עולם התרבות נפרד: עשרות בני אדם הגיעו היום (שלישי) לבית העלמין ירקון כדי ללוות את הזמרת והשחקנית יונה עטרי בדרכה האחרונה. בין המלווים - התסריטאי אבי נשר, חלי גודברג וגלי, אחותה של יונה עטרי. בנה אורן נפרד ממנה בפעם האחרונה, ואמר מעל קברה כי "חוש ההומור שלך היה עד הרגע האחרון. נותר רק הזיכרון. תמיד אמא דאגה לי ולאחותי דנה, ונלחמה עלינו כלביאה".

יוסי, אחיה של יונה, ספד לה ואמר: "יונה, כוכבת על, עטרת משפחתנו. בזכותך השם עטרי הפכת למותג. היית כוכבת על מגיל 17, כשזייפת את החתימות של אבא ואמא כדי להתגייס ללהקת הנח"ל. יונה שלנו, נפער בנו בור עמוק. כולם זוכרים אותך ככוכבת כשמילאת אולמות. בשבילנו היית דיווה. תמיד אזכור לך את דאגתך כשלמדתי בטכניון, תמיד דאגת לי. אבא התם והתמים שלנו לא ראה מעולם הצגה, אבל כשהתחננת הוא הגיע להצגה שלך ברחובות. גם שם הוא דאג לך שלא תיפלי מהבמה".

מוקדם יותר הוצב ארונה של עטרי על בימת תיאטרון הקאמרי. הלווייתה תיערך היום בבית העלמין ירקון בשעה 15:30. במהלך הטקס נפרד הקהל מהשחקנית האהובה במחיאות כפיים. את הטקס פתח השחקן דרור קרן, ששר עם עטרי את "יש חור בדלי". הוא סקר את הקריירה הבימתית של עטרי ואמר כי  "למי שזכה לעמוד איתה על הבמה, קיבל את הפרטנר האולטימטיבי ואת המאסטר קלאס של המקצוע שלנו. יונה'לה", אמר וקולו נשבר, "אנחנו אוהבים אותך. איזה פלאים ואיזה פלאות היא שרה עם אילי גורליצקי בשוק המציאות. אנחנו נפרדים היום. אנחנו מודים לך על הפלאים והפלאות שהבאת לנו. את אוצר, את יהלום שינצוץ עוד הרבה שנים".




גלי עטרי ספדה: "יונה אחותי האהובה, הגדולה הבכורה, הבכירה, המלכה. מעולם לא הרגשתי חמלה ואהבה גדולה יותר כמו מאז יום ראשון אחר הצהריים עד יום שני בבוקר. לא הפסקתי ללטף אותך, לדבר אלייך, להודות לך, לשיר לך שירים מבית אמא ואבא". 
"איך היה לך אומץ לעזוב את הבית הדתי שלנו בשעריים ולעבור לתל אביב הגדולה והחילונית כדי להגשים את חלומותייך. מגיל צעיר עבדת בכל מיני עבודות כדי שתוכלי להגשים את חלומותייך, שאיפות שאת בחרת ולא מישהו אחר החליט עבורך. היית לי סמל ומופת מבחינה אישית ומקצועית ואת עדיין ותמיד תהיי". 
"נדהמתי לקבל הודעות מכל רחבי הארץ שדיברו בשבחך מאנשים שנעצבו עמוקות על לכתך, שנגעת בלבם בחייך ומותך. אני רוצה להודות לך על כל מה שלימדת אותי, שפתחת את עיני לעולם. על כל מה שהיית בשבילי. בלעדייך זה לא היה קורה. לעולם לא אשכח אותך". 
 

קודם לכן אמרה לכאן 11: "אחותי היתה המלכה האם של המשפחה את יודעת יש כזה ללא היתה עוררין דוגמה וסמל של כולנו מכל הבחינות. במשפחה כולנו רצינו לחיות כמו שהיא חיה. היתה האדם הכי מצחיק שיש בכל מצב, לא רק על הבמה, אלא גם וגם היתה אדם טוב, רחב לב, עזרה לכל האחים מה אני אגיד? בשבילי היא דגומה ומופת לכל דבר טוב שצריך בחיים. הלכה ועשתה הכל להגשים את החלומות שלה הגיעה לתל אביב בגיל צעיר להגשים את החלומות להיות שחקנית מצדיעה לה על זה. הצליחה בגדול. הייתי ב-24 שעות האחרונות ולא הפסקתי לדבר אליה ללטף אותה להגיד כמה אני אוהבת אותה ומודה לה. עצוב באמת".




