי שיתוף פעולה של משכנות שאננים עם האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, ובו יבוצעו שירי המשוררות לאה גולדברג, תרצה אתר, יונה וולך, רחל ופניה ברגשטיין, בביצוע רביעיית מיתרים וסולנים, תלמידי המחלקה לביצוע קלאסי ולזמרה רב תחומית של האקדמיה למוזיקה. העיבודים נכתבו במיוחד לאירוע על ידי תלמידי המחלקה ליצירה רב תחומית.

המופע בהנחיית פרופ' מיכאל וולפה שיקדיש מילים למשוררות העבריות, למלחינים ולמלחינות שהלחינו את שיריהן.

הנחיה אומנותית: רוני רשף, צבי כרמלי ונדב ויקינסקי
הכניסה חופשית, בהרשמה מראש
קיום האירוע מותנה במספר המשתתפים https://did.li/6hbx5

5. "אגדה חיה", מיזם מוזיקלי זואולוגי. מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט
הופעה מיוחדת לכבוד חג הפסח של "אגדה חיה"  מיזם מוזיקלי זואולוגי משותף של היוצר שחר אבן צור (מוניקה סקס) ומוזיאון הטבע המפגישה את כל המשפחה עם המגוון הביולוגי הסובב אותנו. המיזם מזמן היכרות עם בעלי החיים העירוניים, דרך השירים מהאלבום "אגדה חיה" בהופעה אביבית לנוף הגן הבוטני, כולל השירים החדשים באלבום.

אגדה חיה בהופעה חיה (צילום: אור ויטקובסקי)
אגדה חיה בהופעה חיה (צילום: אור ויטקובסקי)

מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט, קלאוזנר 12 תל אביב

24 באפריל, בשעה 17:00

https://smnh.tau.ac.il/visit-2/