מיד בכניסה לגלריה רוטשילד במוזיאון ארץ ישראל, מוז"א,  כאן מוצגת התערוכה "אמנות מכשפת" Art of Enchantment. הכישוף עובד. כלומר, מבט כולל על חלל התערוכה הייחודית מעורר התפעלות והתפעמות מהמוצגים עם הקדרות לצד הצבעוניות והקולות השובים את העין והאוזן.

12 אמנים בינלאומיים ממקסיקו, יפן, מלזיה, גאנה, אוסטרליה, קנדה, גוואטמלה, ברזיל, ארה"ב משתתפים בתערוכה, אמנים שיוצרים בהשראת פולחנים ומסורות טקסיות עתיקות לצד יצירות של אמנות אתנוגרפית וחפצי פולחן ארכיאולוגים עתיקים בני 3,000 שנה.

"'אמנות מכשפת' היא תערוכה רב תחומית הכוללת  מיצבים, מיצגים ו'חפצי עוצמה' שנעשו במדיה עכשווית על ידי אמנים בינלאומיים בני זמננו היוצרים בהשראת פולחנים ומסורות טקסיות עתיקות מהתרבויות השונות. היוצרים שואבים את השראתם מהימים בהם האמנות היתה סוג של קסם וחלק בלתי נפרד מהפולחן, כמו גם אמצעי לחולל שינוי בעולם נטול טכנולוגיה.

האמנים הולכים בעקבות אבותיהם הקדומים, וגם הם יוצרים מעין מרחב מקודש במטרה ליצור שינוי מודעות, יצירת הבנה וביטויי מחאה. השילוב בין העתיק והמסורתי לבין העכשווי, מחזיר את הקסם לאמנות" מסבירה ד"ר דבי הרשמן אוצרת התערוכה והאוצרת הראשית של המוזיאון.

האמן הברזילאי ארנסטו נטו שהגיע מברזיל לפתיחת התערוכה הזמין את הבאים אל המיצב הענק פרי יצירתו "פאשפה – יש יער קסום בתוכנו", עבודה המהווה את לב התערוכה, ונטועה במסורת אותנטית מהאמזונס. 

פאפשה' בשפתו, היא צפרדע צבעונית זעירה שגופה מכוסה בהפרשה רעילה המשמשת גם לריפוי. המיצב שנדמה כאוהל גדול, מתגלה כרשת זוהרת בצבעי גופה של פאפשה, (הצפרדע) וכשנכנסים פנימה נחשפים אלמנטים פיסוליים שמרחפים בחללו כמו טוטם מגולף על כנף מטוס צרפתי, פסלי אבות אפריקנים נדירים ועוד. חומרי הרשת מהם נוצרו האלמנטים הפיסוליים, ממולאים בתבלינים, חול וקונכיות וכולם יחד יוצרים חוויה פולחנית בת זמננו, ונראים כמו כיפת עצים צומחים מתוך רשת נוירונים.  

"זהו חלל פיסולי החובק את הגוף והרוח ויוצר על פי אמונת האמן אחדות שאינה ניתנת לחלוקה" אומרת ד"ר הרשמן. לדברי ארנסטו נטו, יצירתו היא מתחם מקודש חי, המבטא את החזון ואת החלום שלו ושל עמיתיו אמני האמזונס ואמני הצמחים והפאז'ה (שמאנים) בני שבט הוני קון – ליצור יחד מקום מפגש וביטוי ואתר לריפוי גם במרחבים רחוקים מארצותיהם.

השמאן  באנה שהתלווה לנטו, ריתק את המבקרים גם בזכות מראהו הייחודי, והטעין בכוחות את המרחב המקודש של השבט, תוך שהוא חלק את הידע הקוסמי והמעשי של אבותיו עם צופיו ומאזיניו.  ארנסטו נטו Ernesto Neto, נמנה עם האמנים החזותיים הבולטים בעולם, שואב השראתו מהעושר הטבע ומאמין כי מיקרוקוסמוס עוצר נשימה טבוע בכל אחד מאיתנו. במיצבים ובפסלים שלו הוא יוצר בהשראת בית הגידול של בני ההוני קון, משלב צורות וחומרים אורגניים המערבים את חמשת החושים ועל ידי כך הוא מייצר תפיסה חדשה אודות הגבולות בין יצירת אמנות לבין הצופה.