שותפה לבמה במשך שנים, אילי גורליצקי, ספד לשחקנית שהופיעה איתו באלפי הצגות, אמר "יונה עטרי היתה אמן ענק. שאלו אותי במה? זה קצת הפתיע אותי. היא היתה מה שנקרא בז'רגון שלנו 'זמרת זמרת'. הקול שלה היה קול של זמרת וביחד עם זה היא ידעה לבנות תפקיד. הכל עשתה בתוך הדמות. שרה כמו שצריך בדמות שהיא משחקת. קשה מאוד לעשות את זה. המקצוענים בינינו יודעים שלהגיש פזמון זה דבר אחד ולשיר זה דבר אחר. היא היתה הפרטנרית הטובה ביותר שאפשר לבקש. היא היתה נהדרת. אצת זה כולם יודעים זה נחלת הכלל". 

"בערב מותה, קראו לי ואמרו זה הזמן להיפרד. זה נפלי עלי, הייתי עסוק במשהו אבל רצתי ובאתי. המשפחה השאירה אותי לשתי דקות. רכנתי אל אוזנה ואמרת בלשונו של אלתרמן 'יונתי, תמתי, סעי לשלום אבל את נשארת איתי'. נכון שזו קלישאה, אבל יונה לא הלכה כי אני רואה אותה על כל נפלאותיה". לאחר מכן חבר גורליצקי לשחקנית שרון אלימלך ושר את הלהיט שלו שול עטרי " קונצרטינה לגיטרה".

אילי גורליצקי סופד ליונה עטרי. צילום: פלאש 90
אילי גורליצקי סופד ליונה עטרי. צילום: פלאש 90


מיקי קם, ששיחקה עם עטרי ב"רחוב סומסום": "היה לנו חבר משותף, קראו לו קיפי - זה היה בתקופת ימי התום של רחוב סומסום העליזים. היא הייתה כ"כ אינפנטילית במובן הנפלא של המילה. היו לנו שיחות נפש. היא היתה חדת לשון, שנונה, קומיקאית אדירה שמרת נפלאה. בהחלט עמוד תווך בתרבות הישראלית. היא תחסר לנו מאוד, לי במיוחד". 

עטרי נולדה בצנעא בירת תימן ועלתה לארץ עם הוריה כשהייתה תינוקת. היא גדלה במהלך חייה ברחובות והיא הבת הבכורה לשבעה אחים, ביניהם שדרנית הרדיו שוש עטרי ז"ל, שנפטרה לפני עשור, וגלי עטרי. כשהייתה בת 27 נישאה לאיש חיל האוויר הישראלי, וקברניט אל על, אורי יפה, שהלך לעולמו לפני שבע שנים. עטרי התגוררה בתל אביב.



עטרי הצטרפה ללהקת הנח"ל כשהקומה בשנת 1950, והייתה הכוכבת הראשונה של הלהקה. במהלך הקריירה היא הופיעה בהצגות מוזיקליות, כגון "תל אביב הקטנה", ובמופע "יוסי-חזקי-יונה", עם שירים שהלחין סשה ארגוב. היא גם כיכבה במחזמר "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", והעלתה ביחד עם אילי גורליצקי את המופע המוזיקלי "שוק המציאות", עם שירים שכתב נתן אלתרמן.



בהמשך החליטה להתמקד במשחק בתיאטרון, והופיעה בהצגות "הדיבוק", "מדיאה", "אופרה בגרוש", "מעיינה", "הביצה", ועוד. אחיינה של עטרי, לוי, כתב עוד בפוסט כי "היא שרה ושיחקה לצג הגדולים מכולם, היא הופיעה בטלוויזיה, בקולנוע ובתיאטרון". בקולנוע הופיעה עטרי בסרט "השכונה שלנו", ובסרט "צדק מוחלט", שהתבסס על פרשת חטיפת ילדי תימן.