יצירתו של חיים גורי, הצבר האולטימטיבי מ"יפי הבלורית והתואר", היא תמצית חייה של המדינה הזו. עם ציון שנה לפטירתו, רואה אור גיליון חדש של "משיב הרוח", ובו 13 שירים חדשים של המשורר, שטרם ראו אור, לצד מאמרים, מסות, זיכרונות ושירי מחווה שכתבו יוצרים וחוקרים. באירוע השקת הגיליון בתיאטרון החאן, יארח המשורר אליעז כהן את המשוררות והמשוררים אגי משעול, רבקה מרים, יוסף עוזר, ענת זכריה ויונתן ברג; את יעל וחמוטל, בנותיו של גורי, ואת זאביק רז. על המוזיקה: שי צברי וענת מלמוד.



"האמת, חשבנו שגורי לא ימות", אומר אליעז כהן, משורר, חבר צעיר של גורי ומעורכי הגיליון והאירוע. "חשבנו האיש הערני, הבוער והסוער הזה, בעל הבלורית גם בעשור העשירי לחייו, זה שמעיין שירתו לא הפסיק לנבוע ולהפתיע מחדש, יחיה לנצח. התחלנו לחשוב ולעמול על הגיליון הזה, כמתנת יום הולדת 95 לגורי, שהיה אמור לקרות בחודש תשרי האחרון. אך מרגע לכתו מעמנו בט"ו בשבט בשנה שעברה, עברנו פאזה, והגיליון נצבע בגעגוע ובזיכרון. גורי היה הכותב הגדול של הארץ והזוכר הגדול שלה. הרגשנו שבמיוחד בשנה זו שבה נפרדנו ממנו, שנת ה־70 למדינת ישראל, זה חוב בסיסי של השירה העברית, במיוחד הארץ־ישראלית, להציב זרקור אל המקומות הגלויים והכמוסים במפעל השירי הגדול שלו. כשהייתי מתקשר אליו ושואל 'מה נשמע', גורי היה משיב: 'שלומי כשלום עמי', ואני חושב שזה האדם היחיד שיכולתי להאמין לו בתשובה כזו".



משיב הרוח - חיים גורי. עטיפה
משיב הרוח - חיים גורי. עטיפה



מתוך החיסרון הגדול, אבל גם התחושה שיש כאן מורשת שירית ותרבותית גדולה, הם נכנסו למשימה. לגיליון המרגש הזה נאספו קינות אישיות יפהפיות, כמו זו של המשוררת רבקה מרים, לצד מאמרים ומסות כמו אלו של פרופ' אריאל הירשפלד ורחל אליאור, הרב בני לאו, ד"ר יואל רפל (שחושף את מסכת הקשרים הקרובה שהייתה בין גורי לאלי ויזל), זיכרונות מרגשים של הטייס זאביק רז, לצד תובנות עמוקות של תא"ל במיל' יאיר כהן על שירה ומודיעין צבאי. "וכמובן, על פני כל הגיליון, זכינו ממש לחדש סוגה ספרותית שכמעט נעלמה מנוף השירה העברית: שירת המחווה (הומאז').



ככה נאספו שירים מטוביה ריבנר, אגי משעול, יוסף עוזר, ענת זכריה, יונתן ברג, בכל סרלואי, רות קרא־איוונוב וגם משהו משלי", מצטנע כהן. "אבל אולי הדבר המטלטל ביותר היה, וכאן אני מוכרח להודות תודה עמוקה לבנות המשפחה, לעליזה (עליקה) ולבנות, שפתחו בפנינו את הבית ואת הלב. זה כולל גם את אוצר אלבומי המשפחה וכתבי היד האחרונים שהותיר גורי, במטרה שהם ייאספו לספר הבא. מתוך אלו אנחנו מפרסמים שלושה שירים בפרסום ראשון, ויש בגיליון גם תמונות מרתקות ואוטוגרפים שנותנים ממש תחושה והצצה ל'מעבדת הכתיבה' של גורי". 



"את הראוי להיזכר" – גיליון מחווה ואירוע מחווה של משוררי "משיב הרוח" למשורר חיים גורי, מחר, 28 בינואר, שני, 20:30,



תיאטרון החאן, ירושלים