דומה שדבר כזה עוד לא היה בתיאטרון הישראלי למוד המאבקים של המחזה המקורי על מקומו בו. אבל זה קרה במסיבת עיתונאים של תיאטרון באר-שבע להצגת הרפרטואר שלו לעונת 2021-2022, בבית הסופרים החדש ע"ש עמוס עוז בעיר, כשמנכ"ל התיאטרון, שמוליק יפרח והמנהלת האמנותית שעמו, שיר גולדברג, הכריזו באופן חסר תקדים על עונה שכולה כחול-לבן.

אולי לא תאמינו, אבל גם כאן לקורונה הייתה השפעה על עשיית ההיסטוריה. "אחרי ההשבתה הממושכת, החלטנו לנהוג הפעם אחרת ובראש היעדים שלנו לעונה הבאה סימנו את המחזה המקורי האקטואלי, כשלמטרה זו פנינו ליוצרות וליוצרים", אומר המנכ"ל יפרח. "להחלטה על כך הגענו - שתי המופלאות שאיתי, שיר גולדברג והדרמטורגית שחר פנקס ואני - לאחר שהיה לנו מספיק זמן בתקופת הקורונה לגבש לעצמנו קו שיבדל את התיאטרון שלנו".

שמונה הצגות כלולות ברפרטואר 21-22 של התיאטרון הנגבי והראשונה שבהן היא "אחד משלנו"  - גרסה מעודכנת של בני ברבש למחזה שלו שהוצג בתיאטרון בית ליסין בעקבות סרט, שיצר ב-89' עם אחיו, הבמאי אורי ברבש. בהצגה, בבימוי כפיר אזולאי, שצמח בתיאטרון באר-שבע ובהשתתפות אמיר קריאף וצוות צעיר, מובא עימות מצפוני בתקופת האינתיפדה הראשונה. במרכזו חוקר מצ"ח, שבא לחקור מות מחבל פלסטיני. או במילים אחרות: דרמה על אחוות לוחמים, נאמנות ומוסריות.

כשיפרח מדבר על מתן במה לצורות תיאטרון חדשות בתיאטרונו, הוא מתכוון ל"גיבור", אופרת ראפ מדע בדיוני ראשונה מסוגה, שיצר עמית אולמן, ממייסדי הפואטרי סלאם בארץ וזוכה פרס קיפוד הזהב של הפרינג', המתפקד כאן ככותב ראשי-במאי-מלחין. סיפורו של עובד צעיר במערכת חדשות, שבעקבות תאונת עבודה מסתורית מקבל כוחות על-אנושיים, שמשנים את חייו. במשתתפים מולי שולמן ותום אבני. "זאת תהיה אופרת ראפ שלא הייתה כמותה בתיאטרון הישראלי", מבטיח יפרח.

''גיבור'' (צילום: תום גץ)
''גיבור'' (צילום: תום גץ)

ההצגה "האחים" תאתגר את המושג מחזה מקורי בהיותה עיבוד ישראלי של הדרמטורגית פנקס ל"הנשים הפניקיות", מחזהו הקלאסי של אוריפידס. גולדברג תביים ואת האחים ישחקו תום אבני ואורן כהן. לאחר שהמלך אדיפוס נאלץ לפרוש, הסכימו בניו למלוך ברוטציה, עד שהבכור התחרט. מזכיר לכם משהו? "רצינו מחזה אקטואלי, שייהנו ממנו וגם יתווכחו עליו", כך יפרח.

''האחים'' (צילום: תום גץ)
''האחים'' (צילום: תום גץ)

"פיטר פאקינג פן" תהיה הצגה יוצאת דופן, המוגדרת כ"פנטזיה ריאליסטית בשני פרקים", שכל אחד מהם נכתב על-ידי כותב אחר, עידו ריקלין ואייל וייזר. עבודת בימוי ראשונה שליוזם הניסוי,  אריאל וולף, שעוד ידובר בו כאן. בין המשתתפים אדוה עדני וקריאף.

''פיטר פאקינג פן'' (צילום: תום גץ)
''פיטר פאקינג פן'' (צילום: תום גץ)

נועה לזר כתבה את "קצר" (פעמיים סגול), מחזה טראגי-קומי על זוגיות ועל מה שהשנים עוללו לה בבימוי רוני ברודצקי, במאית צעירי תיאטרון חיפה. את משבר הנישואין בין סופר-ילדים לבין חוקרת-פריון יציגו באולם הקטן שולמן ואפרת ארנון, זוג במציאות.

הצגת "המנקים" תחיה את שיטת התיאטרון התיעודי, שנולה צ'ילטון יצרה כאן לפני עשרות שנים. צמד היוצרות פנקס את גולדברג יצרו מחזה דרמטי, העשוי מחומרי מציאות, בעקבות ראיונות בשטח.

לאחר שנעלם ממרקע הטלוויזיה, נהייתה לגיא מרוז עדנה בתיאטרון. בעקבות הצלחת מחזהו "דרך השלום", הוא הוזמן על-ידי תיאטרון באר-שבע לכתוב עוד מחזה, "טופס 17", "פארסה בירוקרטית משוגעת ומצחיקה", כפי שמתחייב יפרח.

שמוליק יפרח (צילום: מעיין קאופמן)
שמוליק יפרח (צילום: מעיין קאופמן)

איה קפלן כתבה ותביים את "מותרת לכל אדם", דרמה סוערת מנבכי החברה החרדית על המאבק לחופש של אשה, הנלחמת נגד סרבנות הגט של בעלה.

עוד חידוש: לראשונה מוקמת בתיאטרון באר-שבע קבוצת צעירים, שישותפו בהצגותיו כפי ששחקני הסטודיה הדרמטית שולבו בהצגות הבימה לפני 80 שנה. יפרח: "לפי השקפתנו, על התיאטרון לעסוק לא רק בעשייה תרבותית, אלא גם להיות מעורב בפעילות חברתית. לשם כך שמונת חברי הקבוצה (מחציתם בוגרי בי"ס גודמן, הצמוד לתיאטרון באר-שבע, היחיד שיש לו בית-ספר משלו), שנבחרו מתוך 240 מועמדים, עברו לגור בעיר, כפי שהתחייבו. הקבוצה תפעל במתחם העיר העתיקה, בהנהגת אריאל וולף - שחקן, במאי וכוריאוגרף.