זה מסע די ארוך - כמעט 6,400 קילומטרים – מטומסק, אחת הערים הוותיקות בסיביר הקפואה שברוסיה, לנתניה שטופת השמש על חוף ימה של ישראל. אבל בשנת 2015 החליט ארקדי מאיופיס, המייסד והבעלים של TV-2, תחנת טלוויזיה מקומית בטומסק ואחד מאמצעי התקשורת האזוריים העצמאיים האחרונים ברוסיה, לעשות את המסע הזה.

לאחר שתחנת הטלוויזיה שבבעלותו, שדגלה בעיתונות חופשית, נסגרה בהוראה של ממשלת רוסיה והעומד בראשה ולדימיר פוטין, חשש מאיופיס כי בשלב הבא השלטונות יורו על כליאתו. לכן יום לאחר ש־TV-2 ירדה מהאוויר, למרות לחץ ציבורי עצום, עברו מאיופיס ובני משפחתו לישראל. "ביום אחד העסק שבניתי במשך 25 שנה נסגר", הוא אומר בצער.

זו לא הייתה הפעם הראשונה שבה אחד העסקים של משפחת מאיופיס נסגר בידי הממשלה. בשנת 1940 השתלטו הבולשביקים על עסקי הפרווה של סבו בלטביה, והמשפחה הוגלתה לסיביר. "ההיסטוריה חוזרת על עצמה", הוא אומר. "הפעם משפחתנו החליטה לעזוב את רוסיה לנצח".

העלייה שלהם לישראל כללה שלושה דורות של בני משפחת מאיופיס, בסך הכל עשרה אנשים. כאן הם נאלצו להתחיל הכל מהתחלה. "היה קשה לבנות עסק במדינה חדשה, עם מסורות שונות לחלוטין, ללא ידיעת השפה על בוריה ואי־הבנה של המנטליות הישראלית", אומר מאיופיס. "לפני שעליתי לארץ, ולמעשה במשך כל חיי, עסקתי בתקשורת, בטלוויזיה. לא יכולתי לעשות שום דבר אחר. כשהגעתי לארץ, בגיל 53, התחלתי כאן את החיים והעסק שלי ונאלצתי ללמוד תחום חדש לגמרי".

משפחת מאיופיס בעיר ריגה (צילום: באדיבות המשפחה)
משפחת מאיופיס בעיר ריגה (צילום: באדיבות המשפחה)


מאיופיס, יזם בנשמתו, הגה עד מהרה רעיון שביקש ליישם בארץ. לדבריו, לפני המעבר לישראל, הוא ומשפחתו טיילו ברחבי העולם וראו את מגוון המזכרות הזמינות בכל מדינה לתיירים. בייחוד התלהבו בני המשפחה מהמזכרות הגסטרונומיות באיטליה ובצרפת. "האוכל בישראל טעים מאוד", הוא אומר, "אבל היו מוצעות כאן מעט מזכרות גסטרונומיות מעוצבות ברמה אירופית, והחלטנו למלא את הנישה החסרה הזו".
וכך נולד המיזם של מאיופיס - Yoffi - שמתכתב עם שם המשפחה של ארקדי - Mayofis ושקשור לפסוק המקראי משיר השירים "מה יפית". החברה אורזת ומשווקת מתנות גסטרונומיות ישראליות שאינן רק יפות לעין, אלא גם טעימות לחך, עם מגוון טעמים מקומיים, בהם טחינה, דבש, תמרים, אגוזים, חלבה, תה צמחים, שמן זית ועוד.

תרומה לחברה

Yoffi הוקם כעסק משפחתי זמן קצר לאחר הגעתם של ארקדי ומשפחתו לישראל. "כשאתה מוצא את עצמך לבד במדינה חדשה, ואינך מכיר אף אחד, המשפחה היא הדבר היחיד שאתה יכול לסמוך עליו", אומר מאיופיס. משרדי החברה ממוקמים בנתניה, המחסנים שוכנים באזור מודיעין, והעסק עובד בשיתוף פעולה עם יצרנים, חוות וקיבוצים ברחבי הארץ. בתחילה שיווקה החברה את מוצריה רק ללקוחות מעבר לים, והמוצרים והמארזים שלה הראו את פניה החיוביות של ישראל ברחבי העולם. "אנחנו מאמינים שמתנות גסטרונומיות יכולות ליצור דיפלומטיה חיובית", הוא אומר. "כשאנשים אוכלים, הם לא נלחמים. לתפיסתנו, הצגת המדינה באמצעות השפע והטוב שבהם היא התברכה היא הדרך לייצג את ישראל היפה הטובה".

