יונה פישר, מבכירי האוצרים בארץ, מעמודי התווך של עולם האמנות והמוזיאונים וחתן פרס ישראל, נפטר אתמול בגיל 89. הוא יובא למנוחות ביום ראשון בקיבוץ גבעת השלושה. 

פישר החל את דרכו בבית הנכות בצלאל ב-1954 וליווה את מעברו אל משכנו החדש אל מוזיאון ישראל עם פתיחתו בשנת 1965. הוא רשם לזכותו עשייה תרבותית ענפה ודחוסה בארץ ובעולם המתפרשת על פני שבעה עשורים עד לפרישתו. פישר אצר תערוכות פורצות דרך וחשף בפני שוחרי האמנות בארץ אמנים בינלאומיים מן השורה הראשונה, גילה, הציג ועודד אמנים צעירים כמו אריה ארוך, לאה ניקל, משה קופפרמן, יגאל תומרקין משה גרשוני ואחרים, שהפכו לעמודי התווך של התרבות הישראלית.

"יונה פישר תרם רבות בכוח כשרונו ובעוצמת החזון האמנותי שלו להאדרת האמנות הישראלית ולהפיכת מוזיאון ישראל למוסד לאומי ובינלאומי מוביל", אמר יצחק מולכו, יו"ר מועצת המנהלים של מוזיאון ישראל, בהודעת אבל שפרסם המוזיאון. "לאחרונה הוחלט במוזיאון להעניק ליונה פישר תואר עמית כבוד של מוזיאון ישראל ומצערת העובדה שלא יזכה לקבלו בטקס שנועד לכך בתחילת יוני 2022", הוסיף.

פישר גם ייסד, ביסס והוביל את מוזיאון אשדוד לאמנות ושימש כאוצר הראשי והיועץ האמנותי של המקום בשנים 2011-2004 וליווה את העשייה בו עד לאחרונה. "יונה פישר היה אדם פורץ דרך, ושם נרדף לחדשנות. הייתה לנו הזכות הגדולה לעבוד במחיצתו", אמר ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי. "תרומתו לעיצוב תחום האמנות בעיר הייתה מכרעת, והוא פעל לייחד את המוזיאון לבסס אותו כאחד מן המוזיאונים המובילים בארץ ולהובילו להכרה על פי חוק המוזיאונים. הוא היה שגריר אמיתי של אשדוד", הוסיף. לדברי ד"ר לסרי, באופן מקרי, חנכה  אתמול עיריית אשדוד את כיכר האמנות ע"ש האמן "אבשלום" שיונה פישר יזם וקידם את חניכתה.

ארונו של יונה פישר יוצב במוזיאון תל אביב לאמנות ביום ראשון (6.3) בין השעות 10:00-13:00 ומשם תצא הלווייתו לקיבוץ גבעת השלושה.