האמן יגאל עוזרי יציג החל מסוף השבוע הבא תערוכה חדשה בגלריה זימאק לאמנות בת זמננו - "אמריקנה" - בה הוא מתרכז ב"דיינר", אייקון אמריקני על זמני וארכיטיפ שורשי שחרוט במיתולוגיית החיים האמריקנים. ה"דיינר" היה תופעה משונה שסייעה בהתרופפות הגבולות בין המעמדות החברתיים, בתקופה שבה, סעידה מחוץ לבית הייתה שמורה למעמד הגבוה.  ה"דיינר" במהותו הינו "חוף מבטחים" לכל; חלל שהוא ציבורי ועם זאת פנים-אישי, המספק כבוד והגינות למעמד הפועלים, מקום בילוי מבוקש לבני העשרה וחווית אכילה נגישה לכל המשפחה. 

עוזרי לוכד במכחולו אלמנטים רבי אימפקט של הבניית העבר - החל מריהוט וכלה בתאורה. ה-mise-en-scene הייחודי כולל אביזרי כרום מתכתיים המשקפים תאורת ניאון קופצנית וקווים עזים של צבעים תוססים. מזכרות וינטג' עתיקות עושות את דרכן פנימה אל תוך הקומפוזיציות ומוסיפות מעין דוק של נוסטלגיה קסומה הנוגעת ברבדים קמאיים.

בסדרת עבודות זאת וכמרכיב נוסף לצביון הנוסטלגי של ציוריו, עוזרי כולל פריטים בני זמננו שלעולם יהיו מזוהים עם הזיכרון הקולקטיבי הרחב. ישנן גם רמיזות המאפיינות את עידן הקורונה: ממלצרית החובשת מסיכה על פניה, דרך עמדת בידוק עם מד חום בכניסה ושלט על החלון המציין את חובת חבישת המסכות. באמצעות ההנגדה בין החדש לישן, עוזרי הופך סדרת עבודות זאת לחוצת ממדי זמן ומורכבת. יחד עם זאת, הוא נשאר נאמן לסגנון ציוריו, המאופיין במשיכות מכחול חדות לפרטי פרטים המשולבים עם מרכיבים מופשטים, תוך שהוא מטיל זרקור ומאיר את הקרביים של דימויים אדריכליים רטרוספקטיביים.

יגאל עוזרי (צילום: Jonathan Mannion)
יגאל עוזרי (צילום: Jonathan Mannion)

"אמריקנה", תערוכתו הנוכחית של עוזרי,  המוצגת ב"גלריה זימאק" לאומנות בת זמננו , מציגה אמנם נושא חדש, אך היא הרחבה של נושאים המייצגים את הסמליות האמריקנית ביצירתו של עוזרי ומאפשרת לו להמשיך את החקר של זהות ואינטימיות בתוך רקע תרבותי דינאמי משתנה.

ברבדים רבים הסדרה הזאת מגלמת את החלום האמריקני , כפי שאמר ג'יימס טרוסלו אדאמס האגדי: אתוס לאומי– אוסף של רעיונות שבהם החירות,  כוללת את ההזדמנות לשפע והצלחה המשדרגים את הניידות החברתית למשפחה ולילדים,  שמושגת באמצעות עבודה קשה בחברה עם מעט גבולות.

עוזרי מציג תערוכות רבות מסביב לעולם כולל: בספרד, סין, הולנד, צרפת, גרמניה ומקסיקו ועבודתו אף מככבת בשער של כריכת הספר  -  "פוטוריאליזם והעידן הדיגיטלי".

יגאל עוזרי בעבודה (צילום: Jonathan Mannion)
יגאל עוזרי בעבודה (צילום: Jonathan Mannion)

תערוכת יחיד של עוזרי המוצגת בימים אלה במוזיאון פלינט, מציגה  רטרוספקטיבה של אמצע קריירה ותינעל בינואר 2022 . עבודותיו נמצאות באוספים של מוזיאון וויטני לאומנות אמריקנית, במוזיאון מקניי בסאן אנטוניו, במוזיאון היהודי בניו יורק, בספרייה הציבורית בניו יורק, במוזיאון תל אביב לאומנות,  במוזיאון אלברטינה בוינה ונוספים. 

"אמריקנה", גלריה זימאק אמנות עכשווית החל מ-13.11.21 בשעה 20:00 בערב ועד 25.12.21. ה' באייר 68, תל אביב.