שש פרשיות ריגול מהנודעות והמסעירות בתולדות המדינה ניצבות במרכזה של התערוכה "סגול מצומצם", סדרת ציורי שמן של עפרי סלע, 25, המתארים את רגעי השיא של משימות סודיות של המוסד הישראלי שמעטים יודעים אותן לפרטיהן. תערוכת היחיד היא תוצר של פרוייקט הגמר של עפרי סלע שתיפתח ביום חמישי ה-29 ביולי, במסגרת תערוכת הבוגרים של בית הספר לאמנות של הפקולטה לאמנויות, סמינר הקיבוצים. 

הרעיון לפרוייקט נולד כבר במהלך שירותה הצבאי באחת היחידות המסווגות של חיל המודיעין בה שירתה עפרי סלע. שם התערוכה "סגול מצומצם" לקוח משם הקוד ל"סיווג סודי ביותר" בקהילת המודיעין. "עדיף שתכתבתי שלא נחשפתי בשירות הצבאי ל'סגול מצומצם'", היא אומרת.

השירות הצבאי מ-2015-2013 עורר בחיילת הצעירה סקרנות לעולם הריגול, והיא נשאבה אליו ואל הסיפורים אודות אנשי הצללים. "אלה אנשים משמעותיים לביטחון ישראל, אחראים על פעולות גדולות וסודיות, אך אינם מקבלים את הבמה שמגיעה להם, שלא לדבר על התהילה. נשארים עלומים עד יום מותם וגם אחרי מותם. אמנם הסודיות היא חלק מהותי מהיותם אנשי מוסד, ועדיין בעידן בו פוליטיקאים ואנשים אחרים נלחמים על דקת התהילה על המסך, רציתי להאיר את פועלם במסגרת המותר, גם מתוך הכרת תודה להם ממני כישראלית וכציונית", היא אומרת.

ראש המוסד הפורש זכה להרבה חשיפה.
"נכון, יוסי כהן זכה להרבה תהילה ופרסום. לא פגשתי אותו לצורך התחקיר". 

בתחקיר שערכה לקראת התערוכה קראה סלע ספרים בנושאי ריגול ובהם "המוסד, המבצעים הגדולים" מאת מיכאל בר זוהר ונסים משעל שיגיעו לפתיחת התערוכה, כמו גם יוסלה שוחמכר שהבטיח את הגעתו. היא נפגשה עם סוכן מוסד לשעבר. "ישבנו שעות והוא סיפר לי כל מה שיכול היה לספר ללא אינפורמציה מפלילה, כמובן. שמעתי על משימות, מחשבות רגעי הפחד והשיא", היא אומרת.

למה בחרת דווקא בשש הפרשיות האלה?
"מדובר בפרשיות ידועות ומוכרות שתפסו אותי מהבחינה הויזואלית וכציירת יכולתי לדמיין את הסצנה. ששת הציורים מתארים למעשה את רגעי השיא, את הרגע שלפני התפיסה עצמה, הלכידה או ההרג".

עפרי סלע (צילום: דורון סלע)
עפרי סלע (צילום: דורון סלע)

אלה שש הפרשיות שהיוו השראה לציורים של עפרי סלע. ציור שמן על קנבס בגודל 60X60 ס"מ. 

'חי או מת' - תפיסתו של אייכמן: מבצע "פינאלה" - מבצע חשאי של המוסד ללכידתו של אדולף אייכמן, מראשי מארגני השמדת יהודי אירופה בשואה. המבצע הוצא לפועל בארגנטינה  במאי 1960, על ידי המוסד כשבראשו עמד איסר הראל, שדרש להביא את אייכמן בכל מחיר, "חי או מת". אייכמן נתפס במבצע יוצא דופן, הובא לארץ ונשפט על פשעיו.

"הציור מבטא את הרגע לפני שאיש המוסד צבי מלחין מזנק על אייכמן".

'הביאו את הילד' - יוסל'ה שוחמכר. יוסל'ה שוחמכר, פרשה ציבורית בולטת בראשית שנות ה-60 בישראל. סבו החרדי של יוסל'ה סירב להחזיר את הילד להוריו, בשל אורח חייהם החילוני. יוסל'ה  הוברח מישראל בעזרתה של רות בן דוד, ובשמה הצרפתי 'מדלין פיריי', כשהוא מחופש לילדה. במשך כמה חודשים הוחזק בפאריס ומשם הוברח לחסידות סאטמר בניו יורק. עשרות סוכנים ואנשי מוסד חיפשו אחריו אבל רק כעבור שנתיים וחצי, יוסל'ה נמצא והוחזר לישראל לחיק הוריו.

"רגע השיא בציור כשיוסל'ה המחופש לילדה נמצא בשדה התעופה שניה לפני שרות בן דוד מבריחה אותו מהארץ".

'אלה שלא ישכחו לעולם' - התליין מריגה. הרברטס צוקורס, נודע  כאחד מהנאצים האכזריים ביותר במלחמת העולם השנייה. צוקורס מילא תפקיד ראשי בזוועות שבוצעו בגטו ריגה ובטבח יער רומבולה והיה אחראי לרציחתם של 40 אלף יהודים. 

