היו פעמים בהם הקורונה על סגריה דווקא הדביקה את היוצרים בלהט היצירה, כפי שקרה ליוצר אילן עזריאל. באחד מאותם ימים כשנדמה היה שעולם התרבות לא יתאושש מפגיעות המגיפה, העיף עזריאל מבט אל עבר ערימת שקיות הפלסטיק המתגבהת בביתו, שאריות ממשלוחי האוכל שהזמינה משפחתו המסוגרת, ובראשו נצנץ רעיון.

"אין ספור השקיות ממשלוחי האוכל שהגיעו מדי שבוע לביתנו גרמו לי מצד אחד לחשוב על הנזק האקולוגי שאנחנו גורמים לכדור הארץ ומהצד השני הן גירו אותי ליצור", מספר אילן עזריאל.

בשלב ראשון, עזריאל גיהץ בכל פעם שתי שקיות, הלחים אותן בחום המגהץ ובהמשך העמיד אותן מול מאוורר דולק והרוח שנשבה ממנו יצרה שרוול גדול שנראה כמו שונית בקרקעית הים, וכבר הוא הוסיף לקרקעית מדוזות ואלמוגים עשויים משקיות. בהמשך יצר משקיות לבנות קרחונים לקוטב הצפוני ההולך ונמס עקב ההתחממות הגלובלית, ומשקיות אשפה שחורות, יצר בסוג של הדפס את עולם החי הכולל ג'ירפות, נמרים, זברות ועוד.

"כשהדמויות הלכו ורבו, שקיות המשלוחים שלנו כבר לא הספיקו, אז פניתי בוואסאפ לדיירי הבניין בו אני גר, 60 משפחות לא פחות, וביקשתי שישמרו עבורי את שקיות הפלסטיק שלהם. מאותו הרגע נערמו לפני דלת הכניסה לביתי ערימות של שקיות" הוא מספר.

מאותן שקיות ממוחזרות נוצרה ונולדה גם דמותו ועשייתו של ונטו, גיבור על שהגיע בזמן הנכון להציל את כדור הארץ מפגעי הטבע והאדם, והוא ניצב במרכזו של מופע אינטראקטיבי פורץ דרך לכל המשפחה - "ונטו",  שאילן עזריאל הוא  היוצר והמנהל האמנותי שלו ואיתו הבמאי אודי גוטשלק.

מתוך המופע ''ונטו'' (צילום: כפיר בולוטין)
מתוך המופע ''ונטו'' (צילום: כפיר בולוטין)

 המופעים הבאים יתקיימו ב21-27 באוגוסט, בתיאטרון הסינמה, סינמה סיטי גלילות

ונטו, ביחד עם שני עוזריו, ונטה וונטי יצורים מהכוכב הנכחד ונטיה, מגיעים אלינו כדי להציל את בני האדם ולהזהיר אותם מפני הפגיעה בכדור הארץ כפי שקרה לכוכב ממנו באו. ונטו חוצה ימים ויבשות, צולל למעמקים, ממריא לחלל וסוחף את הקהל במסע קסום כשעל הבמה נעים על גלגלים עשרות מאווררים ומפוחים ביחד עם מאות יריעות ושקיות פלסטיק שנגזרו הודבקו ונתפרו לכדי אותן דמויות, כשאת כל התפאורה הזאת מתפעלים על הבמה שלושה שחקנים בשילוב מוסיקה תנועה ואפקטים מיוחדים ועם הקריינות של אלי גורנשטיין.

 איך נמנעים ממופע דידקטי בנושא משבר האקלים?

"יצרתי מופע אינטראקטיבי ובמקום לחפור ולהטיף לילדים עם מסרים דידקטיים אני מכניס אותם לתוך החוויה. לדוגמא, על הבמה יש תמונת לוויתן ענק, ונטו מגייס את הקהל למשוך מבטן הלוויתן שרשרת ארוכה של  שקיות פלסטיק אותן הוא בלע בלב ים. מרתק לראות ילד ש'מציל' לוויתן", אומר עזריאל.  מראה נוסף וחווייתי מזומן לצופים בכניסה למראהו של תמנון בגודל 40 מטרים הפרוש על האולם, בעוד ונטו מתאמץ לחלץ  שני בקבוקי פלסטיק שנלכדו בזרועותיו ופגעו בתנועתו. "הילד מבין את הבעיה והוא שותף לפתרונה", הוא מסביר.

אילן עזריאל שכבש במות ברחבי העולם  ועד ברודווי, עם מופעו הבינלאומי המצליח "אלומניום" שיצר מצינורות של מיזוג אוויר, מופע שהוא  הפיק לו גם גרסה ילדית "אלומינצוק" איתו הוא מופיע בגני ילדים, ובפני ילדים בחינוך המיוחד. כמו כן הוא נדד ברחבי העולם עם  המופע המצליח רקדן וארבע בובות, והושפע רבות מלהקות כמו "סיריק דה סוליי".

עזריאל, 54, נשוי לאלה ואב לשתי בנות, נולד וגדל בדימונה, ילד עשירי מבין עשרה אחים (בהם שני זוגות תאומים). כתלמיד בית הספר סבל מקשיי לימוד חריפים. "בתקופה ההיא לא ידעו איך לטפל בקשיי לימוד, נחשבתי פגום", הוא נזכר. עם הזמן הילד אילן מצא את מקומו בעולם המחול. בתחילה בריקודי פולקלור ומשם עבר ללמוד בלט. "בחרתי דרך אחרת כדי להתלבט. ובאמת  הסתכלו עלי ככה בזווית העין , הייתי הבן היחיד שרקד בלהקה בבית העם של דימונה. נו, ממתי בנים רוקדים בלט ומסתובבים בעיירה הדרומית עם מכנסי ריקוד? אז כן, התנכלו לי. היו קוראים לעברי קריאות כמו 'יא קוקסינל'. אבל זה לא פגע בי ולא הרתיע אותי.  ידעתי לאן אני הולך", הוא משתף.

בשנות ה-90 עם שחרורו מהצבא התקבל ללהקת המחול "ענבל" ובהמשך רקד גם בלהקת המחול הקיבוצית. "בהופעותיי היום בפני ילדים אני מספר להם את הסיפור שלי על הילד שהייתי בדימונה" הוא אומר.

מתוך המופע ''ונטו'' (צילום: כפיר בולוטין)
מתוך המופע ''ונטו'' (צילום: כפיר בולוטין)

ההחלטה להעלות את "ונטו", מופע בו השקיע ממשאביו הפרטיים יותר ממיליון שקלים ("אני לא מקבל תמיכה מאף גוף תרבותי, עייפתי מבירוקרטיה") התקבלה בעצה אחת עם אשתו אלה. "אמרתי לה 'את תבחרי מופע או דירה'. והיא החליטה לזרום איתי מתוך מחשבה שיש דברים בחיים שלא דוחים", הוא משתף.

"עד המופע שלי, לא היה גיבור על, שנלחם למען כדור הארץ ונושא האקלים אני בטח שלא ירחק היום שבו ונטו יהפוך לגיבור על, כמו סופרמן, והוא יחולל את השינוי התודעתי הנחוץ כל כך. ובכלל אפשר לראות שהמסר עובד. אני מקבל מהורים סרטונים עם ילדיהם שמסרבים להשתמש בשקיות פלסטיק. הדור הצעיר ישמור על הכדור ויחולל את השינוי בעזרתו של ונטו", הוא מבטיח.