גרסה בימתית ל"נער האופניים", ספרו האוטוביוגרפי של הסופר הירושלמי אלי עמיר, אמורה להיות גולת הכותרת של רפרטואר תיאטרון החאן לעונת 2022-2023, שהוכרז אתמול. מי שעיבדה לבמה את סיפור נעוריו של עמיר, שהחל את הקריירה כנער-שליח במשרד ממשלתי, היא הבמאית איה קפלן, המהווה חלק מהמהפכה הנשית, שמנהיג אודי בן-משה, מנהלו האמנותי של החאן. זאת, באשר ארבע מתוך חמש הצגותיו תבוימנה בידי במאיות והנותרת - בידי בעל הבית, קרי בן-משה עצמו.

בן-משה, 56, שעבר כברת דרך כשחקן לפני שנטל לידיו את שרביט הבימוי וחלק ניכר מתהילתו עד כה בא לו מבימוי קומדיות מבריקות ומצליחות, מפגין גישה קצת אחרת בשבתו בקוקפיט של תיאטרונו זה ארבע שנים ואומר: "הרפרטואר שלנו מוכתב קודם כל על-ידי חומרים שמעניינים אותי ונוגעים בהיסטוריה שלנו וכרגיל אצלנו גם הפעם יושם דגש על הפקות מקור".

עונת 2022-2023 בחאן תיפתח באוקטובר עם "הבית הנקי", מאת שרה ווהל, מחזה אמריקאי מודרני, המציג עולם שבו נשים מנהלות את העניינים. במאית ההצגה, תמר קינן, מביימת לראשונה בחאן.

תמר קינן (צילום: אביטל פלצ׳י פלג)
תמר קינן (צילום: אביטל פלצ׳י פלג)

ההצגה הבאה, "בתחילת קיץ 1970", תהיה בבימויה של מור פרנק הצגת-יחיד, שתפתח לכוכב שלה, יהויכין פרידלנדר, ותיק שחקני החאן, עונת פרידה לפני צאתו לגמלאות. פרידלנדר, שכבר התנסה בהצגות-יחיד, יציג הפעם מורה לתנ"ך במפגש טעון עם תלמידיו.

בפברואר 23' תועלה, כאמור, הצגת "נער האופניים" בבימויה של איה קפלן וגיבור העלילה, אלי עמיר, סקרן כמו אחרים לדעת מי השחקן הצעיר שיוטל עליו לגלם את דמותו. "אני מאוד שמח שתיאטרון החאן בחר להעלות על הבמה את הספר שלי", אומר הסופר המוערך, שמבין ספריו הוצג בהצלחה רבה מחזה על-פי ספרו, "תרנגול כפרות" וספרו, "מפריח היונים", הפך לסרט-להיט בבימויו של נסים דיין.

"נער האופניים' הוא סיפור ישראלי", מציין עמיר. "למעשה, זהו סיפור של הגירה, שבו יראה הקהל איך הנער שבמרכזו מפלס את דרכו בחברה הישראלית ומשתלב בתרבות הנוצרת בה".

באפריל יציג החאן את "נוף לים", קומדיה פיוטית ללא מילים, בבימויה של שירילי דשא, היוצרת אותה בשיתוף שחקן החאן, ויטלי פרידלנד. ההצגה תביא את סיפורו של איש קטן, שבעולם קפיטליסטי, שורץ כרישי נדל"ן, חומדי ממון, משתוקק לקצת נוף לים.

העונה הקרובה בחאן תינעל ביולי 23' עם הצגת "השטן במוסקבה", עיבוד תיאטרוני צבעוני לרומן הקלאסי של מיכאיל בולגקוב, שיוצרים בן-משה, כאמור, מי שיביים אותה ויותם גוטל, דרמטורג תיאטרון החאן. 22 שנה לאחר שבתיאטרון גשר הועלתה ההצגה, שבה מגיע השטן בסופו של דבר לירושלים, היא תגיע הפעם לעיר הנצח. אם בגשר כיכב חיים טופול, בהופעה נדירה על במת התיאטרון הישראלי, מסקרן מאוד כיצד ייכנס לנעליו ארז שפריר, שחקן שונה לחלוטין לעומתו.

גם הפינאלה של העונה הנוכחית יהיה עם הצגה בבימויו של בן-משה, "הייה שלום, מר הפמן", דרמה מודרנית על אהבה ונאמנות מאת ז'אן-פיליפ דאגר ובתרגומו של אלי ביז'אווי, שתעלה לקראת סוף החודש עם עלילה, המתרחשת בפריז בתקופת מלחמת העולם השנייה.

בן-משה, שכבמאי נודע כקבלן של הצלחות והיה מבוקש בתיאטרונים השונים, נאלץ כעת להסתפק בבימוי הצגה אחת בעונה. "זה המחיר שאני משלם על תפקיד המנהל האמנותי", הוא אומר בלי שמץ של טרוניה.