ישראל חוגגת בגדול את יום עצמאותה ה-74, ולכבוד יום ההולדת למדינה "מעריב אונליין" ערך פרויקט מיוחד: אמנים ישראלים בוחרים את היצירות הישראליות האהובות עליהם. 

אז מי הזמרת שהכי אוהבת את 'אביא לך' של אהוד בנאי? מי בחר ב"ארץ נהדרת" כתוכנית האהובה עליו ומי העדיף את "זהו זה"? מיהם שני האמנים שבחרו ב"גבעת חלפון אינה עונה" כסרט הישראלי האהוב עליהם?

סאבלימינל (צילום: באדיבות תאקט רקורדס)
סאבלימינל (צילום: באדיבות תאקט רקורדס)

סאבלימינל

שיר ישראלי אהוב: "שבחי ירושלים - אוהב את הביצוע של אביהו מדינה. באצטדיון כדורגל או בכל מקום אחר, השיר מרגיש לי כמו שיר שמחובר לדור שלנו".

סרט ישראלי אהוב: "'צ׳ארלי וחצי' או 'גבעת חלפון אינה עונה' - מאותן הסיבות. הדמויות צבעוניות מוגזמות ומצחיקות מאוד, אין מה להגיד שלא נאמר על שני הסרטים האלה, קלאסיקה ישראלית במיטבה מבחינתי שופע בסטיגמות אבל מזכיר לי ככ את הילדות, יש בו משהו מן התמימות בעיניי, דווקא ה'זריקה' הזו והשכונה הזו שמוצגת היא כל כך אמיתית ואוטנטית ולא סתם הפכו לקאלט, חצי מהעם יודעים את כל הטקסטים של הסרטים האלו בעל פה".

סדרה/תוכנית ישראלית אהובה: "'מנאייכ' או 'טהרן', דרמה ואקשן ישראלי איכותי זה היה חלום שלי בילדות, היום שכבר עושים את זה וזה נראה מדהים זה כבר חלום שהתגשם, ולקחת חלק בעשייה הזאת זו הגשמה כפולה".

ספר אהוב: "התנ"ך!".

שמעון בוסקילה (צילום: שי פרנקו)
שמעון בוסקילה (צילום: שי פרנקו)

שמעון בוסקילה

שיר ישראלי אהוב: "'משירי ארץ אהבתי' חווה אלברשטיין, השיר הזה מחזיר אותי לילדות שאמא שלי אהבה אותו מאוד וכל פעם שאני שומע אותו אני מתרגש. בלי קשר, זה שיר מדהים מבחינה מלודית".

סרט ישראלי אהוב: "'שרוכים', זה הסרט הישראלי הכי טוב שנעשה אי פעם. הסרט מספר על ילד אוטיסט שאמו נפטרה ואבא שלו גידל אותו, וזה מאוד הזכיר לי את הילדות שלי שאמא שלי נפטרה ואבא שלי גידל אותי".

סדרה/תוכנית ישראלית אהובה: "אני לא רואה הרבה טלוויזיה אבל אני מאוד אוהב את 'יציע העיתונות', אני אוהב כדורגל והוויכוחים שלהם מאוד מעניינים אותי".

שמעון בוסקילה יופיע באמפי שוני ויארח את 'עילי בוטנר וילדי החוץ', בתאריך ה-9.6.

מיקי קם (צילום: אור דנון)
מיקי קם (צילום: אור דנון)

מיקי קם

שיר ישראלי אהוב: "'אגדת דשא' תמצית הישראליות, קונסומה מזוכך של שניים מהיוצרים הכי גדולים שיש / היו לנו פה - שלום חנוך ומאיר אריאל. שניהם מקיבוץ (משמרות), עוד סמל מובהק למושג ישראליות".

סרט ישראלי: "'גבעת חלפון אינה עונה' (ולא כי השתתפתי בו), הסרט המצוטט ביותר בכל הזמנים, משפטים שהפכו לאבני דרך בשפה העברית, ו-3 שחקנים / זמרים / מופלאים, שהטביעו את חותמם בעולם הבידור הישראלי! גאה לשמוע את האנשים ברחוב צועקים לעברי 'שפרה!', לאחר כל הקרנת הסרט בייחוד בימי העצמאות".

תוכנית ישראלית אהובה: "'זהו זה' - חמישה שחקנים / קומיקאים / זמרים נהדרים, כל אחד וייחודו מדברים בעברית ישראלית, מצחיקים עם פניני לשון שהלכו והשתרשו בשפה, דמויות בלתי נשכחות, ושהודות לקורונה (יימח שמה) יש להם עדנה מחודשת, בעיקר כזמרים לשירים הכי גדולים ואהובים עלינו".

