"כששמעתי את השיר שלי 'בלדה לשוטר', מושר בפי קארין, הופתעתי והתרגשתי מאחר שככל שהיו לו הרבה ביצועים, כזה ביצוע עוד לא היה", כך מחמיאה נורית הירש, מי שחיברה עם אהוד מנור את שיר הנושא לסרטו של אפרים קישון, "השוטר אזולאי", לקארין אופיר, בתו של כוכב הסרט, שייקה אופיר, שבימים אלה הוציאה ביצוע מרגש לשיר האלמותי.

כשאביה המיס ב-71' לבבות במה שלדעת רבים היה תפקיד חייו, הייתה עדיין קארין אופיר רק בתכנון. אבל משהגיחה כעבור שנה לאוויר העולם, היה השיר "בלדה לשוטר" לפסקול חייה. חרף זאת, היא, לימים כוכבת סדרת "פלורנטין", נמנעה מלהקליט אותו.

"למרות כל הפניות אלי, נרתעתי כי השיר נראה היה לי שייך לאבא", מספרת אופיר הבת. "חששתי לגעת בו גם בגלל עיצבונו, כשככל שהוא מקריס ואחרים מתפרקים ממנו, התפלאתי אני איך אצליח איתו. תפסתי מרחק, אפשר להגיד, עד שלקראת אירוע לציון מלאת 45 שנה לסרט הצליחה אמי לשכנע אותי לקפוץ למים ולבצע בו את השיר עם המבצע המקורי, אושיק לוי. איכשהו הרגשתי שהגיע הזמן להפסיק להתנגד. 'יאללה, בואי ננסה', שכנעתי את עצמי".

ניסית?
"ניסיתי ואחר כך הייתה עוד פעם, בהקרנה חגיגית בבית התפוצות של 'שייקה - החיים הנסתרים של שייקה אופיר', סרטו התיעודי של ארי דווידוביץ' על אבא שלי. חשבתי שבכך נגמר הסיפור, מה גם שנכנסתי לעניין שלא בכוונה".

בכל זאת הוא לא נגמר.
"כי אז הגיע הקורונה ומצאתי את עצמי בסגר עם בן-זוגי, המוזיקאי טל לוי. בעודנו מקליטים להנאתנו באולפן שלו שירים כמו 'לא טוב היות האדם לבדו' ו'שיר היונה', עלתה מאליה הבלדה. העיתוי נראה היה מתאים. מצד אחד יום ההולדת שלי (48!) ומצד שני - מלאת שנתיים למותה של אמא, שכאמור הייתה הראשונה ששכנעה אותי להתמודד עם השיר. כאילו קול פנימי קרא לי לעשות את זה, בלי שיהיה אכפת כמה שישמיעו את הביצוע שלי".

לוי, שכה היטיב לעבד את השיר ולנגן בהקלטה בכל הכלים, בא מלהקת הרוק "אבטיפוס" בעוד שהבלדה חפה, כידוע, מכל סממן רוקיסטי. אופיר מעמידה דברים על דיוקם: "אמנם טל היה בלהקת רוק, אבל הרקע שלו, נגן חליל במקור, הוא קלאסי, דבר שמשתקף בשני האלבומים שהוציא".

"ניגשנו להקלטת 'בלדה לשוטר' בדחילו וברחימו, בשיטת ניסוי ותהייה וכאחוזי סערה השלמנו את המלאכה בחמישה ימים, כשכל הזמן העיבוד המדהים של נורית הירש היה לנו בראש", היא משחזרת. "כמובן, העברתי מיד את ההקלטה לנורית ולעפרה פוקס, אלמנתו של אהוד מנור. זה שלהם".

"אם נורית לא הייתה עפה ככה על ההקלטה שלנו, ספק אם הייתי מוציאה אותה ואולי לכל היותר הייתי מסתפקת בפרסום בקטנה בפייסבוק", מסכמת אופיר. לדבריה, היא הייתה בת חמש-שש כשצפתה לראשונה בסרט "השוטר אזולאי" ומאז מלווים אותה לאורך כל הדרך הזכרונות ממנו, כששיר הדגל שלו מהווה חלק בלתי נפרד ממהותה כבתו של רב האמן שייקה אופיר.

קארין אופיר (צילום: ניר פקין)
קארין אופיר (צילום: ניר פקין)

"היה לי אבא מקסים", היא מתרפקת בהמיית געגוע על האיש שכה אהבה. "אם כולם זוכרים איזה איש מצחיק הוא היה, כבתו כמובן שהכרתי גם צדדים אחרים שלו. אבא היה זה שבישל בבית, נהג לבוא לאסיפות ההורים שלי ושל אחי גיגי, גם היה אחראי אצלנו על נושא הלונה פארקים, מה שאמא לא אהבה, כשבלי ספק הגעתי אל הבמה בעקבותיו, לאחר שהתלוויתי ללא מעט הפקות שלו".

