שקד מוכיח, כוריאוגרפית ורקדנית, זימנה לסטודיו שלה חבורה של אנשים, לא כולם רקדנים, ויצרה איתם את המופע "בלילה אני כולם". המופע הייחודי ייעלה במסגרת "הרמת מסך2021", פרוייקט הדגל של משרד התרבות, המהווה במה מרכזית ליוצרות ויוצרים במחול הישראלי בשנתו ה-32, ויתקיים השנה ב-15-25 בדצמבר.

"כשמדובר בפרוייקט 'הרמת מסך', היצירה שלנו ודאי לא תיחשב קונבנציונלית. המשתתפים בחלקם אינם רקדנים מקצועיים בהגדרתם, כאלה שלרוב אינם נראים על במות המחול" אומרת מוכיח.

באנסמבל, בשמו הלא רשמי The Moon Dreamers, שייסדה מוכיח, כל רקדן ורקדנית מחולל עם סיפור אישי. "מדובר באנשים עם זהות חיצונית שמעידה על האישיות, על הביוגרפיה שלהם, תפיסת העולם והתרבות ממנה באו", היא מבהירה.

בין הרוקדים בולטת וונינה לו, 56, אשה פיליפינית שהגיעה לישראל לפני 12 שנה כ"מטפלת זרה". שקד מוכיח התוודעה אליה כשעברה בסמוך לביתה בשכונת שפירא בתל אביב, ושמעה אותה שרה קריוקי, ונפעמה.  "היא נבהלה כשדפקתי על חלון הבית. לאחר שהצגתי את עצמי ככוראוגרפית היא פתחה לי את הדלת והיה בינינו קליק מיידי. במשך שעה ארוכה שרנו יחד קריוקרי והזמנתי אותה לסטודיו שלי. יש לה תשוקה לשיר ולרקוד. לאחרונה הופענו יחד בפסטיבל 'אינטימידאנס' בדואט "'מקור חיים 53' (כתובה של וונינה)".

עוד מופיעים: עומר עוזיאל 39, הוא רקדן בתחום מחול הפרינג' מורה ומטפל בשיטת התנועה של אילן לב. אלה קידר גרינברג, נער.ה  א-בינארית בת  14.5 "היא סוג של נס. כשאנחנו עמוק ביצירה אפשר לשכוח שמדובר רק בבת 14". גיא תמר לוי  27, רקדן רקדנית א-בינארית. "עד לאחרונה הוא היה גיא, שהפך לתמר והיום הוא/היא גיא תמר". והשחקנית והרקדנית סמרת היילו  32,  מלהקת "ביתא" למחול ותיאטרון אתיופי, ואמנית רב תחומית בקהילה. 

"בלילה אני כולם" הוא מופע מחווה לתחושת המשותף. המופע נפתח במקהלת דיבור שמדבררת מונולוג המורכב מטקסטים ביוגרפים בעברית ובאנגלית של כל המשתתפים. 

"...קֿוראים לי שקדֿ. ככה העיניים שלי נראו באולטרסאונדֿ/...קוראים לי עומר. עד לפני חודש כתבו את זה בלי ו.../קוראים לי תמר. לפחות ל- 4 שנים הקרובות./ /...קוראים לי אלה. אחותי בחרה לי את השם כשהייתי בת  13/לפני זה קראו לי שירה ל 3 חודשים.../קוראים לי סמרת. בעברית - כל מה שתרצי יתגשם/... My name is wenina. It means grace from heaven. something in my life is missing but i dont know what it is/ ...אני בת 14 וחצי. אנרכיסטית, קומוניסטית, משועממת/...אני בת 26 , טבעוני. גרתי ביפו ובתל אביב. גרתי בניו יורק"... (מתוך מונולוג הפתיחה).

שקד מוכיח עם וונה (צילום: אפרת מזור)
שקד מוכיח עם וונה (צילום: אפרת מזור)

"אנחנו צוללים אט אט עם הטקסט שנועד למלט אותנו מהסיפור הפרטי, להיחלץ מהסבך הפוליטי של הזהות כדי לגעת במקומות אחרים להמריא למימד אחר עד שהפיסיות מתפרצת ואנחנו מגיעים למרחב מופשט אינטימי ותנועתי" מסבירה שקד מוכיח.

"היצירה ציפה את השאלה מיהו רקדן? יצרנו במופע, סולו לכל אחד אבל כאמור חלק מהרוקדים אינם יכולים להתחייב לצורה מסויימת בתנועה כפי שעושים רקדנים מקצועיים, גם לא ניסיתי להפוך אותם לרקדנים. יש מי שהוא/היא יותר מתורגל על במה, גמיש ובעל חוש קצב יותר. אנחנו משתמשים בחוזקות של כולם ונותנים לכל אחת ואחד מנדט שווה על הבמה וכשזה נוגע בצופים יש לזה ערך אמנותי רב".

שקד מוכיח, 28, מתגוררת בתל אביב. בשנתיים האחרונות היא המנהלת האמנותית של "סדנה לאמנות" בשכונת רמת אליהו בראשון לציון.  "זה הדיי ג'וב שלי". היא נמנית עם מייסדי "תנועת תרבות" תנועה חברתית של אמנים המתגוררים בקהילות בפריפריה ובשכונות, מגיעים לבתי הספר, מקימים מוסדות תרבות ויוצרים בתווך שבין אמנות גבוהה ואמנות מקומית.  בשנת 2018 היצירה "כתפיים" שיצרה עם אמנים מהקהילה האתיופית ברמת אליהו השתתפה בפסטיבל עכו.

