ניצה בן-צבי, מנכ"לית התיאטרון העירוני חיפה, לא תשכח במהרה את ליל ה-11 במרץ 2020. "מה שקרה לנו אז הכה אותנו בהלם וגרם לנו צער רב", היא משחזרת את הסיוט שחוותה באותו ערב בלהות. "כאשר שחקני הקומדיה 'הקומיקאים', ובראשם שלמה בראבא ומוני מושונוב, כבר ערכו על הבמה חימום אחרון לקראת הצגת הפתיחה החגיגית בעוד שהקהל החל לנהור לאולם, הדהדה מהטלוויזיה הודעת ראש הממשלה בדבר איסור התקהלות מעל מאה איש".

בן-צבי, סגן אלוף בדימוס, לא איבדה את עשתונותיה ותפסה פיקוד. ראשית הודיעה לשחקנים, אחוזי ההתרגשות לאחר חודשי חזרות בניצוחו של הבמאי אילן רונן, על ביטול מאונס של ההצגה. בד בבד הנחתה את צוות התיאטרון להעביר מסרוני אחורה פנה לאלה מהקהל שעוד לא הגיעו, כשאלה שכבר התגודדו באכסדרה הוזמנו להתכבד בתקרובת שהוכנה לקראת פורים בטרם ילכו מאוכזבים הביתה מוקדם מהצפוי.

הרגשת שהשמים נפלו?
"כאדם אופטימי מטבעו, זה לא יכול לקרות לי. מהשירות הממושך שלי בצבא למדתי שלכל משבר חייב להימצא בסופו של דבר פיתרון. כך אף הפעם, הגם שבשלושת חודשי הקורונה איבדנו כשלושה מיליון שקל. זה קשה, אבל אני מצפה שמשרדי האוצר והתרבות ימצאו דרך לפצות את התיאטראות, כך שאף אחד מהם לא יפשוט רגל".

כעת, בן-צבי יכולה להקיש בסיפוק על העץ, בתקווה שהמשבר חלף מבלי שיהיה חמור מדי (אלא אם יתפרץ גל שני קשה מקודמו). "אנחנו שמחים ונרגשים להודיע על חידוש העונה ב-22 ביוני", היא מכריזה חגיגית. "שעה שהצגת 'הקומיקאים' תחכה עוד קצת, אנחנו יוצאים עם הצגת 'הנשים של ג'ייק' שהייתה מתוכננת לעלות מיד אחריה בבימויו של אלון אופיר. אגב, שתי ההצגות הן מאת ניל סיימון".

ניצה בן צבי (צילום: דניאל קמינסקי)
ניצה בן צבי (צילום: דניאל קמינסקי)

הכל בהתאם להנחיות?
"לגמרי. לדעתי, המתווה הבריאותי יוקפד באולמות התיאטרון יותר מאשר בכל מסגרת פנאי אחרת. הקהל יצפה בהצגות כשהוא עטוי מסכות ושומר על ריחוק של מושב בין מזמין למזמין של כרטיסים".

גם השחקנים יעטו מסכות?
"לא, תודה לאל יש להם פטור מסיבות אמנותיות".

כמה פרטים על בן-צבי (63). לדבריה, כמי שגדלה בבאר-יעקב ובבני-ברק במשפחה מסורתית יוצאת לוב היא לא הייתה ילדה-של-תיאטרון. "אני באה מרקע של תרבות מזרחית ושמעתי בבית הרבה את אום כולתום", היא מעידה.

חלמת אז להיות מנהלת תיאטרון?
"לא, חלמתי להיות עורכת דין".

איכשהו החלום הזה לא התממש. "השירות שלי בצבא הוליך אותי אל העיסוק בתרבות", מציינת מי שפיקדה על להקות צבאיות כשלהקת חיל חינוך מיוחד ביצעה את "ילדי חורף 73", שירם המכונן של שמוליק הספרי ואורי וידיסלבסקי. "לצה"ל היה אז האומץ לאפשר לאחת מהלהקות שלו להשמיע שיר שהמשמעות שלו אמרה די למלחמות, דבר שאולי לא היה עובר במציאות של היום", היא מעירה.

לאחר שהשתחררה והיא כבר בעלת תואר שני במינהל עסקים, ניהלה  בזה אחר זה את היכל התרבות באשקלון ואת תיאטרון הצפון. הישגיה שם הביאו לפני עשור למינויה כמנכ"לית תיאטרון חיפה, כשעמה משה נאור כמנהל האמנותי. לדבריה, הם ייצבו את התיאטרון החיפאי, לאחר שהיה בגרעון של 19 מיליון שקל, כשהם קיבלו אותו לניהולם ו"כרגע נשארנו עם גרעון שבעה מיליון שקל".

 מה הסוד של ההצלחה הזאת?
"אני בעד עבודת צוות שיש עמה חדוות עשייה ויצירה, כשבעיניי עובדי התיאטרון הם יקרים מפז. לשמחתי, הצלחנו לעבור את משבר הקורונה מבלי לפטר איש, אבל לא היה מנוס מהוצאת עובדים לחל"ת".

עם השנים נעשתה מעורה בנוף החיפאי והיא מפגינה גאוות יחידה כלפי העיר שיש לה מניות בקידום התרבות בה. בן-צבי היא אם לשניים. בתה דקלה עוברת את תקופת הקורונה כרופאה במחלקת היולדות בבית החולים רמב"ם ובנה גיא ממלא תפקיד ניהולי בחברה בתחום איכות הסביבה.

בחזרה לתיאטרון חיפה בתקופת הקורונה. "אנחנו התיאטרון הראשון שהתחיל בשידור הצגות באמצעות הרשת החברתית תוך ההתבססות על הארכיון הדיגיטלי שלנו מהעשור האחרון", היא מתברכת. "זאת הייתה חוויה מרנינה כשהקהל בחיפה הבין שדואגים לו תרבותית גם כששערי התיאטרון סגורים. איננו מסתפקים בשידור ההצגות שלנו, אלא גם מביאים תרבות מהעולם, בין השאר כולל הצגות של הנשיונל תיאטר הבריטי ומופעי בלט של להקת בולשוי ממוסקבה. וואלה, כך מצאתי את עצמי כעורכת תוכן דיגיטלי".

אבל כעת חוזרים לדבר האמיתי. ההצגה הבאה שתעלה בתיאטרון חיפה היא 'הקומיקאים', שכאמור הושבתה ב-11 במרץ. אגב, לשני כוכביה, מוני מושונוב ושלמה בראבא, יש הזדמנות לסגור בה מעגל עם התיאטרון שבו החלו את הקריירה בשנות ה-70. בד בבד ימשיכו הצגות הלהיט "בילי שוורץ", "ג'נטלי" ו"צ'פלין". בהמשך תועלה הצגת "הילד מאחורי העיניים" מאת נאוה סמל ובבימוי מור פרנק.

כל זה איננו אלא המתאבן לקראת חגיגות ה-60 של תיאטרון, שבהן אמורה להשתלב הצגת "המחיר" מאת ארתור מילר. והמסר של בן-צבי? - "ברצוננו לשלב יותר בתיאטרון שלנו את היוצרים ואת האמנים בחיפה, בתקווה שיראו בו בית. זה כולל פתיחת בית ספר לבימוי ולכתיבה לתושבי העיר תוך כדי העמקת הקשר שלהם איתה".