מתוך התערוכה (צילום: Jeffrey Gibson photo Jason Wyche)
מתוך התערוכה (צילום: Jeffrey Gibson photo Jason Wyche)

ביצירות הנוספות בתערוכה המכשפת, מיצבי ענק של האמנית המקסיקנית בטסבי רומרו המושפעת ממיתוסים ומפולחנים של מעגלי חיים ומוות  בתרבותה, ומזמינה את הצופים לחוות את יצירותיה המשמשות לטרנספורמציה אישית ולביקורת על עוולות חברתיות. רומרו שמציגה לראשונה בישראל, הציגה במאה תערוכות בחמש יבשות, כולל במוזיאון הבריטי בגראנד פאלה, במוזיאון MARCO.

האמן אל אנאצוי, יליד גאנה, יוצר אריג "קנטה" אפריקאי קסום אך מתעתע, והופך אותו לקינה על תרבות וסביבה. גוטינג'ררה יונופינג'ו אמן אבורג'יני חרש ואילם, נראה בעבודת וידאו כשהוא מצטבע בצבע אדמה מקודשת, בפעולה שקושרת אותו לעולם הרוחות, המסורת והמיתוסים של בני הקבוצה שלו, ומאחדת אותם יחדיו.

האמן האמריקאי הנודע ג'ימי דורהאם, שעוסק בדו קיום וביחס של חברות ותרבויות אל הטבע, יצר את "חיות העוצמה" ואמן אמריקני נוסף ג'פרי גיבסון, מציג קסדות טקסיות מעוטרות, בהשראת טקסים חברתיים-דתיים של לבוש וקישוט, בהן הוא משלב את המורשת שלו בנושאים מהתרבות הפופולרית והקווירית העכשווית. 

בין האמניות המכשפות, דנה קלקסטון הקנדית, בת הלקוטה (שבט ילידים אמריקאי), יוצרת רעשן פולחני בטקס טרנס היפנוטי, שצליליו משמשים פסקול של התערוכה כולה. מרטין גוטיירס, אמנית טרנסית, המושפעת ממורשתה הגואטמלית, מגלמת שדות ואלות אצטקיות שמייצגות מודלים פולחניים של נזילות מגדרית.  אנה מנדייטה, ילידת קובה, מקריבה קורבנות בהשראת פולחני סנטריה (גרסה מרכז אמריקאית של וודו) וקאמי אנרו מציגה גרסה פוסט קולוניאלית לטוטם ממלזיה שמגולף בסמלי האבות המסורתיים על כנף מטוס ספורט צרפתי.

אמנית הקול ויקטוריה חנה, הישראלית היחידה בתערוכה, יוצרת קמע חי, סשן קולי של מאגיה המתממשת בגוף.

בנוסף ובמקביל מוצגים ברחבי הגלריה פסלים אתנוגרפיים נדירים שבחלקם נשמרו בגניזה ביער קדוש, ונוצרו בידי גדולי האמנים המסורתיים שפעלו במאה ה-20 במערב אפריקה, האמנים הבקיאים ברזי הפולחן הוסיפו להם חומרים שהעניקו להם כוחות על טבעיים. 

משלימים את מגוון היצירות ב"אמנות מכשפת" כלי פולחן עתיקים מאוספי המוזיאון, שהתגלו במקדש הפלישתי בתל קסילה שעליו ממוקם גן המוזיאון, ועוצבו לפני אלפי שנים על ידי אמנים כוהנים מקומיים, ו"מקדשי מעט" שנחשפו בגניזה באתר פלשתי יבנה ים. על חלק מהכלים נמצאו לאחרונה שרידים של סם משנה תודעה ושל חומרים מעוררי הזיות, שהגבירו את הנופך המיסטי של הטקסים בהם שימשו והעניקו למשתתפים חוויה אקסטטית. 

מתוך התערוכה (צילום: Ernesto Neto photo Mick Vincenz)
מתוך התערוכה (צילום: Ernesto Neto photo Mick Vincenz)

"בעבודות שנבחרו לתערוכה טמונים אוצרות רוח מאגיים פולחניים והיא מובילה את הצופים מסע עליה לרגל בחיפוש המשלב נועה טקס קולות ומראות  צורה ויצירה חזותית" אומרת האוצרת ד"ר הרשמן יוזמת התערוכה שהיא ארכיאולוגית ואנתרופולוגית המתמחה באמנות פולחנית.

"העבודות שהוטסו בתנאים של משבר תעופתי חריף בכל רחבי הגלובוס, נחתו בזמן לשמחתנו. אני בטוח שתמצאו כי ה'אמנות המכשפת' ראויה לשמה" אומר עמי כץ מנכ"ל מוז"א.

התערוכה "אמנות מכשפת" השיקה את "העונה הבינלאומית" במוז"א, כמחווה לתל אביב כעיר עולם. ועד נעילתה ב-15.11.2022 היא תלווה בטקסים, מפגשים מציגים והופעות מוסיקליות רב תרבותיות ברוח של אמנות מכשפת.