אחרי שבשנה שעברה הוא התקיים בצורה מקוונת בלבד, יום המוזיאונים חוזר לשגרה. השנה יום המוזיאונים יתקיים ב-30-29 באפריל, ועשרות מוזיאונים בישראל יפתחו את שעריהם ויזמינו את הקהל לסיורים ברחבי המוזיאון, בתערוכות הקבע ובתערוכות המתחלפות, לקחת חלק בסדנאות, הרצאות, פעילויות יצירה ועוד.

חלק מהמוזיאונים יאו כניסה ללא תשלום ב-20 באפריל, ואחרים למחרת. יש להתעדכן באתר איגוד המוזיאונים או באתר המוזיאון עצמו.

יום המוזיאונים הבין-לאומי נחגג מדי שנה ברחבי העולם במטרה להגביר את המודעות של הציבור לחשיבות תרומתם של המוזיאונים לחברה, לעודד אותו להרחיב את אופקיו ולהנגיש לקהל הרחב את תחומי המדע, האמנות, האדריכלות ומורשת התרבות - המוצגים במוזיאונים. 

התערוכה ''אגדות אמיתיות'' במוזיאון בת ים לאמנות (צילום: שירז גרינבאום)
התערוכה ''אגדות אמיתיות'' במוזיאון בת ים לאמנות (צילום: שירז גרינבאום)

בין המוזיאונים שייפתחו ללא תשלום לקהל הרחב: מדעטק-המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל; מוזיאון חיפה; מוזיאון ארצות המקרא ירושלים; מוזיאון המדע ע"ש בלומפילד ירושלים; מוזיאון הרצליה לאמנות עכשווית; מוזיאון ישראל; המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס; מוזיאון העיצוב חולון; מוזיאון האדם והחי; מוזיאון האדם והסביבה; המשכן לאמנות עין חרוד; צריף בן-גוריון; מוזיאון כפר סבא; מוזיאון חצר הישוב הישן; מוזיאון ההעפלה וחיל הים; מוזיאון בת ים לאמנות; בית הפלמ"ח; מוזיאון הכט; מוזיאון יהדות איטליה; מוזיאון האצ"ל - בית ז'בוטינסקי; מוזיאון אסירי המחתרות בעכו; מוזיאון החאן חדרה; מוזיאון ויליפריד ישראל-לאומנות ולידיעת המזרח; מוזיאון בית השומר; מוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט; בית עגנון בירושלים; מוזיאון בית ראובן; מוזיאון לתרבות ומורשת הבדואים; מוזיאון על התפר; גלריה אורייתא; מוזיאון בית הראשונים לתולדות הרצליה; מוזיאון המזגגה; ורבים אחרים.

בין הפעילויות שיתקיימו במוזיאונים השונים ביום זה: מוזיאון ארצות המקרא יקיים סיור וסדנא "על שלם ושבור - שיח גלריה עם ויקה נוסיקובסקי, משמרת המוזאון. מהי תפיסת השימור העכשווית? איך מחברים את השברים? איך מתמודדים עם חלקים חסרים ועוד על מאחורי הקלעים של עבודת השימור במוזיאון. חיבור מחדש - מפגש יצירתי עם סדנאית המוזאון ומשחק בצורה וחומר שיוביל לרעיונות וחיבורים חדשים.

מיצג בבית האמנים בירושלים (צילום: אלעד שריג)
מיצג בבית האמנים בירושלים (צילום: אלעד שריג)

"מדעטק - המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה" עם תערוכה מקורית ומיוחדת מבית היוצר של המוזיאון - מעשה פלאים. מוצגי מדע חווייתיים בעיצוב, גודל ואינטראקטיביות, שלא נראו מעולם בישראל: טורנדו בגובה שישה מטרים, תותחי עשן עוצמתיים, חוויית מראות אינסופית, נגינה על קרני לייזר ענקיות, מוצג גלים בגובה שבעה מטרים ועוד מוצגי אור עצומים, שטרם נחשפו לקהל הרחב. המוצגים מתבססים על עקרונות פיזיקליים ומייצרים עולם קסום, מלמד, מהפנט ובעיקר – מהנה.