סוכן המוסד יעקב מידד שהתחזה לאיש עסקים אמיד, יצר קשרים עם צוקרס, שהתפתחו לקשרי ידידות. במהלך המבצע שכר המוסד וילה בפרבר קטן באורוגוואי, ובה התמקמו חמישה חברי חוליית החיסול. בשל חוזקו הפיסי של צוקרס צפה מידד שהמאבק ללכידתו יהיה קשה ומדמם. לפיכך הורה לסוכנים לחכות לו בתחתונים כדי שבגדיהם לא יוכתמו בדם. המאבק הקשה לא הותיר ברירה והסוכנים נאלצו לירות בצוקורס. גופתו הוכנסה לתוך ארגז עליו נתלה דף עם פירוט  כל פשעיו נגד האנושות. על ההודעה היו חתומים "אלה שלא ישכחו לעולם".

"הציור מתאר את סוכני המוסד בתחתונים,  ממתינים לתליין מריגה. אך הותרתי את פניהם מטושטשות, כדי להשאירם עלומים" מבהירה סלע

 '27 סוכנים' - תפיסתו של מבחוח: מחמוד עבד א-ראוף אל מבחוח, מבכירי החמאס שהיה מעורב בחטיפתם וברציחתם של חיילי צה"ל אבי סספורטס ואילן סעדון ז"ל, עסק בהברחת אמצעי לחימה מאיראן לרצועת עזה. לפחות שלושה נסיונות להתנקש בחייו כשלו עד חיסולו ב-20 בינואר 2010 בדובאי, בחדרו שבמלון הפאר Al Bustan Rotana Hotel.  מצלמות האבטחה תיעדו את חוליית החיסול שהתמקמה במלון בחדר ממול לחדרו של ממבוח,  ושניים מחוליית המעקב מסתובבים בלובי המלון לבושים כשחקני טניס. 

'"השתמשתי כהשראה לציור בצילומי הסוכנים ממצלמות האבטחה במלון כשהלובי משמש לי קומפוזיציה לציור". "27 סוכנים''. ציור: עפרי סלע
'"השתמשתי כהשראה לציור בצילומי הסוכנים ממצלמות האבטחה במלון כשהלובי משמש לי קומפוזיציה לציור". "27 סוכנים''. ציור: עפרי סלע

'האיש שלנו בדמשק' - אלי כהן: אלי כהן שעלה ב-1957 מקהיר לישראל, נודע בסוריה בשם 'כאמל טאבט'  השתקע בוילה מפוארת בדמשק בסמוך למפקדת הצבא הסורי. המרגל הישראלי נטמע  בחברה הסורית והתבלט בצמרת הממשל ויצר קשרים חברתיים עם מפקדים ופוליטיקאים בכירים. כהן הצליח להשיג מודיעין רב ויקר מפז עבור שירותי המודיעין הישראלי. עד שבקיץ 1964 נעור חשד בשירותים החשאיים הסורים שמרגל פועל בקרבם. כחלק מניסיון התפיסה של המרגל, בוצעה החלפה של ציוד מכשירי הקשר של צבא סוריה, ולמשך 24 שעות הוטלה דממת אלחוט במערכת הקשר הסורי וכך, קלטו משדרי הצבא שידור אחד ויחיד - את שידורו של אלי כהן. ב- 18 במאי, 1965 אלי כהן הוצא להורג בתלייה.

"דמיינתי את דמותו של אלי כהן. ויזואל חזק מאד". ''האיש שלנו בדמשק''. ציור: עפרי סלע (צילום: ללא)
"דמיינתי את דמותו של אלי כהן. ויזואל חזק מאד". ''האיש שלנו בדמשק''. ציור: עפרי סלע (צילום: ללא)

'כפר הנופש ארוס' - העלאת יהודי אתיופיה דרך סודן - בקיץ 1981 הקים המוסד את כפר הנופש 'ארוס'. שהיה סיפור כסות להברחת יהודי אתיופיה ממחנות הפליטים בסודן, למדינת ישראל. במשך שנת פעילוו, בשעות היום, סוכני המוסד עסקו בניהול כפר הנופש הספורטיבי עם פעילויות צלילה וגלישה, ובלילה היו יוצאים לחלץ אלפים מיהודי אתיופיה ממחנות הפליטים, שם הם סבלו מרעב, והתעללות. באישון לילה העלו את היהודים על משאיות והסיעו אותם אל סירות הגומי של השייטת ומשם אל ספינת 'בת גלים'  איתה הפליגו לארץ.  

"בציור תיעדתי את אחת הנשים האחראיות על כפר הנופש כשהיא מקבלת את היהודים האתיופים יורדים ממשאית ולפני עלייתם לסירות הגומי שהשיטו אותם לספינה 'בת גלים'. סיטואציה מפחידה".

עפרי סלע, 25 מתגוררת בתל אביב. לאחר שחרורה מהצבא נסעה ללמוד אמנות בארה"ב  בקולג' "נורמן דייל" ושבה כעבור שנה להמשיך את לימודי התואר בפקולטה לאמנויות בסמינר הקיבוצים. במקביל ללימודיה הקימה לפני ארבע שנים את "פיינט פאב" עסק שמהותו אטרקציה ללימוד ציור והנגשתו גם למי שאינם ציירים.  הפעילות מתקיימת במשך שעתיים בפאבים באיזור תל אביב בשילוב ציור אוכל ואלכוהול. 

"סגול מצומצם", פתיחה ביום חמישי ה-29 ביולי ב-20:00. נעילה ב-14 באוגוסט תערוכת הבוגרים של בית הספר לאמנות של הפקולטה לאמנויות – סמינר הקיבוצים, אחד העם 9 תל אביב.