צלמת העיתונות מרים (מירי) צחי הלכה היום (שלישי) לעולמה בגיל 66 לאחר מאבק במחלת הסרטן. היא הותצרה אחריה חמישה ילדים. צחי נולדה ביפו שעלו מטורקיה. היא למדה לתואר ראשון באמנות ובתיאטרון באוניברסיטה העברית וכן למדה צילום, תחביב שלה מאז הייתה בת 12, כשקיבלה מצלמה לבת המצווה. 

את הקריירה העיתונאית שלה החלה ב-1997 ומאז צילומיה התפרסמו בכלי תקשורת רבים וגם כאן ב"מעריב". צחי לא הרבתה להתראיין, אולם לאחר פינוי גוש קקטיף הוציאה את ספרה "קטיף – תשעה ימים באב", בו תיעדה את הפינוי בתמונות, וסיפרה כי "הייתי שם כדי להביא את הכאב של האנשים ולתעד מהזווית שלי".

בפברואר 2006 תיעדה את הפינוי האלים בעמונה. חבר הכנסת דאז אפי איתם, שנפצע בראשו במהלך העימות, הציג תמונות של צחי המוכיחות לכאורה שהוא נפגע מפרש משטרה ולא מיידוי אבנים כפי שטענה משטרת ישראל. 

אפי איתם נפגע בפינוי עמונה (צילום: מירי צחי)
אפי איתם נפגע בפינוי עמונה (צילום: מירי צחי)

בדצמבר 2011 נקלעה צחי להעימות מול המשטרה על חופש העיתונות, לאחר שבמהלך אירוע של חדירת מתנחלים לחטמ"ר אפרים, צילמה צחי תמונות מהאירוע. המשטרה גילתה זאת ודרשה שתמסור לה אותם בטענה שהצילומים דרושים כדי לגלות את האחראים לכך. צחי סרבה לכך בטענה שהדבר עלול לפגוע בפרנסתה ולמנוע ממנה את האפשרות לצלם במקומות דומים בעתיד. בית משפט השלום קיבל את דרישת המשטרה ודרש מצחי להפקיד בכספת בית המשפט את הצילומים שצילמה צחי. צחי לא ויתרה והגישה ערעור על כך לבית המשפט המחוזי, שהפך את החלטת בית משפט השלום וקבע שלמעט מספר תמונות בודדות לצחי אין שום חובה למסור את התמונות למשטרה. גם המדינה לא ויתרה והגישה ערעור לבית המשפט העליון, שקרא לצדדים להגיע לפשרה.

במערכת הפוליטית, בעיקר מצדה הימני, ספדו לצחי. נשיא המדינה ראובן ריבלין כתב בטוויטר: "כמה תחסרי לי מירי צחי האהובה, חדת העין ומלאת הלב. אף ביקור בהתיישבות לא היה שלם בלעדייך. סרתי למרותך בכל פעם שאמרת: "רגע רגע רובי, יש פה עוד פריים יפה, אל תלך". אני כל כך שמח שהספקת להוציא את הספר שהיה לכרטיס ביקור אישי ונדיר של עבודתך ואני כל כך כואב את אובדנך. תהיי בלבי תמיד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "אני שולח תנחומים מעומק הלב למשפחתה וחבריה הרבים של הצלמת הנפלאה מירי צחי ז״ל, שהלכה לעולמה אחרי מאבק ממושך במחלה קשה. למירי היה כישרון יוצא מן הכלל ללכוד בעדשת המצלמה רגעים ואנשים, שרבים אחרים לא הצליחו לתעד לפניה. יהי זכרה ברוך".

השר רפי פרץ כתב בטוויטר כי "מירי צחי, הצלמת שהייתה הכי מזוהה בשנים האחרונות עם ההתיישבות ביהודה ושומרון, הלכה לעולמה. מירי ידעה להעביר סיפור של אומה השבה למולדתה ולארצה דרך עדשת המצלמה באופן מקצועי ומעורר השראה עבור רבים. שולח תנחומים למשפחתה, יהי זכרה ברוך".

ח"כ איילת שקד אמרה כי "בשורה קשה הבוקר על לכתה של מירי צחי ז״ל, צלמת ההתיישבות. מירי ליוותה את עם ישראל בשעות הכי קשות שלו אך גם בשעות הכי יפות שלו. מצלמה ביד אחת, חיבוק בשנייה ולב ענק באמצע. מירי משאירה לנו צילומים נדירים, תזכורת כואבת ומצמיחה להתנתקות ולחבלי ההתיישבות המתחדשת".

יוR" מפלגת תקווה חדשה, גדעון סער, אמר כי "הצטערתי לשמוע על פטירתה של הצלמת הותיקה מרים צחי, שהלכה לעולמה בטרם עת לאחר מאבק במחלה קשה. מירי תיעדה לאורך השנים בכישרון רב את מרקם החיים בישראל ובפרט את ההתיישבות ביהודה ובשומרון. רגישותה השתקפה היטב בתמונותיה. תנחומי למשפחתה. יהי זכרה ברוך".

ח"כ בצלאל סמוטריץ סיפר כי "את מירי צחי ז"ל הכרתי לראשונה לפני 28 שנה, כשלמדתי עם אדם בנה בישיבה התיכונית (ישל"צ). אז היא היתה שם בשבילנו עם צלחת מרק טובה... מאז היא היתה שם בכל מקום וליוותה אותנו כמו צל שהולך איתך תמיד בכל שנות וגלגולי המאבק על ישוב הארץ. מותה הוא אבדן גדול".

תנועת הריבונות הביעה צער עמוק על פטירתה של "הצלמת והאידיאולוגית מירי צחי ז"ל, ידידת התנועה, שותפה שליוותה את כל צעדי התנועה מראשית הקמתה". ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטרף אמרו כי "מירי הצליחה להעביר את אהבתה העצומה לארץ ישראל דרך עדשת המצלמה לציבור הרחב. בדרכה הייחודית חיזקה בכולנו את הקשר והמחויבות ההיסטורית לנופי האבות, לדמויותיה של ארץ ישראל ולרגעים היסטוריים אותם תיעדה ברגעי צער, שמחה, כאב והתרגשות".

"מירי ליוותה אותנו ואת אחרים במשימות ההתיישבות וההיאחזות בארץ ישראל, תמיד הייתה שם לצד המיישבים והמתיישבים, בימים ובלילות, לתעד, לחזק ולהנציח למען הדורות הבאים. בסיפורה של ההתיישבות ביהודה ושומרון היה נפער חלל עצום אלמלא הייתה שם מירי צחי עם המצלמה ברגעים הנכונים ובמקומות הנכונים".

השתיים מציינות את תרומתה של מירי צחי לתנועה גם דרך עולמה המקצועי כאשר מיהרה לנדב ממיטב תצלומי ארץ ישראל שלה לפרסומי התנועה. "היא ראתה בכך את שליחותה האישית, לתרום מכישוריה הייחודיים לקידום חזון הריבונות".