חייו של יאנק וולף, ילד יהודי יתום הנודד בין בתי יתומים בורשה, סובל מכות נמרצות מילדים שגם הדביקו לו את הכינוי "גנב" – משתנים עם הגיעו לבית היתומים של יאנוש קורצ'אק, כאן הוא נאבק להחזיר לעצמו את כבודו, זוכה בהתחלה חדשה בזכות חברים טובים, סביבה תומכת ומחנך אחד אגדי: יאנוש קורצ'אק, והוא הופך מילד שורד, גנב בן גנב, לכותב מוכשר.

סיפורו של יאנק ניצב במרכזה של הצגת יחיד חדשה "אני לא גנב" (לילדים בגילאי 8-12) המוצגת בתיאטרון המדיטק חולון. זהו עיבוד לבמה (המחזאי אורי אוריין) שנעשה בהשראת ספרה עטור הפרסים של הסופרת תמי שם טוב, בבימויו של נועם שמואל ובכיכובו של השחקן יולי סקר. "ההצגה היא למעשה כתב ההגנה של יאנק המושמע במשפט שנערך לו בבית הילדים, כשפסק הדין יקבע האם הוא יישאר או יסולק מבית הילדים" אומר סקר.

במשך שעה ויותר, יולי סקר עומד יחידי על הבמה, מגלם את דמותו של יאנק ("80% מזמן ההצגה אני בתפקיד יאנק") ואת כל שאר הדמויות במחזה. ולא רק זאת. תוך כדי משחק סקר מתפעל את ההצגה מבחינה טכנית וזה כולל סאונד, תאורה ועד עשיית קסמים ("הביאו יועץ קסמים שלימד אותי לבצע קסמים על הבמה"). בהצגה משולבות הקלטות של השחקנית גילה אלמגור המגלמת את דמותה של סטפה (סטפה וילצ'נסקה) יד ימינו של קורצ'אק, ושל השחקן גלעד מלצר המגלם בקולו את דמותו של קורצ'אק וגם הקלטות של קולות ילדי הסטודיו למשחק של תיאטרון המדיטק, בתפקיד ילדי בית היתומים.

בימים אלה ההצגה "אני לא גנב" נכנסה לסל תרבות ארצי. "כיום, הצגות ילדים גדולות כמעט לא רצות. קשה ובעייתי למלא היכלי תרבות בקהל צופים ילדים. לפיכך, רבים עוברים למודל של הצגות יחיד או עם שני שחקנים. גם 'אני לא גנב' הותאמה לאילוצי הקורונה, מה שמאפשר לי הגעה לבתי הספר ולמקומות קטנים", מספר סקר.

"המעברים בין הדמויות תוך כדי התפעול הטכני של ההצגה מחייבים אותי לרמת ביצוע מאד גבוהה, זה לא בא מהשרוול. זה דרש ממני חזרות ואימונים רבים, בעיקר בגלל הקצב המהיר של הצגה, שנדמת כמו סרט אקשן, עם מעבר דרך מנעד גדול של רגשות, כמו פחד וחרדה, עצב ושמחה בכי וצחוק. זו הצגה מצחיקה ומרגשת מאד" מפרט סקר.

''אני לא גנב'' (צילום:  כפיר בולוטין)
''אני לא גנב'' (צילום: כפיר בולוטין)

ביום חמישי ה-27 בינואר יצויין יום השואה הבינלאומי, ושנת הלימודים הבאה עתידה להיות בסימן רוחו החינוכית של יאנוש קורצ'ק. "זו איננה הצגת שואה. סיפור העלילה מתרחש בשנת 1938, ועדיין הצל הכבד של אותן שנים, היחס ליהודים באירופה מרחף מעליה ועל הבית המופלא שהקים יאנוש קורצ'אק", אומר סקר.

באחד הקטעים המרגשים בהצגה, המשקפים את רוחו של המחנך המיתולוגי ופורץ הדרך בחינוך ילדים, יאנוש קורצ'אק אומר ליאנק: "אתה גנב רק אם תחליט שאתה גנב. בכל בוקר אתה יכול לקום ולהחליט מי אתה". ויאנק משיב לו במשפט שמילותיו המוכרות מזוהות עם קורצ'אק: "כשהדוקטור עמד ודיבר איתי, הרגשתי בפעם הראשונה שמישהו מאמין בי. ולפעמים מישהו אחד שמאמין בך זה כל מה שצריך".

״כל אחד מאיתנו הוא קצת יאנק. כולנו מרגישים לפעמים שמדביקים עלינו תוויות, דעות קדומות, תיוגים והגדרות. התרגשתי לגלות איך דווקא ילד יתום שחי בפולין לפני עשרות שנים, מצליח להעצים ולחזק ילדים ומבוגרים כיום. יאנק מלמד את כולנו כמה חשוב לתת הזדמנות שניה, ולהתבונן רגע על עצמנו לפני שנמהר לשפוט את האחר״, אומר המחזאי אורי אוריין.

