בתום דיון סוער: חוק ה"נאמנות בתרבות" עבר בקריאה ראשונה בכנסת. התיקון שמבקש למנוע תמיכה מגופים שמקיימים פעילות החותרת, על פי הטענה, תחת המדינה וסמליה, יועבר להכנה לקריאה שנייה ושלישית. טל ברמן ואביעד קיסוס מחו בתוכניתם ב-Eco99fm על החוק והשיח סביבו: "איזה דיון סוער ומכוער היה אתמול על חוק ה'נאמנות בתרבות' שמעצם השם שלו אתה יכול להתחלחל, ולהבין שזה דבר רע".



אביעד: "זה מסוג הרגעים, האלו הייתה לך מכונת זמן, והיית חוזר לאחור 10 שנים, ואומר למישהו על 'חוק נאמנות בתרבות', הוא היה אומר לך 'אין סיכוי שדבר כזה יקרה'. האויב הגדול שלו הוא זה שאנחנו נהיים דוחים לאט לאט ובצעדים קטנים, אז כל שלב נראה מאוד לא דרמטי יחסית לשלב הקודם. חוק 'נאמנות בתרבות' הוא חוק מאוד מאוד דוחה אבל על הרצף המירי-רגבי, אתה לא מתעלף מהפתעה מכמה שהוא דוחה. בקטנה, להגזים עוד הגזמה קטנה, עוד צעד ועוד צעד ואתה לא שם לב כמה קשה מצבך".



מירי רגב. צלם: אוהד צוויגנברג, פלאש 90
מירי רגב. צלם: אוהד צוויגנברג, פלאש 90



טל: "בכלל, כל מה שקורה מסביב, כאילו לא יכול להיות - אבל יכול להיות. שאדם כמו אורן חזן לועג לנכותו של חבר הכנסת אילן גילאון וקורא לו 'חצי בן אדם'. אתה אומר 'זה מזעזע, אבל זה אורן חזן, למה כבר אתה מצפה?'. אבל לא - זה חבר כנסת, לא יכול להיות שאנשים מדברים ככה. ונכים מכל הארץ צריכים לשמוע את אורן חזן אומר על אדם נכה 'חצי בן אדם', ולא משנה ההתנצלות המגומגמת והלא משכנעת שלו. מירי רגב חטפה את חרון אפם של חברי האופוזיציה. שלי יחימוביץ' אמרה לה דבר נכון על ה'טרמפיסטיות' שלה. כביכול זה לא יפה ששלי יחימוביץ' מדברת אליה ככה בגלל העיקרון הפמיניסטי, אבל מירי רגב היא לא פמיניסטית. גם המאבק המזרחי הסופר צודק, שבתחילת דרכה ידעה רגב לנסח אותו לא רע בכלל, גם הוא קישוט שהיא מתקשטת בו".



"היא גם אמרה לה שבתחילת הדרך היא הייתה מאוד חברתית ונלחמה נגד המע"מ על הירקות", הוסיף טל. "יש את הסיפור הידוע, שאני לא יודע אם הוא נכון, שכשהיא רצתה להיכנס לפוליטיקה היא בדקה עם מפלגת העבודה. תאר לך הייתה מירי רגב חברת כנסת במחנה הציוני - מה היא הייתה עושה לאותה מירי רגב שיושבת ומנסה להעביר חוק שסותם פיות לאמנים שדעתם לא מתאימה לה. ואם נדבר לגופו של דבר, השאלה למה לממן טקסטים, מחזות, שהם חותרים נגד קיומה של המדינה - והתשובה היא כי זה חשוב ושום דבר שהוא טקסטואלי הוא לא מחתרת פעילה שעושה פיגועים נגד המדינה, הוא רק רעיון שבא לידי ביטוי במילים".



אביעד: "רעיון של אדם שחי כאן, וחושב כך, ובאמת בשם חופש הביטוי יש לו את הזכות להביע את הדעות שלו. הפחד הזה מדעות הוא מאוד מאוד היסטרי, האנשים שאומרים שאמנים משפילים את חיילי צה"ל הם בדרך כלל האנשים שנורא נורא מתגאים במדינה הגדולה וחזקה שלנו. מי שחש שיש לו כוח, לא צריך לפחד מדעות. כל המהלך הזה הוא היסטרי, מהלך של אנשים שלא באמת מאמינים בכוחה של מדינת ישראל. מעבר לזה, כמו שאמרה שלי יחימוביץ', זהו מעשה סדום בתרבות. מירי רגב היא אדם מאוד קונקרטי - תהיה וועדה שתחליט מה יותר מדי נגדנו ומה נגדנו שזה עוד בסדר - אין דבר שמסרס תרבות יותר מקונקרטיות. דרושה אינטליגנציה וחמלה ויכולת לחשיבה מופשטת, ואומץ אמיתי לקבל דעות שונות - רק כך יכול להתנהל שר תרבות".



אורן חזן. צלם : הדס פרוש, פלאש 90
אורן חזן. צלם : הדס פרוש, פלאש 90



טל: "היהודים היחידים שפוגעים בחיילי צה"ל - פיזית, הם כל מיני מתנחלים קיצוניים שזורקים אבנים על חיילים, מפזרים זכוכיות ואלוהים יודע מה הם עושים לחיים. איש לא חשוב לשלול מהם תקציבים, למרות שהפגיעה שם היא פיזית. חטפה קשה רגב, גם מאלעזר שטרן, שבדרכו המאוד מתנשאת, הוכיח אותה שהיא לא יודעת שום מילה שכתב שלום שבזי, ובכוונה בחר משורר ספרדי. סתיו שפירה אמרה, 'רק השבוע גנבת כספים'. כמובן מי שהגן עליה היה אורן חזן, והשילוב של שני אלו... אפשר להקשיב לדעתה של מירי רגב, ולנסות להבין, אבל הדרך שזה כל זה קורה היא כל כך מכוערת".



אביעד: "הם סוג של בריוני השכונה שקיבלו את הכוח".



טל: "וכמובן החוק הזה עבר בהצבעה. ההערכה שלי היא שהוא יגיע לוועדה והוא מאוד מאוד ירוכך בוועדה. שלא תהיה לו משמעות מעשית, אבל יש לי משמעות הצהרתית מאוד מסרסת".