היא נולדה וגדלה במושב שדמה (בישובי גדרות). "גדלתי בחממה איכותית אך מרובעת במושב ובבית של אמנות וחירות ובוהמה, מה שייצר בי דואליות מבורכת". בילדותה רקדה, ובהמשך למדה מחול בבית הספר "הקבוצה" ובמרכז "כלים" לכוריאוגרפיה. "מגיל צעיר בחרתי במחול, אולי כדי לפלס לעצמי נתיב עצמאי ולרכוש כלי ביטוי אמנותי שהוא שלי בלבד" אומרת מוכיח. הבחירה בטריטוריית המחול, כך היא מעידה, ביטאה את העצמאות והריחוק מהבית המוסיקלי בו גדלה.

שקד, היא בתו הראשונה מבין שלוש בנות, של המוסיקאי המלחין המנצח והמעבד אילן מוכיח מנישואיו השניים ליעל מטפלת במוסיקה. אילן מוכיח מבכירי המוסיקאים, ממקימי בית הספר למוסיקה "רימון,  עבד עם מיטב האמנים בארץ ובהם אריק איינשטיין, שלום חנוך, יגאל בשן, אחינועם ניני, יהודית רביץ, יוני רכטר, מתי כספי, דיויד ברוזה ואחרים. שני אחיה הבוגרים מנישואיו הראשונים של האב, הם המוסיקאים רע מוכיח ותום מוכיח.

"זה לא היה מרד במוסיקה. אבל כילדה נגינה על פסנתר בודדה אותי, הרגשתי כמו בעונש. בעוד ששיעורי המחול היו תמיד במסגרת חברתית. מילדות זו הקריאה והכמיהה שלי החוצה אל החיים והזיקה לחברה, היא גם מה שאני עושה היום" היא משתפת. 

אבל אז באה הקורונה ואיתה הסגרים והבידוד שנכפו עליה והרחיקו אותה מהבמה, ועם זאת המגיפה היא שקירבה אותה למוסיקה. "תמיד כתבתי למגירה. לא למדתי מוסיקה או פיתוח קול,  ספגתי ידע מוסיקלי מהלא מודע וכשבאה הקורונה נפתחה לי צ'אקרה והמוסיקה התעוררה בתוכי בתשוקה עזה,  גם נפרדתי מבן זוג וכך התפנה לי מקום רגשי לרטרוספקטיבה על העבר וגם מבט לעתיד" היא מספרת.

ולכל זה יש תוצאה: אלבום  ראשון "אין מבוכה"  שהיא כתבה והלחינה את כל עשרת השירים שבו, בהפקתו של יונתן קורן. "בניגוד למחול שאני מכניסה בו אידאולוגיה והשקפת עולם, האלבום המוסיקלי הוא אישי ואינטימי. אני שופכת בשירים את הלב שלי" היא מגלה.

השבוע במסגרת הרצת האלבום הופיעה שקד מוכיח ב"לבונטין" כשאיתה על הבמה יונתן קורן והמתופף עידו כהן. אחד האורחים בקהל היה אחיה רע מוכיח שנמצא בימים אלה בארץ בחופשת מולדת. "הוא מפרגן מאד. זה התחיל בהערות נקודתיות על הרמוניה ותפקיד הבס ולאט לאט הוא נהיה יותר פתוח. זה ממש מרגש" היא אומרת.

שקד מוכיח (צילום: אפרת מזור)
שקד מוכיח (צילום: אפרת מזור)

אחד השירים המרגשים באלבום מוקדש לאביה אילן מוכיח.

"שיר לאבא

"אתה עוד בחיים ואני מדמיינת עולם בלעדייך

עולם בלעדייך אני מפחדת, מחפשת תחליף

אוגרת זכרונות שאדע להסביר יום אחר איך היית

איך אדע להסביר לילדה איך היית, איך אדע להסביר

אתה על הבמה ואני מצלמת אותך עם תזמורת

אני מצלמת אותך וסופגת צלילים לתוכי

תמונות של תלאביב בלבן ושחור לפני כל ההייטק

אתה מתמכר לעבר ואני מתמכרת איתך

אני בת שש וקצת ואתה מרוצה וזה המניע

אני רק רוצה שתשמח, שתגיד לי משהו טוב

נזהרת לא לטעות, רק לא לטעות, שלא תשתגע

שלא תשתגע אני שוב שוכחת את המפתחות

אני בת שתיים עשרה, מדמיינת דברים בלי להשמיע

אני גם כותבת שירים ושומרת אותם לעצמי

נזהרת לא לכעוס, רק לא לכעוס, אתה כה פגיע

אני רק רוצה שתשמח, שתגיד לי משהו טוב

אל תשאיר אותי לבד

אל תשאיר אותי לבד

אל תשאיר אותי לבד"..

אבא התרגש?
"עדיין לא הזמנתי את אבא להקשיב לשירים. הכל עדיין נורא בוסרי וצריך להבשיל. אבל מה שכתבתי נובע מתוך הודיה ואהבה רבה על מה ומי שהוא בחיי".

"בלילה אני כולם" הרמת מסך 2021 

תאריכי הופעות:

15.12 - תאטרון ענבל סוזאן דלאל תל אביב

20.12 - באר שבע

22.12 - תאטרון ענבל, סוזאן דלאל תל אביב

23.12 - ירושלים, מחול שלם