"ים של זמן" יצירתו של אמן העל היפני טאצואו מיאג'ימה הושקה הבוקר במוזיאון לאמנות היפנית, טיקוטין בחיפה. מדובר במיצב מרשים בגודל של למעלה מ 50 מ"ר, ובו לקחו חלק 300 איש אשר רובם ניצולי סוגיהרה, ניצולי שואה ובני משפחותיהם. 

את היצירה יזמה אוצרת מוזיאון טיקוטין ד"ר אתי גלס גיסיס ביחד עם טאצואו מיאג'ימה, והיא מתבססת על סיפור ההצלה של יהודי ליטא ופולין בתקופת השואה על ידי סגן הקונסול היפני סוגיהרה צ'יאונה, שהנפיק אלפי אשרות מעבר ליפן, ובדרך זו הציל למעלה מששת אלפים יהודים שנמלטו מזוועות המלחמה באירופה. 

המיצב המונומנטלי נבנה לאחר שמוזיאון טיקוטין הזמין ניצולי סוגיהרה, ניצולי שואה, משפחות של ניצולים ומבקרים במוזיאון המעוניינים להשתתף בו. כל אחד מ-300 המשתתפים שנבחרו התבקש לבחור מספר המייצג עבורו זיכרון אישי, ומספרים אלה נשלחו לאמן בתוספת ציון שם המשתתף, גילו ומשמעות הספרה עבורו. בסופו של התהליך, מיאג'ימה יצר מיצב בשטח 50 מ"ר שבו שזורים יחד מספרים וזיכרונות.  המיצב משתרע על מרבית החלל המרכזי של המוזיאון, ובו שזורים יחד מספרים וזיכרונות. יחידות הלד כולן קשורות האחת לאחרות, וכך זיכרונותיהם של 300 אנשים ינצנצו יחד לראשונה בכור היתוך אחד.

מבין ניצולי סוגיהרה שהשתתפו ביצירה בולטים שמות כמו ענת סבידור (בתו של יו"ר הכנסת בעבר, מנחם סבידור ז"ל), ברל שור, אנה מילוא וברטי פרנקל.

ברל שור והאמן טצואו מיאמג׳מה (צילום: ענת חרמוני)
ברל שור והאמן טצואו מיאמג׳מה (צילום: ענת חרמוני)

צ'יאונה סוגיהרה, המכונה "שינדלר היפני", הנפיק בקיץ 1940 יותר מ-2,000 ויזות מעבר ליפן. בדרך זו הציל יותר מ-6,000 יהודים שהצליחו להימלט בדרך לא דרך מאירופה הנאצית לעיר קובה, יפן. 

מבין המשמעויות הרבות של הבהוב נורות ה'לד' מסתתרים ביצירה סיפורים מרגשים – מספר הנכדים שזכו סבים ניצולי שואה להכיר טרם פטירתם, מספר השבועות שעובר חי בבטן אימו לפני שנפל, מספר האשרה שהונפקה בידי סוגיהרה לפליט יהודי, שהגיע ארצה והקים משפחה בישראל והסיפורים רבים. 

המשמעות הישראלית והיהודית שיצק מיאג'ימה לתוך היצירה משתלבת בהרמוניה עם שלושה עקרונות העומדים בבסיסה של הפילוסופיה הבודהיסטית – שינוי מתמיד – יחסי גומלין – ומחזוריות, עקרונות אותן מבטא מיאג'ימה שוב ושוב ביצירותיו הנוספות המוצגות התערוכה.

"התערוכה היא התגשמות של חלום ובעיקר של מחקר מקיף", אומרת ד"ר אתי גלס גיסיס אוצרת המוזיאון. "זהו אירוע אמנותי שטרם נעשה כמותו בעולם. מי מאיתנו דמיין לעצמו שבמרחק של אלפי מיילים, אמנים יפנים מגיבים ויוצרים בהשראת ההיסטוריה היהודית". 

"התרגשות וגאווה עצומה להשיק את היצירה ואת התערוכה כולה. זהו אירוע אומנותי אדיר וגם ערכו החינוכי עצום", מוסיף מנכ"ל מוזאוני חיפה יותם יקיר. "השואה, כאירוע הדרמטי בתולדות האנושות, מחברת בין תרבויות וארצות, והחיבור המיוחד בין ישראל ליפן מוצג כאן באופן שלא הוצג בעבר. מבקש להודות מעומק הלב לתורמים הרבים שאם לא הם, לא היינו יכולים להקים מקבץ תערוכות בהיקף כזה".  

יושי היגוצ׳י נספח תרבות שגרירות יפן בישראל (צילום: ענת חרמוני)
יושי היגוצ׳י נספח תרבות שגרירות יפן בישראל (צילום: ענת חרמוני)

"ים של זמן", שהושקה הבוקר בנוכחות האמן והקהל הנרגש, היא חלק מתערוכה נדירה הנפתחת השבוע בשם "מנהרת זמן – יפן והיהודים", בה אמנים יפנים מובילים מציגים יצירות בהשראת ההיסטוריה היהודית. פתיחת התערוכה הרשמית תתקיים ביום חמישי הקרוב לקהל מוזמנים, ולמחרת תיפתח לקהל הרחב.