ביום רביעי, ה-24 בנובמבר 2021, בשעה 18:00, נערכה בגלריה ZOA ע"ש דבורה פישר ז"ל אירוע פתיחת תערוכה "אמנות נגד אלימות במשפחה" המוקדשת לקרן אריה יהודה ישראל. 

תופעת האלימות במשפחה הינה בעיה ציבורית-חברתית כואבת, שאינה מייחדת מגזר ספציפי והשפעותיה ניכרות בטווח הקצר והארוך על ההתנהלות בכל תחומי החיים. לאלימות במשפחה פנים רבות ומכילה מגוון רחב של התנהגויות, לרבות: אלימות פיזית, נפשית, כלכלית, מינית משפטית ואלימות רוחנית. התערוכה הנוכחית מוקדשת לקרן אריה יהודה ישראל אשר הוקמה בשנת 1996, כחלק מארגון בינ"ל של נשים יהודיות פילנתרופיות. בקהילה כ-130 חברות התורמות לקרן משותפת מידי שנה וביחד בוחרות ותומכות בפרויקטים להעצמת נשים ונערות בישראל.

התערוכה הנוכחית מציגה עבודות המתייחסות לאלימות כנגד נשים וילדים, ביניהן בני אפרת המציג ניצול ילדים לסחר בסמים, שוקי גריפית המציג את דמות הילד המוכה בהשפעת ציורו של ארנסט, איסה מרקוביץ' וציור הילדים הנפרדים,  קרן שפילר המציגה את שלגיה המוכה, רויטל ארבל את דמות הילד יוסף ושרית לילה האס המציגה ילדה בובתית רדופה. האלימות בחלק מהיצירות באה לידי ביטוי באמצעות ציורי ילדים וצעצועים מסוייטים – הארנב של יעל מרגולין, הדוב אצל גד אפוטיקר והדובים המחוברים של ברכה גיא.

האלימות כנגד נשים מיוצגת בעבודתה של מרים קבסה, המציגה שריטות על הגוף, דיוקן של בל שפיר, אופירה אבישר בדמות האישה הסובלת, דפנה שלום עם תצלומי חלקי גופה של האישה, רות שלוס וגוף האישה החשוף הנחבא אל פינת המיסתור. לעבודות אלו מצטרפות יצירות אמנות העוסקות באופן מטאפורי בנושא האלימות כמו אורי ליפשיץ, יהודה רחנייב המציג דמויות שואתיות, מיתיות סובלות וציורו הצבעוני של יואב ברנר.  

גלריה ZOA  ע"ש דבורה פישר הוקמה ע"י משפחת פישר על מנת לאפשר לחשוף, בשפת היצירה והאמנות, את פעילותן החשובה של העמותות החברתיות בארץ. דבורה פישר ז"ל הייתה אישה רבת פעלים, אשר הקימה יחד עם בעלה אלי את מפעלי התרופות של ד"ר פישר, המתמחים בתכשירים לבריאות העור, העיניים והמשפחה. מעבר להיותה אשת עסקים, פעילה חברתית  ואשת משפחה– תרמה ללא לאות מזמנה וממרצה בתחום החינוכי. במיוחד פעלה למען ילדים שהוצאו מבתיהם לפנימיות וטופלו על ידי "ילדים בסיכוי-המועצה לילד החוסה". התערוכה הנוכחית, העוסקת באלימות בכלל, ואלימות במשפחה בפרט, לא יכלה למצוא מקום מתאים יותר לתצוגה, מאשר בגלריה הנושאת את שמה. 

סיגל בראון, יו"ר משותפת בתשלובת ד"ר פישר, ציינה כי "התערוכה הנוכחית מוקדשת לקרן אריה יהודה ישראל, ונועדה לקדם את המודעות לתופעת האלימות במשפחה והשפעותיה על ההתנהלות בכל תחומי החיים. אנו גאים שיש לנו את הזכות לתת מקום לנושאים חשובים ומהותיים אלו ונמשיך לפעול כך בתערוכות נוספות בעתיד". 

דורון פולק / אוצר התערוכה. לפרטים על רכישת עבודות: 08-9408213