השבוע קצר וסופ"ש כבר כאן, ואנחנו עם לקט המלצות תרבות ואירועים עבורכם: חנוכת גלריית בארי במשכנה החדש והזמני, פסטיבל קולנוע רומני בסינמטקים ופסטיבל הקרפיונאדה במוזיאון טיקוטין בחיפה, סינגל חדש ל"פשוטי העם" בהפקת עמיר לב, ופעילויות אביב במוזיאון אגם.

מוניקה סקס ב"קו רקיע" ופסטיבל הסופרים הבינלאומי: תרבות למען הנשמה
יום אמנויות המילה וקונצרט תפילה בשדרות: אירועי התרבות לחוה"מ

1. גלריית קיבוץ בארי חונכת את משכנה החדש. בית רומנו, תל אביב
גלריית האמנות של קיבוץ בארי נשרפה כליל בשבת ה-7 באוקטובר. עיריית תל אביב יפו יזמה את מעברה למשכן זמני בבית רומנו בעיר, שם תפעל במשך שלוש שנים, ועד לסיום שיקום המבנה בבארי, בו פעלה בחדר האוכל הישן של הקיבוץ.

האתר בבית רומנו נבחר בעזרת נציגי אגף התרבות של עיריית תל אביב-יפו ביחד עם אוצרות גלריית בארי, זיווה ילין וסופי ברזון-מקאי. 

את היוזמה, גיוס התרומות והמהלך הובילה רויטל בן-אשר פרץ, יועצת ראש עיריית תל אביב-יפו לאמנות ותרבות.  השיפוץ מומן על ידי  קרן פלומס התומכת באיגוד האמנים הפלסטיים, עם חברת אקרו נדל"ן. 

חברת וייבוקס, הבעלים של בית רומנו, מעניקה לגלריה את החלל בלי לגבות דמי שכירות והעירייה לא תגבה ארנונה. מרחב הגלריה ישמש גם מקום אירוח לכלל קהילת קיבוץ בארי בשלוש השנים הקרובות ועד שובם לקיבוצם.

אירוע הפתיחה יתקיים הערב (חמישי 2.5)

19:00 טקס פתיחה למוזמנים

20:00 פתיחה לקהל הרחב

2. פסטיבל הקולנוע הרומני. סינמטק תל אביב
פסטיבל הקולנוע הרומני המסורתי בישראל מהדורת 2024 יתקיים בכל שבעת הסינמטקים בארץ, כשהשנה מצטרף גם קולנוע אופקים ויוקרנו בו שני סרטים.

במהלך הפסטיבל יוקרנו תשעה סרטים המייצגים קצוות שונים של התנהגות אנושית, אנשים פשוטים לצד דמויות הרואיות וז'אנרים שונים בהם סרטים מהשנתיים האחרונות ובהם זוכי פרסים.

סרט הפתיחה, "חירות", של טודור ג'ורג'יו – והזוכה הגדול של פרסי האוסקר הרומני 2024 ("גופו") - מבוסס על אירועים אמיתיים ומתכתב עם המציאות שאנו חווים בשנה האחרונה, עם המאבק לשמירה על צביון המשטר הדמוקרטי בארץ.

עוד יוקרנו שלושה סרטים מטקס האוסקר הרומני (ה"גופו") מהשנה שעברה: "אנשי מעשה" של פאול נגואסקו שלקח הביתה 6 פסלונים והיה לסרט השנה; "לא מזוהה" של בוגדן אפטרי שקטף את פרסי השחקן הראשי והתסריט: "מרגלים מזדמנים" סרטה הדוקומנטרי של אואנה ג'ורג'יו, העוסק בפרק ההירואי של צנחני היישוב היהודי.

סרטים נוספים: "העז ושלושת הגדיים", בכיכובה של מאיה מורגנשטרן, "הסולם", סרטו של אוקטב צ'לארו מבוסס על סיפור אמיתי שהסעיר את רומניה, "מוסר גבוה", הלהיט של יון בורש המגיע ממולדובה, "פחם" והדרמה הקומית: "בחורים טובים מגיעים לגן עדן" של ראדו פוטקואבה.

הפסטיבל מתקיים בשיתוף המכון הרומני לתרבות תל אביב.

ניהול אמנותי והפקה: איריס לקנר.

