מדי שנה מציינים את יום הזיכרון לחללי צה"ל ברחבי הארץ, אם זה בטקסים, עלייה לקבר, ומפגשים משפחתיים בהם מדברים על הנפטר. עם זאת, יום הזיכרון נוגע בכל אחד מאזרחי המדינה ולא רק באלו שיקיריהם נפלו במלחמות.

באחוזת פולג החליטו לציין את יום הזיכרון באמצעות פרויקט משותף של דיירים שחוו שכול במשפחתם ודיירים העוסקים באומנות. ישנם דיירים אשר עוסקים שנים רבות בפיסול, ציור, תפירה ועוד, ולכבוד יום הזיכרון הקשיבו לזיכרונותיהם של שכניהם על נפילת יקיריהם בקרב. יש לא מעט דרכים לבטא שכול ודרך הסיפורים נוצרו יצירות אומנות מרהיבות ומרגשות מאוד.

אחת היצירות בתערוכה ליום הזיכרון באחוזת פולג (צילום: רותי גונן)
אחת היצירות בתערוכה ליום הזיכרון באחוזת פולג (צילום: רותי גונן)

עופרה ויסוסר, שאחיה נהרג במלחמת יום הכיפורים, סיפרה: "כשלראשונה פנו אלי עם הפרויקט, התרגשתי מאוד. דליה ביטאה בצורה כל כך עוצמתית את מה  שעבר על אחי זכרונו לברכה. זה לנצח יישאר עימי". 

רותי גונן, אמנית שביטאה שכול עבור דייר: "לימדתי את עצמי לצייר לפני כמה שנים ומאוד התחברתי לפרויקט. ישבתי עם משה, אח שכול, שעות רבות, וסיפורו נגע לליבי מאוד. אני מאוד מרוצה מהתוצאה הסופית וכשראיתי את הבעתו הראשונית של משה הבנתי שעשיתי משהו נכון".

יצירה בתערוכה ליום הזיכרון באחוזת פולג (צילום: רותי גונן)
יצירה בתערוכה ליום הזיכרון באחוזת פולג (צילום: רותי גונן)

ביטוי השכול לא מסתכם אך ורק ביצירה יפה וכיבוד החלל. הפעילות האומנותית מאפשרת לצאת מסיטואציה קשה ולהתגבר על הטראומה. היצירה היא סוג של כלי שאליו אפשר לרוקן את הכאב, ולכן זוהי דרך טובה גם לתמוך במשפחות השכולות.

תמי זסלבסקי, מנהלת קשרי דיירים באחוזת פולג ויוזמת הפרויקט: "כבר חודשים רבים אני חושבת על פרויקט משמעותי שיחבר בין דיירים ואף יעזור להם להתגבר על השכול ביחד. אני מאמינה שזה נותן ערך מוסף הן לבעלי הכאב והן לאמנים. רובם סיפרו לי שהתהליך השפיע עליהם רבות וחיבר אותם אחד לשני. בסופו של דבר התגובות היו מאוד עוצמתיות ואני והמשתתפים בפרויקט מרוצים מאוד".