"במיוחד זכורה לי הצגת הפנטומימה, 'על מסכות ואנשים', שהוא העלה עם יורם בוקר ועם אורי טננבאום, שרצה לפחות 300 פעם", היא מוסיפה. "כמה נהניתי בחזרות שלהם, ואחר כך בהצגות. הייתי אז בת שמונה, כשבהשפעה ישירה שלהם אני וחברה שלי הצגנו מין הצגה לילדים בשכונה, שקראנו לה 'הליצניות'.

נורית הירש (צילום: פרטי)
נורית הירש (צילום: פרטי)

"בהשפעת הקשר של קארין לאביה, היא קלעה בביצועה במאה אחוז לדמותו של השוטר הלוזר והמחמיצן בסרט, כשממש מפעים מה שיצא לה", מציינת הירש. "זאת, כשאת השירה שלה מלווה העיבוד המושלם של טל".

"כשנתיים קודם לכן נסענו כל המשפחה לברלין, שם אבא כיכב בסרטו של מנחם גולן, 'הקוסם מלובלין' ובעקבות הנסיעה הזאת איחרתי לכיתה א'. אהבתי להיות שם ליד שחקנים גדולים כמו שלי ווינטרס ואלן ארקין - ולהיות במלון קמפינסקי' המהמם. כמו כן, אמא ואני צולמנו לסרט כסטטיסטיות עוברות אורח. שם הרווחתי על כך את 50 המארקים הראשונים שלי, אבל ה'שוט' שלנו לא נכנס לבסוף לסרט".

אגב, כעבור קצת יותר מ-40 שנה מלווה צילום של אופיר מאז את ההקלטה שלה ל'בלדה לשוטר''. בצילום היפהפה מעשה ידיו של צלם הסטילס בסרטים יוני המנחם רואים את קארין, ילדת חמד זהובת תלתלים, עומדת בגשם, לבושת חצאית סקוטית ופונצ'ו, כשבידיה מטרייה צבעונית.

באופן לא מפתיע היא קרצה מגיל רך לבמה, "אם כי כשאמרו עלי שאני ארטיסטית, חשבתי שזאת קללה". על אביה היא מספרת שהוא עודד אותה לפנות אל המחול, דווקא. "אבא היה מביא אותי לשיעורי הריקוד אצל מיה ארבטובה ודיבר איתי לא אחת על להיות רקדנית", היא נזכרת. "קצת חבל שלא הקשבתי לו, אם כי עד היום אני מתה על מחול ורוקדת להנאתי, למרות שהפסקתי כשהבלט שעמם אותי".

שייקה אופיר (צילום: שמואל רחמני)
שייקה אופיר (צילום: שמואל רחמני)

"יותר רציתי לשיר. המוזיקה היא האהבה הגדולה שלי מאז ומעולם. מגיל 17 אני מנגנת בבאס וקודם לכן הייתי מחוברת לפסנתר. כילדה, התחשק לי להופיע בפסטיבל שירי הילדים, אבל הורי מנעו זאת ממני ועד היום אני מודה להם על כך". בת 15 הייתה כשבקיץ 87' מחלה קשה לקחה ממנה את אביה האהוב זמן קצר לפני יום הולדתו ה-59. "כשאבריא, אקנה לך טייפ בדיוק כפי שאת רוצה', הבטיח לי", לא תשכח. "לצערי הרב לא זכיתי לכך".

כמו בלא מעט שושלות של אמנים הקריירה של אופיר חסתה תחת צילו הכבד של אביה הנערץ עד היום. היא הופיעה בשורה ארוכה של סדרות טלוויזיה, סרטי קולנוע וערבי ספרות, אבל תפקיד תותי טל, שבו כיכבה במרוצת שנות ה-90 בסדרת "פלורנטין", היה ונשאר השיא  שלה לאחר שלמדה מוזיקה ברימון ומשחק - בסטודיו יורם לוינשטיין. אופיר מודה, שהפרסום המוקדם גרם לה ל"לברוח" מתל אביב למושב ודי בלם את הקריירה שלה, "אם כי אף פעם לא חיפשתי בה בום".

בקריירה המזוגזגת שלה ממשיכה אופיר את סבה מצד אמה, גאון הבמה היידית ישראל שומכר ואת אביה. ובתה היחידה, מאיה? - "מאיה, בת ה-16 וחצי, נוטה יותר לעיצוב ולא לכיוון של במה".

היא תראה את אמה ממריאה מחדש בעקבות הקלטת "בלדה לשוטר"?
"מה שלא אעשה, תמיד אלך בעקבות הלב שלי. נראה לי שכעת אני פנויה לעשות בתחום המוזיקה משהו שיהיה לגמרי שלי".