האמנית ומעצבת התכשיטים יעל פרידמן אוהבת מאד ללקק גלידה. אבל זו אינה הסיבה היחידה למיצב האמנותי שיצרה "השדה של גולדה" שעשוי מהשקיות הזוהרות בצבעי זהב וכסף של "גלידת גולדה".

את התערוכה אוצרת מירב רהט, והיא תוצג  בגלריה 5 BY. בדרום תל אביב. "השדה של גולדה" היא אחת מ-76 תערוכות שיוצגו במסגרת "שבוע האיור השמיני, (18-27 בנובמבר 2021) ברחבי תל אביב.

עשרות האובייקטים שיצרה פרידמן עשויים מהחומר הרך של שקיות הגלידה, שהאמנית גזרה מילאה ותפרה, והם מתלכדים למיצב ובו סצנות ותמונות המייצגים את העיר תל אביב, כולל תכשיטים. 

האובייקטים הם בתלת מימד ודו מימד ולהם גדלים שונים החל מ-5 ס"מ ועד 80 ס"מ, שימלאו את חלל הגלריה: קירות רצפה ותקרה. התקרה, נאותה פרידמן לחשוף, תכוסה ביונים שנוצרו משקיות הגלידה.

עוד במיצב ייצוגים למרחבי טבע מול נוף אורבני כמו, ביוב פתוח ממנו בוקעים מקקים, פחי זבל גדושים ומסביבם חתולים רעבים, כורות דבורים על גגות בתים, נשים תולות כביסה, גם ציפורים ובעיקר יונים. אחת העבודות, הראשונה שיצרה וממנה נגזר שם התערוכה "השדה של גולדה" מורכבת מ-250 פרחי בר: חמציצים, סביונים, חרציות ועוד שיצרה פרידמן משקיות גולדה. אלה בעצם תכשיטים, סיכות דש שיהיו  קבועות כשדה פרחים על אחד מקירות הגלריה והמבקרים מוזמנים ל'קטוף', כלומר לקנות.

השדה של גולדה (צילום: יח''צ)
השדה של גולדה (צילום: יח''צ)

"נכון, זה יכול להיות נוף של כל עיר, אבל מבחינתי המיצב על הסצנות שבו, מתייחס לתל אביב, העיר בה נולדתי וגדלתי. בילדותי עשיתי את הדרך לבית הספר בתוך שדה פרחים, קטפתי חרציות וחמציצים ואספתי שבלולים. מאז הטבע נעלם והשדות הצמיחו בניינים. האדם השתלט על הטבע, ומנגד הוא אינו מוותר על הכמיהה לחזור אל הטבע ומרחבי הנוף" היא אומרת.

בעבודתה פרידמן מתעתעת בין המתכות היקרות שמשמות אותה בעבודת הצורפות, לבין החומר הפשוט, שקיות הגלידה המושלכות ומדמות מתכות יקרות. "זה לא שהלכתי ל'גלידה גולדה' וביקשתי אלף שקיות חדשות. כל השקיות ששימשו אותי ב'שדה של גולדה' הן שקיות ממוחזרות".

לצורך כך פרידמן פרסמה ברשתות "קול קורא" וביקשה ל'תרום' לה שקיות גלידה משומשות. "הגיעו אלי מאות שקיות כאלה שנראו כמעט חדשות ואחרות שעשו בהן שימוש חוזר רב, כאלה שנשארו בהן פירורים וחול ים". היא מספרת.

פרידמן אמנם יידעה את גלידה גולדה על התערוכה, אבל לדבריה התערוכה איננה ממומנת על ידה. למעט העובדה שבערב הפתיחה  יוצע כיבוד מתוק של גלידה מטעמם. 

"השדה של גולדה"

התערוכה פתוחה לקהל החל מה-10.11 

אירוע הפתיחה יתקיים ב-19.11 במסגרת שבוע האיור 2021

שיח גלריה ב-20.11 ב-12:30 

גלריה BY5  

רחוב בר יוחאי 5 תל אביב

נעילה: 4.12.