ביום בו מציינים את המאבק באלימות נגד נשים, נודע על רצח נוסף של אישה צעירה. מתחילת השנה נרצחו בישראל 22 נשים מתוכן 15 נשים מהחברה הערבית. בזמן הזה הושקה ברחובותיה של העיר העתיקה של שפרעם התערוכה בשם "בתוך הבית שלנו", בהשתתפות 14 אמניות ערביות מישובים שונים ברחבי הארץ בהם שפרעם, מג'דל שאמס, אום אל פאחם, כפר כנא, יפו ואחרים.

כל יצירות התערוכה הכוללת ציורים וצילומים, מלוות בטקסטים בערבית ובעברית מאת המשוררת איאת אבו שמיס, שעוסקים בנושא אלימות נגד נשים בחברה הישראלית בכלל ובחברה הערבית בפרט. לדוגמא: "כדי לחיות אני צריכה לחלום. וכדי לחלום אני חייבת לחיות"..

הייתה זו עזיזה דיאב מנהלת מרכז התרבות בעיריית שפרעם ובוגרת תכנית ההכשרה והחממה של אמנות בקהילה במכללת "שנקר" שפנתה לאוצר עדי יקותיאלי  במטרה להעלות את נושא האלימות נגד נשים בחברה הערבית, באמצעות האמנות. יקותיאלי הרים את הכפפה ואצר את התערוכה שיצאה לפועל ביוזמת מחלקת התרבות בעיריית שפרעם ומתנ"ס שפרעם ובתמיכת משרד התרבות, מועצת הפיס ובהפקת העמותה לאמנות בקהילה.

יקויאלי אמר: "חלק מעוצמתה של התערוכה המוצגת על קירות חיצוניים של מבנים בעיר העתיקה של שפרעם, מקורה ברצון להוציא את השיח וההתבוננות מגלריה פנימית ומתחום עיסוקם של אנשי ושוחרי אמנות בלבד, אל החוץ, ואל אור היום, כדי לחשוף את היצירות אל חיי היום יום של הקהילה וליצור אינטראקציה רחבה יותר עם תושבי שפרעם ובהמשך גם בערים וישובים נוספים בחברה הערבית והיהודית".

יקותיאלי מאמין כי ככל שקבוצות מאורגנות יגיעו לשפרעם לחזות בתערוכה תיווצר הזדמנות לשיח ודיון בנושא האקוטי. "אמנות לבד אינה משנה מציאות אך בכוחה להעלות את הנושא למודעות ומכאן להוביל לשינוי" הוא מוסיף.

כיצד התקבלה הצגת התערוכה בשפרעם?
"למרות התוכן המורכב האמנותי והמילולי, התערוכה התקבלה בסקרנות ובאהדה על ידי מוסדות העיר וגם על ידי התושבים והמבקרים בתערוכה המגיעים מחוץ לשפרעם".

 האמניות המשתתפות בתערוכה: אוגין אמין I אניסה אשקר I  בותיינה חלבי ן ביאן דיאב I ברא'ה שעאר ן  חנין זוהיר מטר I ליא מחמוד ן  מריאנה מנסור נח'לה I  מריה סאלח מחאמיד ן  נג'את עבדאללה שאהין  ן נירוואנה דבאח אסדי  ן  סובחייה חסן קייס I  סמאח בטחיש ן  עולא זייתון

טקסט : המשוררת איאת אבו שמיס

התערוכה תינעל ב-31 בדצמבר 2021 

העיר העתיקה של שפרעם, ליד מרכז התרבות האפיסקופלי