בעוד חודש ייפתח פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר, וכמיטב המסורת יתקיים הפסטיבל בחול המועד סוכות (14-11 באוקטובר) באולמות האבירים המשופצים והמחודשים, בכניסה לעיר העתיקה, ברחבי העיר ועל רקע נופיה של עכו.

פסטיבל עכו חוגג השנה את שנתו ה-43 ובמסגרתו יועלו 60 מופעי תיאטרון, מתוכם 20 הצגות מקור, יצירות חדשניות ופורצות דרך ובהן שמונה הצגות בכורה, שיתחרו על משבצת "ההצגה הטובה ביותר". שש הצגות חממה, שיעלו בבכורה יוצרים מבטיחים הנמצאים בראשית דרכם, שמונה מופעים במתחם "האוהל" בפלטפורמה מיוחדת בסגנון OFF AKKO, שש הצגות אורחות, ארבעה מופעים בינלאומיים ועוד שלושים אירועי חוצות שיונגשו לקהל הרחב חינם, החל מהשעה 17:00. במהלך ימי הפסטיבל יוקם מתחם לינת שטח באוהלים בחומה המזרחית.

גם השנה מתמקד הפסטיבל בשמונה הצגות התחרות שיועלו בבכורה ויתמודדו על הטייטל 'ההצגה הטובה ביותר'. 

ההצגות המתחרות: "איי לאב יו ספיישל" -  פולחן שנע בין החושי-פגאני לבין האוטוביוגרפי, מאת אחינועם מנדלסון; "אלמנת הקש" - הפקה ראשונה מסוגה לתאטרון דיגיטלי חי המשלב שחקנית ודמויות אווטאר, מאת נטע שפיגלמן ואמיר יציב; "הכאב" - הצגה המבוססת על ספר הזיכרונות של הסופרת הצרפתייה מרגריט דיראס, על חזרתו של שבוי מלחמה לבת זוגו, כאשר זירת ההתרחשות הבימתית הופכת למרחב הזיכרונות הישנים של כותבת היומן, בריקוד, בשירה, בדימוי ובמוזיקה. בימוי ועיבוד: יותם גוטל; "בלוברי" - מופע המבוסס על סיפור אישי של זוג הנמצא בטיפולי פוריות שש שנים ותקוע בחדר המתנה. רעיון וכתיבה: נטלי צוקרמן קופל, יוצרות: נטלי צוקרמן קופל, תומר קופל צוקרמן, עתליה ברנזבורג, אורי לנקינסקי, ליר כץ ושירה חסיד.

ההצגה ''בלוברי'' (צילום: שלומי יוסף)
ההצגה ''בלוברי'' (צילום: שלומי יוסף)

עוד מתחרות: "לינהארד פוקז"י - חברי השבט שהיו אוגרים את רגשותיהם עד לטקס הלילי של בכי משותף, מהווים בסיס מיתי-עכשווי לכוכבת הפופ, האופרה והגראולינג באמצעים של פואטיקה ותיאטרון.  בימוי, טקסט ועיצוב: עודד קוממי;  "על הגבעה"- מחזמר סאטירי על ארץ לעולם לא, כשחמש נערות צעירות מנסות להגשים את חלומן ולבנות יישוב חדש בארץ המובטחת, מאת קרן שפט ובבימויה של אליענה מגון; "פ.י.ת" על פי המחזה "משפט פיתגורס" מאת נתן אלתרמן, בו רובוט מבקש לגלות מה סוד החיים ומה סוד המוות. עיבוד, בימוי ומוזיקה מקורית מעין אב; "פקק" -  אירוע תיאטרוני ייחודי, המתרחש בחוץ, בכביש, בין ובתוך הרכבים כשהדמויות והקהל חולקים את אותו הפקק. מופע מצחיק ומרגש עם שמונה דמויות המנסות להגיע למחוז חפצן ונתקעות יחד, כשמעליהן מרחפת השאלה הכל כך ישראלית: "למה לא נוסעים?". כתיבה ובימוי: נדב רוזיאביץ'.

