"גור ואוח", צמד החנונים הנצחי של עולם הילדים, הלא הם אודי ואביעד, יוצאים מהמקלט כדי לגלות בגילם המופלג (43) את עולם המבוגרים. השניים עולים על בימת צוותא כשחקנים בקומדיה פרועה, חתרנית ובלתי מגויסת: "המשתמט", מאת המחזאי רועי חן ובבימוי ארז דריגס.



במרכז המחזה פרויקט צה"לי מיוחד, שייעודו לאתר גברים שהשתמטו משירות צבאי מסיבות שהוכחו בדיעבד כשקריות. ועכשיו, בגיל 40 פלוס, הם נתלשים מחייהם המוכרים - בית, אישה, ילדים, עבודה - ונזרקים עם קיטבג מלא סיפורים וצרות לשירות צבאי מלא, כולל מטווחים, מסדרים, טרטורים, מסע כומתה וכלא שש - הכל מהכל.



בין המגויסים הטריים שני המשתמטים: רפאל, המכונה "רוטוויילר" (אביעד בנטוב), נהג אוטובוס, נשוי ואב לשלושה; והלל בן שושן (אודי גוטשלק) מנהל ארונות באיקאה, נשוי ואב לארבעה.



"רפאל מגיע ליחידה הקטנה כבעל נבגד ומתוסכל, אבל גם עם רצון להוכיח שהוא גבר ראוי. הוא הופך להיות חייל מורעל, לוקח את החיילות המאוחרת כהזדמנות לגבריות, ההפך מהמשתמט והגבר שאשתו בוגדת בו", אומר בנטוב על תפקידו.



אודי ואביעד, המשתמט. צילום: יוסי צבקר
אודי ואביעד, המשתמט. צילום: יוסי צבקר



"הלל בן שושן, כמה הרואי, שנחטף לצבא באמצע משמרת באיקאה, מוצא בחיילות הפתאומית תירוץ נפלא לא לחזור הביתה לאישה ולילדים, ולהשתחרר מהטיטולים, המקלחות וקבוצות הוואטסאפ של הגן. למרות שהוא אוהב את ילדיו, השחיקה ההורית־זוגית עושה את שלה. כאן, בצבא, הוא מרגיש 'בקייטנה על חשבון המדינה': אוהב להכין קפה לחבריו לנשק ולחלוק איתם את סודותיו הכמוסים. צבא, מבחינתו, עושים ביחד או שלא עושים בכלל", מעיד גוטשלק על תפקידו.



בלי יותר מדי ספוילרים, מגלים השניים כי לקהל שבא להצגה אין פריבילגיה להיות צופים פסיביים, והם שותפים מלאים להצגה ("בלי משתמטים"). "ההצגה שמה לנו מראה, כמי שנולדים לתוך הידיעה שגיוס לצבא הוא הדבר הכי טבעי לכל צעיר ישראלי. אנחנו באים ואומרים: 'רגע, בואו נבחן את זה. האם זה טבעי, כשאתה נער בן 18, או כשאתה בן 40 פלוס, לקחת רובה ולירות במישהו אחר? זוהי קריאת תיגר על המוסכמה הזאת", קובע בנטוב, שבתפקידו כרפאל הוא אומר: "תראה את מי לוקחים לשרת בצבא: צעירים בני 18 שמתים לזיין, ובסוף מתים בלי לזיין".



אז אתם בעצם חתרנים עם הומור?
בנטוב: "חשוב להעביר את המסרים האלה עם ובלי הומור, במחול או בפנטומימה, בלי קשר לימין ולשמאל. אנחנו צריכים להיות פתוחים לדון גם בעניינים כואבים, בלי משטרת מחשבות".



הרהרתם באפשרות להשתמט משירות?
בנטוב: "אישית לא היו לי ספקות. לא העליתי בדעתי שיש אפשרות להשתמט מגיוס לצה"ל. היום, 20 שנה אחרי, כשאני אב לילדים, יש לי ספקות בקשר לטוהר כוונותיהם של הפוליטיקאים שמנווטים את צה"ל. כשאני שומע שהשחיתות הגיעה גם לצבא ולביטחון, דבר שבדמיון הכי פרוע לא היינו מדמיינים, לא הייתי מייעץ לבני להשתמט, אבל בהחלט יש מקום למחשבה שנייה. הבן שלי יונתן רק בן 6, ואני מקווה ומייחל שלא יצטרך ללכת לצבא".