15-22 במאי 

לעמוד המרכז באתר סינמטק תל אביב

3. פסטיבל הקרפיונאדה. מוזיאון טיקוטין בחיפה 
לרגל "חג הילדים" היפני, ייפתח מחר (3.5) פסטיבל הקרפיונאדה במוזיאון טיקוטין לאמנות יפנית בחיפה ויימשך עד סוף מאי.

בפטיו של המוזיאון תוצג תערוכה עם 120 עפיפוני קרפיון שעוצבו בידי סטודנטים מבית הספר לעיצוב של אוניברסיטת חיפה ע"ש נרי בלומפילד ומיסודה של ויצו העולמית. 

במסגרת הפסטיבל יתקיימו בשבתות סדנאות והפעלות שונות לכל המשפחה: קישוט עפיפון קוי, יצירה בהדפס יפני, הכנת כובע סמוראי באוריגמי ועוד.

"חג הילדים" (במקור "חג הבנים") נחוג ב- 5 במאי ובמרכזו המנהג להניף על גגות הבתים ומעל נהרות 'קוינובורי' - שרוולי רוח בדמות דג הקרפיון (קוי – דג; נובורי – באנר או דגל). בתרבויות הסינית והיפנית דג הקרפיון מסמל אומץ וחוזק בזכות יכולתו להאריך ימים ולקפוץ נגד זרם מי מפלים. מקור המנהג, בו כל משפחה מבקשת לילדיה בריאות וחוזק, כמו לדגי הקרפיון שבטבע. 

הבאנרים הם אביזרים, בהם השתמשו סמוראים בשדה הקרב עם דימויי קרפיון, שעם הזמן הפכו לדגלי קרפיון ומשפחות אימצוהו למנהג ותלו את הבנארים על גגות בתיהם.

4. פעילויות אביב במוזיאון אגם 
מוזיאון אגם ראשון לציון, יקיים אירועים מיוחדים לציבור בחודש מאי 2024 בהם:

זיכרון במוזיאון: ערב זיכרון לשואה ולגבורה הכולל סיפורים וקטעי עדות בגוף ראשון מלווים במוזיקה חיה.

יום ראשון 5.5| 20:00

יום המוזאונים הבינלאומי עם פעילויות אמנותיות לכל המשפחה: 

יום חמישי  9.5 | בין השעות 20:00-16:00

לואיסה – הצגה  מבית היוצר של תאטרון הקרון. אודות מסעה של ילדה המבקשת להרגיש שייכת, להיות חלק ממקום רך ואוהב. ההצגה משלבת וידאו, אנימציה, הפעלת בובות, משחק ומוזיקה חיה.

לילדים מגיל חמש

שבת 11.5| 12:00 

לואיסה (צילום: כפיר בולוטין)
לואיסה (צילום: כפיר בולוטין)

5. "זה הזמן". "פשוטי הרחוב", הרכב רוק גלילי משיקים סינגל חדש 
"זה הזמן", סינגל ראשון חדש לקראת צאתו של אלבום שני של  "פשוטי רחוב" הרכב הרוק הגלילי יושק ב"לבונטין" תל אביב, בשתי הופעות בהפקת עמיר לב.

ב-21 במאי בהשתתפות נורמן עיסא.

וב-18 ביוני.

"פשוטי הרחוב", הרכב רוק גלילי היוצר מוסיקת רוק מקורית עכשווית  מחשמלת וכנה.

פשוטי הרחוב (צילום: תומס סולינסקי)
פשוטי הרחוב (צילום: תומס סולינסקי)

לדברי איציק אלול סולן הלהקה, השיר "זה הזמן" נכתב במהלך המלחמה. "שהכריזו על המלחמה נאחזנו בבלבול, שתיקה בדידות, חרדה ובסוף אתה בשערי הדיכאון...ואז מגיע עוד לילה...הידיים מרימות את הגיטרה אחרי הרבה זמן וכבר באקורד הראשון יוצא המשפט הבא: 'כשמכבים לעולם את האור אפשר לראות ת'עצב'".

"הכרתי את 'פשוטי הרחוב' דרך חבר. באתי לחזרה והתאהבתי באנשים. הכי נקי שיש במקלט במעלות מנגנים את עצמם ואת החיים שלהם" אומר עמיר לב.

https://tinyurl.com/34dfmejb

לינק לקליפ: