פעמיים מוצרט ופעמיים ורדי, כלומר מחצית הרפרטואר לעונת 2021/22, עם חנוך לוין כפרפרת-סיום - ודומה שאין הוכחה מוצקה מזו לכך שהאופרה הישראלית חוזרת למסלול חרף הקורונה.

"אם בשיא המגפה נאלצנו להפסיק כליל את הפעילות הבינלאומית של האופרה ולהתבסס אך ורק על כוחות מקומיים ולהימנע לגמרי משיתופי פעולה עם בתי אופרה מחו"ל, המגבלה הוסרה", על כך עמד מנכ"ל האופרה הישראלית, צח גרניט, במסיבת עיתונאים שבה הוצג הרפרטואר לעונה הבאה.

לדבריו, כך יהיה לאחר שכאן נקבעו הסדרים, שיאפשרו לאמנים וליוצרים מחו"ל להגיע לאופרה וזאת תוך כדי התאמות בהתחשב בהוראה מאלה מדינות ניתן להגיע הנה. "כל זאת בתנאי שהגזרות לא תתחדשנה", מסייג המנכ"ל, הממלא את תפקידו מראשית 2017.

גרניט מציין, שגם כאשר הקורונה גרמה לסגירת האולמות, האופרה המשיכה בפעילותה במתכונת דיגיטלית, בסיוע משרד התרבות, תוך כדי פיצוי הולם על הנזקים שנגרמו. "בלעדיו לא היינו שורדים", הוא אומר ומכוון את המחמאות לשר חילי טרופר. "עם זאת לא הסתפקנו בכך וכללנו ברפרטואר אופרות מושכות קהל כמו 'אאידה' ו'לה טרוויאטה', כשלצידן אנחנו עומדים במחויבות האמנותית שלנו בבכורה ישראלית לאופרת-בארוק של הנדל".

מנכ''ל האופרה הישראלית, צח גרניט (צילום: איליה מלינקוב)
מנכ''ל האופרה הישראלית, צח גרניט (צילום: איליה מלינקוב)

מחויבות נוספת, לגרסת גרניט, היא כלפי היצירה המקומית, תוך כדי הקפדה על הכללת חומרים מתוצרת כחול-לבן ואגב רמז לכך שבעונה הבאה-הבאה תועלה אופרה ישראלית חדשה לחלוטין, שנמצאת כרגע ב"בישול". אגב כך הוא חולק שבחים למנצח ולמלחין דודי זבה, מנהל האופרה סטודיו ומי שבעונה החולפת הועלתה האופרה שלו "אמהות", על מופעי הזמר העברי שהוא עורך עם אמני האופרה.

"כמנכ"ל האופרה, אני בר מזל, שיש לצידי שני ענקים כמו המנהל המוזיקלי, המנצח דן אטינגר וכמו דודי זבה", גרניט אומר עוד. "כל אחד מהם בא מעולם אחר ויחד תורמים למימוש האופרה הישראלית תוך כדי העלאת הפקות שמסמנות מצוינות אמנותית ורלוונטיות עכשווית".

עונת 2021/22 תיפתח עם "חליל הקסם", אופרת הלהיט הנצחית של מוצרט, הפעם בהפקה חדשה בשיתוף האופרה הקומית ברלין. הבמאים סוזנה אנדראדה ובאריקובסקי, ישלבו בהפקה אנימציה קולנועית מלאת הומור תוך כדי שיתוף פעולה עם המנצח הישראלי נמרוד דוד פפר. בהפקה ישותפו כוכבים אורחים לצד זמרים ישראלים, בהם אלה וסילבצקי ויעל לויטה, שתתחלקנה בתפקיד פמינה ועודד רייך, שישיר את פפגנו.

האופרה הבאה, "יבגני אונייגין", מאת צ'ייקובסקי ופושקין, תועלה לאחר שנדחתה מהעונה הקודמת בגין הקורונה. מאסטרו אטינגר ינצח על הפקה מרהיבה בבימויו של הבמאי הצרפתי ז'אן-קלוד אוברה, פנים מוכרות באופרה כאן ובה מובטחים נשפים זוהרים ומחולות מפוארים. וסילבצקי תופיע כאן לצד אירה ברטמן בתפקיד המרכזי של טטיאנה. ולדימיר בראון ושי בלוך צפויים להיות בין המשתתפים.

אטינגר יניף את שרביטו גם על "לה טרוויאטה", אופרת העל של ורדי, שבה ימקם הבמאי אלסנדרו טאלבי, יליד דרום אפריקה, בעולם האופנה הזוהר והנוצץ של ימינו בעזרת תלבושות בעיצובה של אני הונגקראג, מי שהייתה מהמעצבות המובילות של בית האופנה דיור. בין המשתתפים: הילה בג'יו, שי בלוך וענת צ'רני.

מנכ''ל האופרה הישראלית, צח גרניט (צילום: יוסי צבקר)
מנכ''ל האופרה הישראלית, צח גרניט (צילום: יוסי צבקר)

"פליאצ'י" (ליצנים), מאת לאונקוואלו, עוד אופרה שנדחתה משנת הקורונה, ממחישה את המגמה של שיתוף יוצרים ישראלים בשיתופה של הכוריאוגרפית ענבל פינטו כבמאית עתירת דמיון, לצד המנצח האיטלקי המנוסה דניאל קלגרי. במשתתפים: אלה וסילביצקי ואיתן דרורי.

הבמאי הבריטי הנודע דייויד פאונטני, שביים באופרה הישראלית אופרות רבות, יחזור במרס הבא כדי לביים את אופרת הלהיט של מוצרט, "נישואי פיגרו", כשעמו המנצח האיטלקי מייקל גמבה. במשתתפים: דניאלה סקורקה, עודד רייך, טל ברגמן, ענת צ'רני וטל גנור.

כאמור, בין האופרות המוכרות עונת 2021/22 צופנת בחובה גם בכורה ישראלית. עידו ריקלין הוא הבמאי של "אלצ'ינה" מאת הנדל, משיאי אופרות הבארוק, שלא הועלתה עד כה בארץ. בה מובא סיפורה של קוסמת, המכשפת גברים צעירים כדי לא להישאר בודדה. זו תהיה הפקה על טהרת כחול-לבן, שבה ינצח איתן שמייסר על תזמורת בארוקדה. בתפקיד הראשי יעל לויטה ועמה הילה פחימה, עודד רייך ואיתן דרורי.

ועוד קלאסיקה שלא מפסיקים להעלות אותה. זאת, כמובן, "אאידה" מאת ורדי. הפעם בבימויו של הבמאי היווני סטאטיס ליוואטינוס ובניצוחו של של המנצח האיטלקי ג'וליאנו קרלה. 

יחתום את רפרטואר העונה הבאה ערב חנוך לוין, בבימויו של עידו רוזנברג, שלמענו התגייסו חמישה  מלחינים -  יוסי בן-נון, דודי זבה, יונתן כנען, יונתן קרת ורוני רשף. איתן שמייסר ינצח ובין המשתתפים יזמרו אירה ברטמן, יאיר פולישוק ועודד רייך.