ההצגה ''על הגבעה'' (צילום: שלומי יוסף)
ההצגה ''על הגבעה'' (צילום: שלומי יוסף)

בנוסף לשש הצגות "החממה" שעוסקות בנושאים חברתיים ושלל אירועי החוצות - יועלו בפסטיבל ארבע הצגות אורחות בהן "מדוע עורב דומה לשולחן כתיבה?" - פנטזיה מוזיקלית אל ארץ הפלאות בהשתתפות אנסמבל של שחקנים עיוורים וכבדי ראיה והפקה ייחודית של המחזאית והבמאית הדר גלרון; "קולות",  אוסף סיפורים ומצבים מחיי נשים מאת הישאם סלימאן ; "הח'אן האחרון" - الخان الأخير - תיאטרון רהט מציג בפסטיבל בבכורה ארצית מחזה מקורי בהשראת זרקת אליימאמה - אגדה ערבית קלאסית, מאת: קאיד אבו לטיף, אילן פופקו ובבימויו של אילן פופקו; "התעוררות" - מחזה בהשראת "אביב מתעורר" מאת פרנק ודקינד. תרגום: עידו ריקלין, עיבוד, בימוי, עיצוב חלל ותנועה: אביחי בלחסן. 

ההצגה ''פ.י.ת'' (צילום: שלומי יוסף)
ההצגה ''פ.י.ת'' (צילום: שלומי יוסף)

חמש  שנים סוערות עברו על עכו, שכללו דרמות פוליטיות שהביאו לעזיבת המנהל האמנותי אבי גיבסון בר-אל ואיתו כל הצגות התחרות ב-2017, קיפאון בשנות הקורונה ואת האירועים הביטחוניים האלימים ששטפו את העיר ב"שומר החומות".

השנה הפסטיבל מביא איתו בשורה עם מינוייה של השחקנית, המחזאית והבימאית דליה שימקו לתפקיד המנהלת האמנותית של הפסטיבל. זו הפעם הראשונה שאשה מכהנת בתפקיד. 

לצידה פעלו בוועדה האמנותית אסתי זקהיים, דורי פרנס, חליפה נטור ואורי זמיר, שהתמודדו עם שיא של כל הזמנים: 326 הגשות שמתוכן נבחרה התוכנית האמנותית לפסטיבל.

ההצגה ''הכאב'' (צילום: שלומי יוסף)
ההצגה ''הכאב'' (צילום: שלומי יוסף)

שימקו אמרה הבוקר עם חשיפת תוכנית הפסטיבל, כי "פסטיבל עכו הוא אוצר תרבותי ייחודי בנוף התיאטרון הישראלי. יש לטפח, להעצים ולהעשיר אותו. אין לי מילים לתאר את ההתרגשות, הזכות והיראה שאני חשה מכך שהפסטיבל הוותיק והנפלא הזה הופקד בידי לניהול האמנותי. הפסטיבל מציג השנה תוכנית עשירה ושופעת ואני מאמינה שכל אוהב תרבות ימצא בה משהו שיסקרן, יאתגר וירגש אותו. ואכן, כמות ההצעות הטובות שזרמה אלינו הביאה אותנו לפתוח את ה'אוהל' שהוא סוג של OFF AKKO על מנת שנוכל לאפשר ליוצרים מוכשרים נוספים לקבל במה בפסטיבל החשוב הזה".

ליזו אוחיון, מנכ"לית הפסטיבל והמפיקה הראשית שלו: "פסטיבל עכו הפך לנכס צאן ברזל תרבותי בעכו בפרט ובישראל בכלל".

"פסטיבל עכו ה-43 מסמל את חזרתה של העיר עכו לתנופת צמיחה מיוחדת שתקרין על תושבי עכו והסביבה ועל צביונה התרבותי של ישראל", אמר ראש עיריית עכו, שמעון לנקרי.

שמעון לנקרי, ליזו אוחיון ודליה שימקו (צילום: אושרי כהן)
שמעון לנקרי, ליזו אוחיון ודליה שימקו (צילום: אושרי כהן)

ב-12 באוקטובר יקיים פסטיבל עכו ערב הוקרה ליעקב אגמון ז"ל,  מעמודי התווך של התרבות והתיאטרון בישראל שהטביע חותמו על התיאטרון הישראלי ובשנות ה-90 אף שימש כמנהלו האמנותי של פסטיבל עכו.

האירוע יופק על ידי הגר אגמון, בתם של יעקב אגמון והשחקנית כלת פרס ישראל גילה אלמגור אגמון, שבמעמד הזה תעניק  את "פרס אגמון" למפעל חיים לנאוה צוקרמן, העומדת בראש תיאטרון "תמונע".

בנוסף ייערך טקס קריאת האולם בתיאטרון עכו על שמו של אגמון.