ספר אהוב: "'מלכת היופי של ירושלים', השפה, המקומות, הריחות, הצבעים והמוזיקה, כל אלו מרחפים וניבטים אליך מכל עמוד בספר הנפלא הזה שכתבה שרית ישי. לא בכדי הפכו אותו לסדרה מצליחה, ולאחרונה הגדילה נטפליקס ורכשה את הסדרה לשורותיה".

דיאנה גולבי (צילום: חזי אברס)
דיאנה גולבי (צילום: חזי אברס)

דיאנה גולבי

שיר ישראלי אהוב: "'אביא לך' - אהוד בנאי, יש המון שירים ישראלים שפורטים לי על הלב. חדשים וישנים, כל אחד בדרכו. אבל השיר הזה יושב לי בלב על מקום של תמונה. אני שומעת את השיר הזה, וכל ישראל נפרשת מול העיניים שלי, השירות הצבאי, אהבות נעורים, שבת בבוקר. אני יכולה לשמוע את השיר הזה בלי הפסקה בכל מצב ועונה".

סרט ישראלי אהוב: "'הקיץ של אביה' - סרטים ישראלים גם מתחלקים אצלי לזכרונות. אחד הסרטים הראשונים שראיתי יחד עם אמא, במטרה להנגיש לה את הקולנוע הישראלי, הוא 'הקיץ של אביה'. לא הבנתי את עומק היצירה והדיוק עד שצפיתי בו מאוחר יותר כנערה, כבת לאמא שגם היא בת לאמא וכך גם היא. המורכבות של היחסים שעוברת מדור לדור, בעיקר משפחות שורדות שואה".

סדרה אהובה: "'הפרלמנט' - אני לא יודעת אם זה יושב על מסגרת ה'סדרה' הסטנדרטית, אבל מעטים הדברים שהצחיקו אותי וממשיכים להצחיק אותי כמו הסדרה הזו. תמיד גרם לי לדמיין את החבורה המופרעת הזו בחזרות על הסדרה, שכנראה ישבו והתפוצצו מצחוק בכל מערכון שהם כתבו. הלוואי והייתי זבוב על הקיר".

ספר אהוב: "'סוס אחד נכנס לבר' - דויד גרוסמן. אולי כי לא מזמן חזרתי אליו אחרי שצפיתי בהצגה עם דרור קרן. אבל גם אם כן, דויד גורסמן מצליח לגעת בנפש האנושית בצורה הכי מרירה-כנה-מצחיקה וכואבת בו זמנית. רכבת הרים של רגשות. וזו הסיבה שגם אני מתעסקת באומנות, זה הדבר שאני מחפשת בכל יצירה סביבי".

דיאנה גולבי מופיעה בימים אלו במחזמר "אפס ביחסי אנוש" בתיאטרון בית ליסין. 

מאור אדרי (צילום: משה נחמוביץ)
מאור אדרי (צילום: משה נחמוביץ)

מאור אדרי

שיר אהוב: "'לשיר איתך' של בועז שרעבי ושושנה דמארי, שיר שמצמרר אותי כבר שנים, כל פעם שיש לי נסיעה ארוכה השיר הזה מתנגן לי ברכב לפחות כמה פעמים".

סרט אהוב: "אבא גנוב' אחד הסרטים האהובים עליי. מחזיר אותי לילדות בסלון עם כל המשפחה שלי יחד יושבים צוחקים ובוכים בו זמנית".

סדרה אהובה: "'ארץ נהדרת'. תמיד כיף לשבת בסלון ולראות 'ארץ נהדרת', התכנית עשויה טוב - תמיד מצחיקה קלילה ואקטואלית". 

ספר אהוב: "'לא רציונלי ולא במקרה' של דן אריאלי - משנה את דרך קבלת ההחלטות ואת הגישה של בני האדם לחיים אני מאוד מתחבר לזה".

גילת אנקורי (צילום: טלי קירשטיין)
גילת אנקורי (צילום: טלי קירשטיין)

גילת אנקורי

שיר אהוב: "'דרך ארוכה' של תלמה אליגון וקובי אושרת, בביצוע גלי עטרי. כששמעתי את זה לראשונה בצילומי  הסרט 'דיזנגוף 99' נעתקה נשמתי, המנגינה, השירה - מושלם. וזה לא קל לשירה (ניסיתי. לא הלך)".

סרט אהוב: "'חמש חמש' שבו השתתפתי. זה לא הסרט ה"טוב" ביותר שנעשה, אבל מבחינתי הוא האהוב והישראלי ביותר. חמישה חיילים וחמש בנות מושב. שירים מקוריים ותמימות אין קץ. זו גם היתה אחת החוויות הנפלאות בעבודה. כתב: אבי קורן בימוי: שמואל אימברמן. מוסיקה: בני נגרי".

