קולנוע: אחד מרגעי השיא בתוכנית לכל המשפחה של פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה המתקיים בימים אלה, היא המחווה לרחוב סומסום שתיערך מחר. רחוב סומסום היא מתוכניות הטלוויזיה החשובות ביותר בכל הזמנים, תוכנית שהשפיעה על דורות של ילדים בכל רחבי העולם. המחווה תכלול הקרנת הסרט התיעודי "כנופיית רחוב: איך הגענו לרחוב סומסום", ובנוסף יתקיים מפגש אונליין עם יוצרי הסרט והסדרה בארה"ב.

הדוקו המשעשע והאינטליגנטי 'כנופיית רחוב', מספר על מה שהתרחש מאחורי הקלעים של הפקת התוכנית המבריקה, בעיקר בשנים הראשונות. אבל הסרט מרגש גם בגלל הרעיון שהוליד את הסדרה - המשימה החשובה שעמדה לפני היוצרים, לגשר על פערים חינוכיים בין ילדים ממוצאים שונים, בעיקר בין ילדים שחורים בערים הגדולות בארה"ב לבין הילדים הלבנים בפרברים.

הסרט הדוקומנטרי, שמיועד למבוגרים, חוקר את האירועים והתהליכים שהביאו ליצירת התוכנית. הוא לא מנסה לפרוש את כל ההיסטוריה של התוכנית ששודרה לראשונה לפני כחמישים שנה, והוא גם לא נכנס לאזורים רגישים. הסרט גם לא מנסה לכסות את כל רגעי השיא של המוזיקה בסדרה, להזכיר את כל הסלבריטאים שהתארחו בה או לאמוד את הפופולריות העצומה של הדמויות, שהביאה ליצירת מרצ'נדייזינג ריווחי ביותר, מה שהבטיח את העובדה שהסדרה תמשיך להרוויח כספים לאורך שנים רבות.

רחוב סומסום (צילום: באדיבות ערוץ הופ)
רחוב סומסום (צילום: באדיבות ערוץ הופ)

מה שהסרט כן מצליח לעשות הוא לבחון את הרכיבים שהפכו את הסדרה לייחודית וחשובה כל כך, והוא מפרט כיצד עלה הרעיון לשלב תכנים חינוכיים עם תכנים מבדרים. מתברר שהרעיון של המפיקה ג'ואן גנץ קוני ושל לויד מוריסט, שהיה המשנה לנשיא קרן קרנגי, שמימנה את ההפקה, היה לנצל טכניקות מעולם הפרסום כדי להעביר תכנים חינוכיים לילדים מהשכונות הקשות בערים.  

קוני והכותב והבמאי ג'ון סטון, עבדו צמוד מאוד עם אנשי חינוך מובילים מצד אחד, ועם כותבי קומדיות מנוסים, מהצד השני, על מנת לייצר תוכנית שהם קיוו שתמשוך את קהל המטרה. סטון היה אחראי להפיכת התוכנית למה שהיא ביותר ממובן אחד. הוא היה זה שהביא להפקה את ידידו הטוב ג'ים הנסון, יוצר הגדי של החבובות, והוא גם העלה את הרעיון למקם את העלילה ברחוב עירוני כדי למשוך את הילדים האורבניים, בעוד שרוב תוכניות הילדים עד אז התרחשו בפרברים דמיוניים.

יוצרי הסדרה ערכו אינסוף הקרנות ניסיון לפני ילדים, מה שהביא אותם להחליט להפוך את הבובות לדיירים ברחוב. הם החליטו מראש שתושבי הרחוב חייבים להיות מרקעים אתניים מגוונים אבל די מהר הם גם החליטו להוסיף דמויות בעלות צרכים מיוחדים. הם גם לא פחדו לעסוק בנושאים קשים, כמו מוות, וכשאחד מהשחקנים, וויל לי, ששיחק את דמותו של מר הופר, נפטר, ביג בירד למד שהמשמעות של מוות היא שלא חוזרים אף פעם. 

ההקרנות גם הבהירו ליוצרים שהילדים הצליחו לספוג את התכנים טוב יותר כאשר הם צפו בתוכנית יחד עם מבוגרים. התובנה הזאת גרמה להם לכתוב בדיחות שפנו גם למבוגרים. החלקים הכי מהנים של הסרט הם בקטעים בהם השחקנים מדברים על התקופה ומסבירים איך הצליחו ליצור את הדמויות הכי אהובות ומצליחות, כמו אוסקר (אופניק), עליו אומר סטון "רצינו להראות שלא כולם נחמדים",  ביג בירד וכמובן ארני וברט (המוכרים בישראל כאריק ובנץ). פרנק אוז, שהפך ברבות הימים לבמאי קולנוע, שיחק את דמותו של בנץ והנסון עצמו שיחק את אריק. 

ניק רפוסו, בנו של ג'ו רפוסו, המלחין שיצר את המוזיקה האיקונית של 'רחוב סומסום, נזכר: "דבר אחד שכולנו זוקפים לזכותה של קוני הוא שהיא אפשרה לחבר'ה לעשות מה שהם רצו. היו להם רעיונות, וסגנון וקונספטים שהיו די משוגעים והרשו להם לעשות אותם, וזה מה שהקהל אהב. הקהל הרגיש את הטירוף על המסך, את השיגעון המאורגן".

אבל הכיף היה רק אמצעי כדי להגיע למטרות יותר חשובות, שהיו להפוך את החינוך לנגיש לכולם. זה היה  המנוע שדחף את היוצרים לעבוד כל כך קשה (ילדיהם נזכרים כיצד לפעמים הם היו מבלים ארבעה ימים רצופים בסטודיו). ג'ו רפוסו: "זה היה כאוס אבל זה היה כאוס של אנשים שהיו מחויבים לאידיאלים אמיתיים, שהאמינו שמשהו חייב להיעשות ושהיה להם רצון מספיק חזק לעשות, וזאת הייתה התקופה הכי מרגשת בחיינו."

'כנופיית רחוב' היא הצצה מרתקת לתוך העשייה של אחת מתוכניות הטלוויזיה הכי חדשניות ומלאות דמיון שנוצרו אי פעם, אבל גם אחת מהתוכניות המשמעותיות ביותר. בסופו של דבר, היוצרים לא רק חינכו את הקהל, הם בעיקר הביאו הרבה אושר לצופים שלהם. או כפי שנזכר רפוסו "אני זוכר את ג'ים הנסון ופרנק אוז עושים קטע עם החבובות וכולם על הסט מתפקעים מצחוק, וג'ים אומר 'רגע, מה בדיוק אנחנו מלמדים כאן?' וג'ון סטון עונה לו 'שמחה, זה הקטע שלנו'".

רחוב סומסום ואני - גם בישראל

מפגש ילדים והורים עם דמויות ומדבבים, מנחה: איציק וינגרטן. אורחים: ג'יל בן דוד - מוישה אופניק, אפרת גונן- אביגיל, צביקה פורמן - אלמו, גוני פז - אביגיל וחברים. בהשתתפות בובות גוף של הדמויות האהובות לבילוי וצילום משותף. באירוע יוקרנו קטעים מתוך רחוב סומסום, הגרסה הישראלית באדיבות הופ- לגדול בידיים טובות.

מחר 25.9 17:00-19:00 גינת הפסטיבל, חיפה. ללא תשלום, בהרשמה מראש