גוטשלק: "אני מסכים עם הביקורת של אביעד. כשהתגייסתי לא חשבתי על השתמטות, אלא על רצון לתרום למדינה ולצבא. השירות הצבאי היה לי חוויה מטורפת. הוא בנה אותי, עיצב את האישיות שלי ונתן לי כלים לחיים".



משבר גיל ה־40


בנטוב וגוטשלק החלו לשתף פעולה מיד אחרי הצבא. בראשית הדרך הופיעו במופעי סטנד־אפ למבוגרים. "היינו לגמרי בעולם המבוגרים, אבל תוכנית ילדים שעשינו הצליחה ופרצה לתודעה", מספר גוטשלק ומתכוון כמובן ל"גור ואוח", הצמד שכיכב ב"פוקס קידס". בהמשך הופיעו בסדרות ובמערכונים כמו "גן חיות" ו"הקלמרים" והשתתפו בפסטיגלים, וכיום משודרת בחינוכית (בכאן 11) תוכניתם החדשה "המחלקה לחפצים מיוחדים".



"הקדמנו את כל היוטיוברים וצעירי הרשת עם הסדרות שלנו, שמשודרת ב־VOD בשידורים לינאריים וזוכות למיליוני צפיות", מעיד גוטשלק. "נשאבנו לעולם הילדים. כל תוכנית ופרויקט לקחו מהחיים שלנו שנתיים, שלוש, ארבע שנים. מאוד נהנינו וחיבקנו את מה שעשינו כשחקנים, יוצרים, כותבים, עורכים ובמאים של החומרים שלנו. למעט הפקה, אנחנו עושים הכל".



אלא שלאחרונה, דגדג בהם הדחף לשינוי. "חווינו משבר גיל 40 של הקריירה. ייחלנו לשינוי בשל מיצוי עולם הילדים, ואנחנו רוצים להגיע שוב לעולם המבוגרים", מגלה בנטוב.



בשנה שחלפה הזמין אותם ארז דריגס, במאי "המשתמט", להשתתף בפסטיבל לתיאטרון קצר בצוותא, והקסם קרה. "הבנו שקיבלנו מתנה. החזרות וההופעות על בימת צוותא גרמו לריגוש לא רגיל. חיימון גולדברג, מנכ"ל צוותא, ראה את הפוטנציאל, ורועי חן הפך את המחזה הקצר 'המשתמט' להצגה מלאה בת שעה וחצי. והנה אנחנו כאן", אומר גוטשלק.





20 שנה הם ביחד, כמעט כמו זוג נשוי. זה כולל היכרות וחברות עמוקה, "מעבר לבסיס המקצועי", עם יכולת לחבק ולשחרר, ויכוחים, מריבות, והתפייסות ("בלי סקס"). הם גרים בשכנות בהוד השרון. שניהם נשואים וכל אחד מהם אב לשלושה ילדים. "אנחנו ביחד עוד לפני שפגשנו את בנות הזוג שלנו. יצא שאני עושה כל דבר אחרי אודי. התחתנתי שנה אחריו, הפכתי לאבא שנה אחריו. אודי הוא שפן הניסיונות: מתנסה ובודק, ואם יש אישור, אני אחריו", צוחק בנטוב.



קיבלתם הצעות בנפרד?
גוטשלק: "כל אחד מאיתנו קיבל הצעות נפרדות, אבל תמיד היה לנו אכפת אחד מהשני. ידענו לשמור על ה'זוגיות' שלנו, כי זה המקום החם והבטוח שלנו. אביעד נמצא איתי בצמתים החשובים בחיי, וגם אם נלך לפרויקט נפרד, כל אחד מאיתנו הוא שגריר של הצמד".



אתם מוכנים לאתגר חדש?
בנטוב: "אפרופו הגבר החדש, יש גם קומיקאי חדש. כן, אנחנו נמצאים כיום בשלב התפתחותי חדש בקריירה שלנו. המחשבים שלנו מפוצצים בחומרים חדשים שמחכים לזמנם. אנחנו רצים עם 'המשתמט', הצגה שהיא כרטיס הביקור החדש שלנו. בקרוב אנחנו מקווים לצאת עם סרט חדש וסדרה למבוגרים".



מי מצחיק יותר?
גוטשלק: "אביעד הוא החתיך בצמד, ואני החבר המצחיק".



"המשתמט", היום, 18 בדצמבר, 20:30; 8 בינואר, 20:30, צוותא, תל אביב