לדברי מאיופיס, עם המוצרים הנמכרים ביותר של החברה בחנויות הדיוטי פרי בנמל התעופה בן־גוריון נמנים מארזים מהודרים המכילים מוצרים מישראל, שעל גבם מתנוססים נופים מרהיבים של הארץ. גם חליטות צמחים ישראליות מירושלים, מהנגב ומהגליל נמצאות בין המוצרים הנמכרים ביותר, לצד צנצנות הדבש הטהור וממרחי התמרים.

בעקבות התפשטות מגיפת הקורונה, שהגבילה את הנסיעות והיצוא ברחבי העולם, המתנות של Yoffi מצאו בית חם גם בארץ וזכו להערכה רבה בישראל.

האריזה הייחודית והאסתטיקה הן לא הדבר היחיד שמוצרי Yoffi מתאפיינים בו, אלא גם בתרומתם לחברה. מארזי המתנה נארזים במפעל המעסיק אנשים עם ליקויי ראייה, ועל אריזת הצעצועים והמזכרות אחראים עולים חדשים וגם אנשים עם צרכים מיוחדים. "אנחנו עולים בעצמנו", מסביר מאיופיס. "אנחנו יודעים מהניסיון האישי שלנו עד כמה קשה להתרגל לחיים במדינה חדשה ועד כמה לא פשוט לבנות עסק מאפס. לכן אנו משתדלים לעזור לאנשים כמונו. ברוסיה היינו מעורבים בפרויקטים רבים של מעורבות חברתית, ואנחנו ממשיכים בעשייה זו גם בישראל".

בשנים האחרונות הורחב קו המוצרים של Yoffi, וכיום החברה גם מייצרת ומוכרת גלויות של ישראל. לדברי מאיופיס, ב־50 השנים האחרונות כ־3,000 אמנים עשו עלייה מברית המועצות לשעבר, והחברה החליטה לחזור עם כמה מהם למסורת של שליחת גלויות: היא מציעה חמישה סטים שונים של 12 גלויות כל אחת, שעליהן ציירו האמנים הללו את נופי ירושלים ותל אביב, ישראל העתיקה והמודרנית, במגוון סגנונות שונים. כל גלויה חתומה באנגלית וברוסית. "בעידן הממוחשב שלנו, מסר אישי יכול להיות בעל ערך רב", הוא אומר. סדרת הגלויות הפכה במהירות לאחד המוצרים הפופולריים של Yoffi. "להפוך דברים טעימים ליפים" הוא המוטו של החברה, ומאיופיס ומשפחתו הצליחו לא רק להפוך את האוכל של ישראל לאטרקטיבי, אלא גם את ארץ ישראל למושכת יותר את העין, עם סדרות הגלויות הישראליות והתערוכה.

בארכיון הקג"ב

בתוך חמש שנים בלבד השלים מאיופיס את המהפך, ממנהל תקשורת בערוץ טלוויזיה רוסי מצליח ועד ליזם של עסק למתנות קולינריות מסוגננות המשקפות את יופייה של ישראל. האם יכלו אבותיו של מאיופיס לדמיין כי צאצאיהם יעברו להתגורר בארץ הקודש? "אבותיי לא יכלו אפילו לחלום על זה", הוא פוסק.

בארכיון הקג"ב מצא מאיופיס את התיק של משפחתו, שבו מצוינת בין היתר גלותם בסיביר. ברשומות המופיעות בארכיון מצוין שסבו של ארקדי הצטער על כך שלא עזב את ברית המועצות לפלסטינה קודם לכן, והביע חרטה על כך שלעולם לא יזכה לראות את הארץ המובטחת. "באמת שלא עמדה בפניו ההזדמנות לראות את ארץ ישראל", אומר כעת נכדו. "ועכשיו אני ומשפחתי חיים כאן עבור כל אבותינו". 

הכתבה מתפרסמת בשיתוף עם Yoffi.