מאז התפרסם לראשונה בשנות הארבעים, תורגם לעברית על ידי ימימה אבידר טשרנוביץ', זכה גם לעיבודים טלוויזיוניים מצליחים באנגליה ובישראל, "אי הילדים" הספר שהפך לקלאסיקה, מאת סופרת הילדים היהודיה האוסטרית מירה לובה, מפציע עתה בעיבוד בימתי חדש ועדכני.

ביום שבת ה-2.7 תתקיים בתיאטרון המדיטק חולון, בכורה להצגה "אי הילדים" מאת המחזאית יערה רשף נהור ובבימויו של נועם שמואל. ההצגה מיועדת לילדים מגיל שמונה ומעלה.

סיפור העלילה מתרחש במהלך מלחמת העולם השניה כשספינה ועליה ילדים בריטיים עוזבת את חופי אנגליה, בדרכה לאמריקה להביא את הילדים לחוף מבטחים. במהלך ההפלגה טובעת הספינה, וששה מהילדים שהיו על האניה נקלעים לאי בודד. כאן, ללא השגחת מבוגר נאלצים הילדים לשתף פעולה ולשרוד בכוחות עצמם. בתושיה ובאומץ הם לומדים להשיג מים ומזון ומצליחים להגן על עצמם מפני חיות הפרא ואיתני הטבע,  זאת לצד הקשיים וחילוקי הדעות שצצים ביניהם.

ילדי החבורה עוברים מסע התבגרות והתפתחות אישית מאתגרים והישרדותיים. האם ישרדו למרות הקור והרעב? האם ילמדו לגשר על הפערים ביניהם ולמצוא פתרונות למצוקות, ושאלת השאלות: האם יצליחו אי פעם לעזוב את האי ולשוב הביתה? התפאורה על הבמה מדמה "אי" משופע ודו מפלסי כששרכי בד סוגרים עליה מגובה ונותנים תחושה של צמחיה סבוכה ומאיימת. 

"כולנו, השחקנים, המחזאית והבמאי, קראנו ביחד את הספר. כמובן שהמחזה הוא תמציתו של הספר המקסים על עלילתו המרגשת ומלאת הרבדים. זה סיפור שהוא מסע התבגרות מקוצר ומהודק של חבורת ילדים מדהימה" מתרגשת השחקנית אדוה רודברג. "קשה להתעלם מהרלוונטיות של הסיפור למתרחש היום, ואני מתכוונת לילדים האוקראינים שנפלטו ממולדתם והפכו מהיום למחר לפליטים חסרי בית".

אי הילדים (צילום: בני גם זו לטובה)
אי הילדים (צילום: בני גם זו לטובה)
 

השחקנית אדוה רודברג, מגלמת בהצגה את דמותה של דיאנה, נערה בת 14 מילדי האי. "דיאנה שונה משאר חבריה. היא ילדת טבע אוהבת חיות ומסתדרת איתם טוב יותר מאשר עם בני אדם. היא צמחונית ולא מוכנה שיפגעו בחיות, גם כשאין ברירה והם חייבים לאכול בשר כדי להתקיים על האי. היא עצמאית ואמיצה בעלת אישיות פמיניסטית. חשוב לה להסתדר בכוחות עצמה, לעזור לכולם ולעשות דברים שבעיני אחרים לא נתפסים יפה כי היא ילדה. למשל היא יודעת לטפס על עצים, להשיג אוכל ומסרבת להישאר עם הבנות להכין אוכל. היא אחלה אישה. בעצם אחלה נערה. חוצפנית במידה טובה" אומרת רודברג.

איך התכוננת לתפקיד?
"זה תפקיד מאתגר מבחינה פיסית. התפקיד דורש ממני לרוץ ולקפוץ ולזוז הרבה על הבמה המשופעת. אפשר לומר שלא הגעתי מוכנה מהבחינה הפיסית לתפקיד. החזרות שהתחילו לפני שלושה חודשים תפסו אותי בעיצומה של חופשת לידה ממושכת. לפני 10 חודשים ילדתי בן בכור, דוד. לאט לאט עם החזרות נכנסתי לכושר מטורף, עברתי מאפס למאה".

זוהי הצגת ילדים הראשונה של אדוה רודברג בתיאטרון. בעבר היא שיחקה  בסדרות לילדים בטלוויזיה (ערוץ ניקולודיאון) "נעלמים" ו"המלאך השומר שלי", גם "בחברים של נאור" ובהצגה למבוגרים "רומיאו ואמא" בתיאטרון הקאמרי.

