"בלו נוט" בתל-אביב, האמנם? כלומר, האם ניתן יהיה לשמוע ג'ז טוב בלב העיר העברית הראשונה ולפנטז ישיבה במועדון הג'ז הפופולרי שבגריניץ' וילג' בניו-יורק? - "לא בדיוק, אבל כמו", מסייג סקסופוניסט העל אלי דג'יברי, שהתמנה כמנהל האמנותי של סדרת מופעי הג'ז החדשה במתחם האירוח "סלע", בהיכל התרבות, שבדרך כלל מתקיימות בו קבלות פנים ודומיהן. הישיבה במופעים  תהיה סביב שולחנות, אפשר עם משקה, אבל בלי נשנושים. "זה לא בבית-ספרנו", מבהיר המאסטרו, שרומז לגבי אפשרות שבה הבמה תמוקם במרכז המתחם, קרוב-קרוב לקהל.

 מה מאפיין את הסדרה?

"מדובר בה בחמישה אמני ג'ז מהשורה הראשונה בישראל, כשלכל אחד מהם יש גם קריירה בינלאומית מוכחת".

שלישייתו של הפסנתרן יונתן אבישי תפתח את הסדרה ב-25.8. אחריה יופיעו שלישייתו של הגיטריסט יותם זילברשטיין (עם המקישן ז'וקה פרפיניאן), הפסנתרן שי מאסטרו (בדואו עם הצ'לנית מאיו שבירו), שישיית החלילן אילן  סאלם ולבסוף ב-8 בדצמבר - דג'יברי עצמו עם עשרה תותחני ג'ז.  

יש מחסור בנגניות ג'ז? - אני נאלץ לשאול כבדרך אגב.

"אין מחסור, אבל יש פחות", הוא משיב.

שמת לב לכך שבסדרה שלך יופיעו לעומת 23 נגני ג'ז רק שתי נגניות - כאמור, הצ'לנית מאיו שבירו וכן הפסנתרנית קטיה טובול בהרכב של אילן סאלם?

"והוא שאמרתי, אין הרבה".

ספר על הרכב הביג-בנד שלך.

"מבחינתי, יש כאן סגירת מעגל, לאחר שכנער ניגנתי בתזמורת ביג-בנד בקונסרבטוריון ביפו וזאת הפעם תוך כדי פריצת גבולות, כשננגן אפילו את ביונסה. כן, כן, אני שגיבורי הג'ז שלי היו דיוק אלינגטון, צ'ארלס מינגוז, קאונט בייסי וגלן מילר. כלומר, אני בא מהג'ז המסורתי ומחפש כל הזמן להתחדש ולהתעדכן".

שנתיים לאחר שראיינתי אותך בפעם האחרונה, ב-2014, הופעת בבית הלבן לפני הנשיא ברק אובמה. ספר...

"שם חוויתי כמה מהרגעים הבלתי נשכחים שהיו לי בקריירה. לא כל יום יש הזדמנות לנגן אצל נשיא ארצות הברית. לי זה קרה, כשאנחנו, נגני ג'ז ממדינות שונות, הוזמנו לרגל יום הג'ז הבינלאומי:על-ידי אובמה, המוכר כחובב ג'ז מושבע. כשסיימתי לנגן, הוא לחץ את ידי והודה לי, גם מישל, רעייתו, הודתה. וזה קרה בתקופה רגישה ביחסי ישראל וארצות הברית".

גם לפני הנשיא טראמפ הופעת?

"לא, לנשיא טרמפ היו כנראה דברים אחרים על הראש".

על בטוח אובמה לא היה הנשיא האמריקאי הראשון שניגנת בפניו.

"ניגנתי כמה פעמים בבית הלבן בתקופת הנשיא קלינטון".

במעין מפגש-פסגה של סקסופוניסטים?...

"מעין. אפילו היה שם קוריוז די מצחיק. כשהוא מוקף באינסוף אנשי-ביטחון ומאבטחים, הוא התחיל לדבר איתי על ברק. עברו שניות עד שקלטתי שהוא ואהוד ברק מתווכחים איזו מוזיקה טובה יותר - הקלאסית, שאהוד ברק מנגן בפסנתר, או הג'ז שהוא, קלינטון, כל כך אוהב לנגן בסקסופון. היה לנו על מה לצחוק".

מה שאתה אומר מצביע על העניין הרב שיש בעולם לגבי הג'ז. אבל היה לי עורך שהתעקש לטעון שמדובר במוזיקה נישתית ולא רלוונטית. מה תאמר לגאון, שטען כי זאת מוזיקה בשוליים?

"אני הייתי שואל אותו אם גם מוזיקה קלאסית היא מוזיקה בשוליים. גם הייתי אומר לו שאני לא רואה את האנושות בלי ג'ז, שתמיד יהיה מוזיקה רלוונטית. נישתית? - דווקא כן. כי מדובר במה שאיננה מוזיקה להמונים והיא לא ממש מיינסטרים. יש עוד דברים שהם למתי מעט, אבל משפיעים על העולם בצורה ענקית. כך מוזיקת הג'ז, שממשיכה להעשיר את העולם כל הזמן".

אגב, היכן אלי דג'יברי הזמר?

"מדבר אתך כעת. אלי דג'יברי הזמר נמצא כל הזמן בתוך אלי דג'יברי הסקסופוניסט. גם כשהוא מנגן, הוא שר דרך הכלי. כי כשאני מנגן מנגינה, אני שר אותה. לכן, אני לא מרגיש חסך מהבחינה הזאת, מה גם שאני משלב שירה שבהופעות שלי, או באלה שיש לי עם יוני רכטר. בכל מקרה האלבום החדש שאשיק בנובמבר, ייתן קודם כל ביטוי לנגן שבי. זהו אלבום, המוקדש לאבי בן ה-92 ולאמי בת ה-76. כבנם היחיד, חשוב לי לתת להם את המתנה הזאת בעודם בחיים. האלבום ייקרא 'הנרי ורייצ'ל', כפי שהם נקראים".

דבריך המרגשים מזכירים לי מה שאמרת בראיון הקודם שלנו, שמכל נפלאות הקריירה שלך הכי חשוב לך להגיע אליהם לקידוש בערב שבת, כי שם הקונצרט שאתה הכי מחובר אליו.

"נכון. בגיל 43 אני עדיין מרגיש מחובר אליהם בחבל הטבור".

בראיון קודם קודם לפני עשור שיתפת שסוף-סוף אחרי נדודי הקריירה שלך בעולם קיבלת את המפתח לדירה משלך בחולון.

"אני ממשיך לגור בה, לאחר שהעברתי את הבסיס שלי מניו-יורק לארץ. כשצריך, אני מגיח החוצה. זאת אותה דרך. אם יצאתי בגיל צעיר להגשים חלום בארצות הברית, גיליתי שאפשר להגשים את החלום גם מכאן. כלומר, אני נשאר בישראל אבל משהו הולך להשתנות אצלי, כשאני עומד לשאת לאשה את בת הזוג שלי, נועה".

גם כן מוזיקאית?

"לא, קלינאית תקשורת".