לאחר שנים רבות על הבמות ("המלט", "רודף העפיפונים" ועוד) יולי סקר משחק לראשונה בהצגת יחיד. "אני רגיל להופיע עם קאסט גדול, ונסיעות בואנים להצגות. אבל בשנתיים האחרונות בחסות המציאות  שכפתה עלינו המגיפה מצאתי את עצמי  בחוויה אחרת, חוויה מטלטלת וגילוי מחדש של עצמי כשחקן. להיות לבד על הבמה מותח את הגבולות שלך כשחקן. אין לך על מי להישען חוץ מאשר על עצמך" הוא אומר. 

יולי סקר, 38, בן בכור בין שלושה אחים ובוגר בית ספר הדמוקרטי בחדרה. "החינוך הדמוקרטי הוא בהשראת המודל של יאנוש קורצאק, ששם את הילד במרכז. הרצונות הבחירות וגם את האחריות הם שלו" הוא אומר. שני הוריו אלה ויובל סקר בתחום התיאטרון, הכירו בעת לימודיהם בבית הספר למשחק בסמינר הקיבוצים וכך גם הוא למד בסמינר הקיבוצים וכאן פגש את בת זוגו צליל חן זקס והם הורים לשני בנים סול (4), שמתחנך בגן הדמוקרטי ביפו, וניבי ( שנה ו-8 חודשים. "אני ממחזר את החיים של הורי" הוא צוחק. 

"את שואלת האם זה מודל טוב לזוגיות ומשפחה? מה שבטוח שני שחקנים בבית אחד, זה לא מודל כלכלי טוב", מעיד סקר. בני הזוג סקר זקס השלימו לימודי פרופורמנס ביצירה תיאטרונית ב"רויאל סנטרל סקול" בלונדון והם גם יוצרים ומופיעים יחד. בחמש השנים האחרונות הם מריצים יחדיו את  ZOOG,  פרפורנס המבוסס על מענה מוקלט לשאלונים שהעבירו בין עשרות זוגות שתרגמו לבמה. "יש בהצגה סצנות קשות, מטרידות ומעיקות וגם מוזרות ומצחיקות", הוא אומר. 

"למשל, באחת ההקלטות, המצב של אחד הזוגות נשמע נפיץ. כל משפט העיד על פיצוץ קרב. בתרגום לבמה הפכנו את היחסים ביניהם למשחק מסירות של ביצים, תוך כדי הטחת אמירות קשות זה בזו. והביצים, כן, חלקן נשברות על הבמה, מה שמטעין  את הסצנה במתח רב", הוא מספר.

כיצד זה משפיע על הזוגיות שלכם?
"לא תמיד קל לעבוד יחד, אבל המסע המשותף והנבירה ההדדית זו חוויה מטהרת. בזכות ZOOG  חסכנו טיפול זוגי. אני מרגיש שעברנו טיפול פסיכולוגי עמוק, כך שאנחנו ממשיכים לעבודה הבימתית המשותפת הבאה" הוא מגלה. (ZOOG  ב-28 בינואר בתיאטרון "תמונע").

"אן בוקסינג" היא העבודה המשותפת הבאה של סקר וזקס, המבוססת על סרטוני יוטיוב שהפכו פופולאריים מאד וזוכים למיליוני ציפיות. "אנשים מצלמים את עצמם פותחים קופסאות וחבילות (אן בוקסינג). בפרפורמנס שיצרנו, אנחנו מנסים להבין מהו הצורך הרגשי העמוק לקבל את החבילה הבאה ולפתוח אותה" אומר סקר. ("אן בוקסינג" ב-24-25 בפברואר ב"תמונע").

''אני לא גנב'' (צילום: כפיר בולוטין)
''אני לא גנב'' (צילום: כפיר בולוטין)

במקביל למשחק על במות. יולי סקר הוא גם מדבב ("קפטן תחתונים", "תום וג'רי", "מעמקים", "עולמם הסודי של גמדי הגינה" ועוד)  "זה אחד התחביבים שלי. תחביב, כי אין בה הרבה כסף. אבל זה תחום כייפי שמאפשר לי להתפרע" הוא אומר.

מחוץ לעולם המשחק יולי סקר הוא גם עיתונאי. את שירותו הצבאי עשה ככתב בעיתון "במחנה", ובשנים האחרונות הוא עובד במשרה חלקית כראש דסק חדשות בעיתון "ידיעות אחרונות". "אני לא מחבר בין שתי המדיות. כשאני עיתונאי אני לא מתקרב לעולמות המשחק והתרבות, לא מערבב חלב עם בשר". 

"אני לא גנב" 

מועדי ההצגות 

19.2 ב-11:00

26.3 ב-11:00

7.5  ב-11:00

11.6 ב-11:00

תיאטרון המדיטק, חולון