נועם סמל, מנכ"ל תיאטרון הבימה, שוחח היום (חמישי) עם אלון גל וליאת רון ב-103FM, ומתח ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה לאורך השנה האחרונה. בנוסף, סמל התייחס לחובות אליהם נקלע התיאטרון עוד בטרם משבר הקורונה וגם סיפר על ההתרגשות בקרב אנשי התיאטרון על חזרת התרבות לפעילות בתחילת השבוע הבא.

בעוד ענפים רבים בחיינו הצליחו לפעול, גם אם חלקית, לאורך משבר הקורונה – מדוע דווקא ענף התרבות הושבת כמעט לחלוטין?
"זו הייתה החלטה פוליטית. לא נתנו לנו את הצ'אנס להביא את הקהל בשערינו, בעוד שלקניונים ובתי תפילה כן נתנו", טען סמל. "אתם לא יודעים שהרב קנייבסקי הוא מעל הממשלה? אתם לא יודעים שיש כל מיני מגזרים, וביניהם האוכלוסייה הערבית ואוכלוסיות אחרות, שמקבלים כל מיני דברים? לתרבות אין לובי".

מחאת עובדי עולם התרבות בירושלים  (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מחאת עובדי עולם התרבות בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"לתזמורת הפילהרמונית נתנו מתווה של שבוע ימים במהלכו הביאו 500 איש לקהל. אף אחד לא נדבק, אז למה לא פתחו את הפילהרמונית עד היום?", המשיך  סמל שהוסיף כי "הקורונה עשתה לנו צילום רנטגן. האנשים הכי משפיעים בישראל אינם סופרים, משוררים או ציירים, אלה לא זובין מהטה ולא א. ב. יהושע, האנשים החזקים בישראל הם בעלי הלובי".

על פתיחת אולמות התרבות בתחילת השבוע הבא אמר סמל: "התרבות פעילה ותהיה לעד, והיא תנצח את כל הפוליטיקאים. אני מאוד שמח שסוף סוף פותחים את אולמות התרבות, היצירה בעבעה במהלך 12 החודשים האחרונים יותר מבכל תקופה אחרת בשנים האחרונות. קיבלנו עשרות מחזות חדשים, ואני יודע על ספרים חדשים ויצירות מוזיקליות שנוצרו. אנחנו אימפריה תרבותית".

"לזכותו של שר התרבות חילי טרופר, אני יכול להגיד ששמרו על כל מוסדות התרבות לאורך השנים האחרונות, על התיאטראות, על המוזיאונים, על התזמורות ועל המקהלות", סיפר סמל שהסביר בנוסף כיצד מתכוונים בתיאטרון לוודא כי מי שנכנס בשעריו הם רק אלו שהתחסנו: "אנחנו מתוחכמים, שלשום עשיתי מסיבת עיתונאים והצגנו מכונה מיוחדת שתאתר את המחוסנים".

ולצידה של האופטימיות והשמחה, בתיאטרון הבימה עדיין מנסים להתמודד עם החובות הכלכליים הקשים אליהם נקלע המוסד עוד בטרם פרץ משבר הקורונה. "הבימה נמצאת בהקפאת הליכים מזה כשנה, ואני מקווה שיהיה אור בקצה המנהרה בסוף השבוע הבא", אמר סמל. "אני שותף למשא ומתן עם עיריית תל אביב, עם רון חולדאי ועם מנכ"ל העירייה מנחם לייבה, שמוכנים לקחת את התיאטרון ולהפוך אותו לתאגיד עירוני".