סדרה אהובה: "כאן כבר אני נתקלת בבעיה. יש בשנים האחרונות כל כך הרבה סדרות נפלאות. קשה לבחור.  אני בוחרת את 'נחמה' שכתב וביים רשף לוי. אחרי הצפייה צלצלתי לכל השחקנים אישית לברך. מי שלא היה לי את המספר שלו - ביררתי, ומצאתי והתקשרתי. סדרה מרגשת, מצחיקה, עצובה. משחק מעולה. אני חוששת שהיא לא קיבלה את הכבוד המגיע לה".

ספר אהוב: "'לחם קימל' מאת נחום שוורצברג. ספר מתוק שנכתב בקורונה על המכולת של הסבא של הסופר. ספר על תל אביב של שנות השבעים. קראתי אותו בעונג בישיבה אחת ומיד קניתי עותק גם לאמי ודודתי. חיפשתי את הסופר כדי להחמיא לו. זהו ספרו הראשון והוא הצליח להעביר בפשטות ומתיקות את התחושות והחוויות של ילד במכולת של סבו האהוב".

גילת אנקורי משחקת בהצגה "החותנת" שתעלה בקרוב בתיאטרון העברי.

מושיקו מור (צילום: שי פרנקו)
מושיקו מור (צילום: שי פרנקו)

מושיקו מור

שיר אהוב: "'אמן על הילדים' של חנן בן ארי - שיר מאוד מרגש. מאז שהפכתי לאבא השיר הזה תפס אותי, הכל נכנס לפרופורציות". 

סרט אהוב: "'חגיגה בסנוקר', הסרט כיפי מצחיק מזכיר לי את הילדות שבה גדלתי, הכי קאלט והכי נוסטלגיה. סרט שתמיד בא בטוב".

סדרה אהובה: "'פאודה, אני אוהב בסדרות את הסגנון של מתח ומסתורין, התחברתי לעלילה ואני מאוד אוהב את המשחק של כולם שם. אני חושב שליאור רז שחקן מטורף, ועושה שם עבודה מעולה".

ספר אהוב: "'סיפורה של הפוליטיקה הישראלית' של עמית סגל, אני תמיד מתעניין בנושאים ועמית סגל מעביר את הנושאים בצורה עניינית".

עידו מוסרי (צילום: דניאל קמינסקי)
עידו מוסרי (צילום: דניאל קמינסקי)

עידו מוסרי

שיר ישראלי אהוב: "'אנחנו' של גיא מזיג. לחן גאוני ועיבוד מפואר, ומשפט אחד פשוט וקולע - 'רק התקווה יכולה לקרב את החבר שהפך לאויב'. מילים מדויקות ומרגשות, שחודרות מתחת לעור של כל ישראלי ושירה מרטיטה של גיא מזיג הכה מוכשר, בשיר עם ניחוח של פסטיבלי הזמר הגדולים שהיו פה פעם".

סרט אהוב: "'מאחורי הסורגים' - סרטם המופלא של האחים ברבש, שלא אשכח את הפעם הראשונה שצפיתי בו באולם הקולנוע. נוגע באומץ בסכסוך הישראלי - פלסטיני הבלתי נגמר. בית הסוהר כמיקרוקוסמוס לסכסוך, שבשיא הסרט, ברגע של מרד, מאחד בין שני הצדדים באופן מרגש ומפתיע. ארנון צדוק, מוחמד בכרי, רמי דנון ז״ל, אסי דיין ז״ל, רוברטו פולק, הלל נאמן - כולם בהופעות משחק נדירות בעצמתן, וגם בעז שרעבי בהופעת משחק אותנטית, ועם שירו 'תני לי יד' המרגש".

סדרה אהובה: "'על הספקטרום' - דנה אידיסיס ויובל שפרמן יצרו סדרה, שבינתיים שודרה לה עונה אחת בלבד, שאי אפשר לשכוח, שזכתה בצדק בפרסים יוקרתיים גם מעבר לים, ושתעובד בקרוב לגרסה אמריקאית. צילום רגיש ומשחק נפלא של כל השחקנים, מציגים את עולמם של דמויות שנמצאות על הספקטרום, באופן אנושי ומכמיר לב. מחכה לעונה השניה".

ספר אהוב: "כל כתבי חנוך לוין. לפני הרבה שנים, אמי היקרה קנתה לי ליום ההולדת את סדרת הכרכים של מחזותיו המופלאים של חנוך לוין ז״ל, הכוללת גם פרוזה, מערכונים, פזמונים ושירים של המחזאי והמשורר הגדול ביותר של זמננו, שהיטיב לתאר את אבסורד הקיום, ולזקק את עליבותו של האדם למולו, בצורה המדויקת ביותר".

עידו מוסרי משחק ב״היהודים באים״ עונה 5, והחל מה-16.5 בסדרה ״שישו ושימחו״ ב"כאן 11", ובתיאטרון גשר בהצגות ״אונייגין. שיחק ב"הערות שוליים״ בתפקיד פושקין, וב״רוזנקרנץ וגילדנשטרן מתים״ בתפקיד רוזנקרנץ.