כבר הרבה זמן לא היתה לנו תערוכת רחוב כמו בימים היפים של שדרות רוטשילד. אתמול (21/10) נפתחה תערוכת רחוב חדשה בשדרות בן גוריון בתל אביב, המשלבת בין תמונות יפהפיות שצולמו על ידי צלמים שחיים בנגב, לחזונו של ראש הממשלה הראשון של ישראל.

בתערוכה מוצגות תמונות של צלמים מהמועצה האזורית רמת נגב עם הפרשנות שלהם לחזון של "הזקן" בנוגע לערכים שהיו חשובים לו כל כך: הפרחת השממה, חינוך הנוער, שוויון בין בני האדם, חקלאות לצד תעשייה, הנופים המדבריים הבלתי נגמרים של הנגב לצד ההתיישבות ועוד.

הנגב מגיע לבן גוריון (צילום: לניור אללוף אוחנה)
הנגב מגיע לבן גוריון (צילום: לניור אללוף אוחנה)

כך למשל לצד אחד הציטוטים המוזכרים מתוך מאמרו "משמעות הנגב": "על אנשי המדע להתרכז בשדות מחקר חדשים... לניצול אנרגיה שמשית המרובה בארצנו וביחוד בנגב" מופיעות תמונות של התגשמות החלום – תחנת הכח הסולארית בסמוך לאשלים. 

בין המציגים בתערוכה ניתן למצוא צלמים להם היה קשר אישי עם בן גוריון האיש. ביניהם עזרא צחור, אחיו של ההיסטוריון פרופ' זאב צחור ז"ל, ממקימי המכללה האקדמית ספיר ומזכירו האחרון של דוד בן-גוריון.

הנגב מגיע לבן גוריון (צילום: עזרא צחור)
הנגב מגיע לבן גוריון (צילום: עזרא צחור)

צלם נוסף לו קשר מיוחד אל "הזקן" הוא יואב דוניץ, תושב מדרשת בן-גוריון ובנו של ד"ר יגאל דוניץ ז"ל, ממקימי המכון למורשת בן-גוריון, שחקר את דמותו ומשנתו המדינית של בן גוריון ואף שימש כעוזרו לתקופה. בצילומו דוניץ נותן את הפרשנות שלו לציטוט "אילו הייתי מייעץ לך ללכת לנגב – לא הייתי אומר "לרדת" אלא לעלות... מפני שלדעתי זוהי עליה בשלב החיים" מתוך מכתבו של בן גוריון למשה רגב, 1959.

הנגב מגיע לבן גוריון (צילום: יואב דוניץ)
הנגב מגיע לבן גוריון (צילום: יואב דוניץ)

רון חולדאי ראש עיריית תל-אביב-יפו: "אנחנו שמחים לארח את התערוכה היפהפייה הזו במקום ראוי לכך - מול ביתו של דוד בן גוריון, שפעל כל חייו לקידום הנגב והפרחתו. בהזדמנות זו חייבים להזכיר את שיתוף הפעולה הנפלא בין רמת הנגב לתל אביב-יפו שהוביל במשך שנים רבות ידידי שמוליק ריפמן ז"ל, ראש המועצה הקודם, ושאותו ממשיך היום בתנופה ראש המועצה הנוכחי ערן דורון".

ערן דורון, ראש המועצה האזורית רמת הנגב: "אני מזמין את הציבור הרחב להגיע לשדרת בן גוריון בתל אביב, בסמוך לביתו של "הזקן" ולקבל הצצה להווי החיים בנגב כפי שתושבי רמת הנגב, החיים את התגשמות חזונו מדי יום, חווים אותם. סדרת תצלומים של הנגב, מהנגב, החושפים רגעים קטנים של תקווה, התחדשות, מאבק ועוצמה".

התערוכה היא שיתוף פעולה של המועצה האזורית רמת נגב, המכון למורשת בן גוריון ועיריית תל אביב יפו ותוצג לאורך רחוב בן גוריון מכיכר אתרים ועד פינת הרחובות בן גוריון ודיזנגוף בתל אביב. 21/10-14/11. הכניסה חינם.  

הנגב מגיע לבן גוריון (צילום: עידו קוצ'ינסקי)
הנגב מגיע לבן גוריון (צילום: עידו קוצ'ינסקי)