מוזיאון ארץ ישראל בתל אביב חוגג את הביאנלה הראשונה לאומנויות ולעיצוב תל אביב, עם הכנס הבינלאומי לעיצוב העתיד - דיאלוגים בין מסורת לחדשנות. כנס היברידי, שמשלב הרצאות אונליין בהקרנה על מסכים במוזיאון ובשידור באתר המוזיאון. כולל הקרנה של אירועים מיוחדים שנערכו במסגרת הביאנלה ואירועי לייב במוזאון כמו: שיח גלריה עם האוצרים, מופעי פרפורמנס , מופעי מחול ועוד.

מוזיאון הראשונים הרצליה מציע חדר בריחה חווייתי לכל המשפחה בעקבות שבעת המתיישבים הראשונים וסיור מודרך במוזיאון.

לציון 80 שנה לפלמ"ח, יתקיימו בבית הפלמ"ח סיורים בתצוגות ''מסע פלמ''ח ויד לגח''ל, אוצר התמונות, חדר הנופלים ובתערוכת דיו ודגל ומפגש עם פלמחניקים במהלך היום.

תערוכה בבית הפלמ''ח (צילום: יפעת פריד)
תערוכה בבית הפלמ''ח (צילום: יפעת פריד)

צריף בן גוריון יקיים סיורים מודרך לקהל הרחב. במהלך הסיורים המודרכים יושם דגש מרכזי על פעילות תיקון ושימור החפצים המקוריים של בן-גוריון הנמצאים בצריף המגורים שלו. המבקרים ישמעו את הסיפורים שמאחורי החפצים. מדוע מונחת בובת קואלה בחדר האורחים? מניין קיבל בן-גוריון את הטלוויזיה ואיך בכלל היא נמצאת בחדר האורחים שלו למרות שהתנגד להכנסת הטלוויזיה לארץ?

מוזיאון המדע ירושלים מציג את “אוצרות האדמה". המוזיאון מזמין אתכם ואתכן, קטנים כגדולים, ללכלך קצת את הידיים במגוון הדגמות, סדנאות ומיצבי אמנות, שיחשפו את נפלאות הטבע החבויים באדמה.

במשכן לאומנות עין חרוד ייערך אירוע פתיחת תערוכת היחיד של האמן גרגורי אבו: "ידעתיך". מופע פרפורמנס של האמן, שיעסוק בקיימות, בחיפוש אחר משמעות  ובכמיהה לתיקון האדם והעולם. את הפרפורמנס ילוו עבודות וידאו שצולמו בנורבגיה,יפן וישראל. 

תערוכת ''מה קורה'' במוזיאון האדם והסביבה (צילום: מוזיאון האדם והסביבה)
תערוכת ''מה קורה'' במוזיאון האדם והסביבה (צילום: מוזיאון האדם והסביבה)

יו"ר איגוד המוזיאונים ואיקו"ם ישראל, נאוה קסלר, אמרה כי "זוהי חגיגה כפולה השנה, גם חגיגה של אומנות ותרבות וגם חגיגה של חזרה למוזיאונים- לאחר ששעריהם של עשרות אלפי מוזיאונים בכל העולם ננעלו בשל משבר הקורונה והיו סגורים במשך תקופה ארוכה, אנו שמחים לחגוג שוב את יום המוזיאונים הבילאומי בדרך החוויתית, 'המסורתית', והבלתי אמצעית - ולקבל בשעריהם את הציבור שמוזמן ליהנות משפע של סיורים, יצירה, סדנאות, הרצאות ופעילויות". 

רשימת המוזיאונים הפתוחים ללא תשלום, שעות הפתיחה והפעילויות השונות מפורסמת באתר איגוד המוזיאונים הישראלי www.icom.org.il  ובאתרי האינטרנט של המוזיאונים ברחבי הארץ.