זה נשמע כמו אירוע שמקדים את זמנו: צפייה במופעי תרבות באמצעות משקפי מציאות מדומה (VR). קשה להאמין, שהטכנולוגיה המתקדמת מגיעה דווקא מירושלים, ולא ממעצמות הייטק כמו תל אביב והרצליה. 

מרכז מחול שלם הירושלמי עושה היסטוריה קטנה, כשהוא מפיק לראשונה בישראל פסטיבל מחול ישראלי ובינלאומי באמצעות טכנולוגיית VR. במסגרת המופע הייחודי הצופים מרכיבים על פניהם משקפי VR, וחווים מופעי מחול בתלת-ממד. באמצעות המשקפיים ניתן להתקרב עד מרחק נגיעה מהרקדנים, לרקוד איתם ולצפות בהם ממגוון של זוויות לבחירת הצופה.

"הרעיון צץ בתקופת הקורונה", מספרת אידל. "הרגשנו שהזום והסטרימינג של מופעי מחול במחשב לא מצליחים להעניק את התחושה האמיתית בהעברת חוויה עוצמתית כמו ריקוד. ככל שפיתחנו את הנושא, התאהבנו ברעיון, והיום אנחנו חד-משמעית מתרגשים לומר שמדובר בחוויה חזקה ומפעימה, שכמותה לא חוו הצופים בישראל עד כה. גם ללא הקורונה והתפוגגותה, אנחנו מאמינים שזה הדבר הבא בעולם הריקוד ברחבי העולם".

עפרה אידל ורובי אדלמן (צילום: נעמה צ'רניץ')
עפרה אידל ורובי אדלמן (צילום: נעמה צ'רניץ')

לדברי אדלמן, הבחירה להשקיע באפיק הטכנולוגי נובעת מתוך הרצון להגיע לקהלים חדשים – מניו יורק ועד סינגפור. "קיבלנו החלטה להיות בחזית המחול הבינלאומי, לנסות ולהתנסות בכל מה שחדש, בועט ומסעיר. נכון שבירושלים יש אוכלוסייה מאוד שמרנית, אבל זו עיר של קצוות, ויש בה גם קהל שמחפש את הכיוונים האלה – בהם אפילו חסידי חב"ד שגדלו בארצות הברית - ואנחנו כאן בשבילם ובשביל כל מי שמחפש אלטרנטיבה".

פרויקט "VR Dance", שייערך במרכז מחול שלם החדש בשכונת תלפיות בירושלים (מתחם הפרסה - רמי לוי), יתקיים במשך עשרה ימים (20 ביוני עד 1 ביולי). בין מופעי ה-VR שיוקרנו: מופע הפתיחה PheNoumenon מאת להקת T.H.E סינגפור; תועפות - הפקת מקור של מרכז מחול שלם מאת רובי אדלמן המותאמת לצפייה וירטואלית; יצירות מחול חדשות מתוך הפרויקט  ״קשרי רוח״ של פסטיבל ישראל לצפייה וירטואלית. עם יצירות מאת רונן יצחקי, נעה דר ויורם כרמי; הפקת המחולShe Will Come on Her Own - entering the virtual בשיתוף עם מרכז CWP ניו-יורק, מאת לילך אורנשטיין; געגועים לפנים מאת איריס ארז, יצירה שעלתה בבכורה עולמית באירועי פסטיבל מחול שלם 2020; ואבא שלי / בת שלי מאת דניאל ואמיר קולבן, בעקבות הציור "אבא שלי חייל" של אסד עזי.

מופע סינגפורי בפסטיבל מחול שלם (צילום: כריספיאן צ'אן)
מופע סינגפורי בפסטיבל מחול שלם (צילום: כריספיאן צ'אן)

"מינהל התרבות בעירייה עשה מאמצים עילאיים בתקופת הקורונה כדי להמשיך את המחול ואת התרבות", אומרים בני הזוג, יוצרי ומנהלי מחול שלם. "אין ספק שלהשאיר את ירושלים על מפת התרבות זה דבר מאוד חשוב לעירייה. אנחנו רואים את זה גם בשיפוצים שנעשו במתחם הפרסה שבו אנחנו נמצאים. מדובר בשיתוף פעולה של שלושה גופי תרבות ירושלמים יחד עם רמי לוי, שעשה לנו הנחה גדולה שאפשרה לנו לשלם את דמי השכירות. הוא מכיר את המקום, הוא בא להשקה, הוא מאוד מעורב ושמח לתרום את חלקו לתרבות. אנחנו מקווים שזה יימשך עוד שנים רבות".