פסלי שיש לבנים מתקופת יוון העתיקה מעטרים מוזיאונים נחשבים ברחבי העולם ואתרי עתיקות ברחבי אגן הים התיכון, אבל תערוכה חדשה בניו יורק מחזירה כעת לחיים את הצבעים המקוריים והמרהיבים של אותן יצירות אומנות עתיקות. התפיסה שהאומנות היוונית הייתה נטולה צבעים התפתחה בתקופת הרנסנס, כאשר התגלו פסלים שהיו קבורים אלפי שנים וסיפקו השראה עבור מיכלאנג'לו, וכן פסלי רנסנס נוספים שבנו פסלי שיש טהורים, ללא כל צבע.

אולם בפועל פסלי השיש היווניים היו צבעוניים, והשנים הרבות שחלפו הן שמחקו את המראה המקורי שלהם וחיזקו את התפיסה בדבר היותם לבנים. עם זאת, במחזה של אוריפידס על הלנה מטרויה, אומרת הגיבורה כי היא הייתה רוצה "להשיל את היופי שלי ולשים צד מכוער יותר, כמו שאתה מנגב צבע מפסל". גם פסלים שהתגלו בחפירות באקרופוליס באתונה איבדו את צבעם ימים ספורים לאחר שהוצאו מהאדמה.

פסל קלאסי צבעוני (צילום: אתר רשמי מוזיאון המטרפוליטן ניו יורק)
פסל קלאסי צבעוני (צילום: אתר רשמי מוזיאון המטרפוליטן ניו יורק)

וינצנז ברינקמן, מנהל מחלקת העתיקות באוסף הפסלים ליביגהאוס שבפרנקפורט, יחד עם רעייתו אולריקה קוך־ברינקמן, חשפו עם קרני רנטגן ושיטות בלתי חודרניות נוספות את עקבות הצבעים בפסלים, וכך יצרו שחזורים של עשרות פסלים יווניים בצבעים הטבעיים שהיו זמינים בעת העתיקה.

התערוכה שנפתחה במטרופוליטן בניו יורק מציגה את השחזורים של בני הזוג ברינקמן יחד עם יצירות אומנות יווניות מאוסף המוזיאון המפורסם. "זה יכול לגרום להלם לאנשים מסוימים. אבל צריך לזכור שההבנה בת זמננו לגבי היעדר צבעים מהעתיקות היווניות והרומיות היא מוטעית", הסביר מנהל מוזיאון המטרופוליטן מקס הוליין.