"יש הבדל משמעותי במשחק בטלוויזיה ובתיאטרון. על בימת התיאטרון זו הצגה חיה, מרגשת וגם הרבה יותר מלחיצה.  התרגשות יש גם במהלך צילומים, ואני מאד אוהבת להצטלם,  אבל על הבמה הכל קורה כאן ועכשיו. בהצגה למבוגרים  הקהל לא ממש מגיב, למעט רשרוש של עטיפת סוכריה. אבל מאחר שזאת ההצגה הראשונה שלי לילדים, דאגו להכין  אותי לאפשרות שזה יהיה שונה. אמרו לי שילדים מגיבים ומדברים איתך תוך כדי ההצגה. אני כבר סקרנית לראות איך זה יהיה" היא אומרת.

את מזדהה עם הילדה דיאנה?
"גם אני כמו דיאנה אוהבת חיות. גדלתי במושב רמת צבי, בילדותי חלבתי פרות ברפת המשפחתית שלנו, רכבתי על סוסים, וגם גידלנו המון חתולים וכלבים במשק. יש לי פרצי פמיניזם כמו לדיאנה, למשל אני מסוגלת להחליט פתאום לשפץ את הבית. אז אני מטייחת,צמסיידת וצובעת, אני  יכולה לעשות הכל לבד. כן, אני אשה חזקה".

רודברג שלא תמיד חלמה להיות שחקנית, היא בוגרת בית הספר למשחק גודמן בבאר שבע. "הייתי עסוקה בהשלמת הבגרויות ומכיוון שלא הצלחתי במבחן במתמטיקה אמרתי לעצמי, אלך ללמוד משחק שם לא צריך בגרות. למען האמת, לא היה לי ברור שאני רוצה להיות שחקנית. נרתעתי והיו לי הסתייגויות מעולם המשחק מסיבות שונות, גם בגלל תובענות המקצוע, אבל בסופו של דבר הלכתי על זה" היא משתפת.

אדווה רודברג (צילום: רפי דלויה)
אדווה רודברג (צילום: רפי דלויה)

ואם השם רודברג נשמע לכם מוכר, אז כן, אתם לא טועים. אדוה היא אחותה הצעירה של השחקנית אגם רודברג. "אני ואגם מחוברות מאד בכל וגם בנושא המשחק. למשל, כשקיבלתי את ההצעה להשתתף ב'אי הילדים' שקלתי להשיב בשלילה להצעה בגלל שהייתי בחופשת לידה.  אגם יעצה לי לבקש מהבמאי שישלח לי את המחזה. וגם אמרה שהבמאי הוא מהטובים.  אז ידעתי שאפסיק את חופשת הלידה לטובת השתתפות בהצגה" היא אומרת.

שלוש האחיות לבית רודברג מעיין, אגם ואדוה מתגוררת בשכנות בתל אביב בעוד האח פלג, הוא בן ממשיך במושב רמת צבי ורפתן. "אנחנו שלוש אחיות, בן פורת יוסף, החברות הכי טובות וקשורות זו לזו. אין דבר שאני עושה והן לא יודעות עליו. ולהיפך. אחותי מעיין ואני ילדנו בהפרש של חודשיים. גם אגם ילדה השנה. הילדים שלנו בני דודות קשורים מאד. מעיין ואני בילינו ביחד בחופשת הלידה, נאלצתי לנטוש אותה לטובת הבמה".

את אוהבת לדבר על אגם?
"את שואלת האם מעצבן אותי לדבר על אחותי אגם? אז לא. אני יודעת שזה מעניין אנשים וזה בסדר גמור מבחינתי".

אדוה רודברג נשואה למתן ברכר, בנם הבכור דוד קרוי על שם אביה. 
"כאמא טריה זה ממש מכווץ לי את הלב לחשוב מה עובר על הילדים שנקלעו לבדם לאי, ללא מבוגר שיעזור להם. אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה לדוד שלי, חמסה טפו טפו, לו היה מגיע לסיטואציה כזאת". 

שאיפות וחלומות לעתיד?
"למצוא לדוד גן באוגוסט. זו השאיפה הכי גדולה שלי לעת עתה". 

"אי הילדים"

תיאטרון המדיטק חולון 

שבת 2.7 ב-10:00

שבת 16.7 ב-10:00