בום! בנג! דוינג! ילדי הקומיקס הישראלי מקבלים מקום של כבוד בתערוכה חדשה שתיפתח ב'גלריה על הצוק' בנתניה –ב-30 לספטמבר ועד 16 נובמבר, ומיועדת לילדים ולכל המשפחה.

תערוכה ייחודית ולא שגרתית המוקדשת לעולם הקומיקס לילדים - צבעונית, ססגונית ומבדרת, המלווה באיכות אמנותית בלתי מתפשרת. תערוכה שבה הגיבורים המובילים את הסיפורים במילים ובציורים הם ילדים וילדות והיא כוללת גם מחווה לילדי הקומיקס ההיסטוריים מעיתוני הילדים הנוסטלגיים – "דבר לילדים" ו"הארץ שלנו".

אל הגלריה חברה אוצרת התערוכה, מי שגדלה על ברכי אמנות הקומיקס, דניאלה גרדוש- סנטו, בתו של דוש, הקריקטוריסט המיתולוגי. דוש יצר גם הוא קומיקס לילדים בשנים הראשונות למדינה, ודמותו של שרוליק שלו, הצבר המיתולוגי, זכה לימים לקומיקס משלו בעיתון ג'רוסלם פוסט (דוש היה גם הראשון בעיתונות העברית שיצר קומיקס למבוגרים בשבועון "העולם הזה" – "רותי" - שהייתה גיבורה- אשה פמיניסטית).

מתוך התערוכה - קומיקס של יניב שמעוני (איור: יניב שמעוני)
מתוך התערוכה - קומיקס של יניב שמעוני (איור: יניב שמעוני)

הילדים שבשלל עמודי הקומיקס שבתערוכה הם כאלה שקל להזדהות איתם וכיף לחוות יחד איתם רגעים מצחיקים, מרגשים ,מותחים ואפילו קצת מפחידים. וכמו בחיים, גם כאן – הילדים שונים זה מזה – יש חברותיים ויש ביישנים, מקובלים ולא מקובלים, שובבים או חולמניים, אבל בכל אחד ואחת יש משהו מיוחד שהופך אותם לגיבורי העלילות. ולא פעם כשמתגלים בהם כוחות שלא ידעו על קיומם - הם גם מקור להשראה ולהעצמה.

מתוך התערוכה - קומיקס של מישל קישקה (איור: מישל קישקה)
מתוך התערוכה - קומיקס של מישל קישקה (איור: מישל קישקה)

מדוע דווקא קומיקס שבמרכזו ילדים? המחקר לתערוכה העלה שהנפוץ והאהוב ביותר בארץ - אינו קומיקס של גיבורי על דמיוניים או יצורים ובעלי חיים, אלא כזה שבמרכזו ילדים וילדות. מדוע אין סופרמן ישראלי? או כלב- גיבור או עכבר.. היו ניסיונות ליצור סופר מן ישראלי אך לא הם לא השתרשו לאורך זמן. אולי בכל זאת הוא עוד יגיע יום אחד ויישאר איתנו.

 עוד לפני קום המדינה וגם לאחר מכן – בעיתוני הילדים – החלו להופיע רצועות קומיקס שבהן מככבים ילדים ובני נוער. משנת 1985 חלה פריחה של עיתוני ילדים חדשים, בהם "כולנו", "משהו", "אותיות", "צ'ופר" (לימים, "מעריב לילדים"), שהעניקו לקוראים קומיקס צבעוני ומרתק. הקומיקסאים הבולטים בשנים אלו שבחרו בילדים כגיבורים - אורי פינק, מישל קישקה ושי צ'רקה - היו לאמנים בכירים בתחום זה ופונים גם לילדים וגם למבוגרים. במשך הזמן הצטרפו אליהם צעירים וגם וותיקים ועם התפתחות תרבות הקו מיקס החלו לפרסם לא רק בעיתונים אלא גם בחוברות, בספרים ובאינטרנט. הביטוי לכך בתערוכה הינו באמצעות  13 אמנים ואמניות מובחרים המציגים קשת של עולמות: מתח, הרפתקאות, פנטזיה ודמיון, לצד סיפורים משעשעים ונוגעים ללב מחיי היום-יום , עם דמויות הנטועות במציאות הישראלית . מאפיינת אותם היכולת להתחבר אל הילד מנקודת מבטו וגם ליצור הבחנות דקות על תקופת הילדות. כל זאת בסגנונות אומנותיים מגוונים ועשירים. 

המשתתפים לפי סדר א"ב: דודו גבע, עופר זנזורי, דניאלה לונדון דקל, רותו מודן, נעם נדב, הילה נועם, אורי פינק, ארז צדוק, שי צ'רקה , מישל קישקה, נמרוד רשף, יניב שמעוני , תומיקס. 

בנוסף לחוויית הביקור - מטרת התערוכה לעורר סקרנות ואהבה לשפה הסיפורית המיוחדת הזו ולעודד את הדור הצעיר להעמיק את ההכרות עם תרבות הקומיקס, שתלווה אותו גם בבגרותו.

מתוך התערוכה - קומיקס של רותו מודן (איור: רותו מודן)
מתוך התערוכה - קומיקס של רותו מודן (איור: רותו מודן)

מעניינת ההשוואה בין הילדים של שנות ה80 ואילך - לעומת אלו שהובילו את סיפורי הקומיקס בשנות ה-40-50 של המאה העשרים . אז בלטה המחויבות לאתוס הציוני לאומי וההתגייסות לטובת הכלל והמדינה לעומת– הקומיקס של הדור האחרון שאינו בא רק לחנך אלא גם לבדר , הוא אישי יותר, פתוח למגוון נושאים מעולמם של הילדים ומשקף את נפשם.

מעל לכל – ההומור: לעתים פרוע ולעיתים מעודן יותר, אבל הוא תמיד שם. קיר קומיקס שלם שצייר בגלריה יובל כספי – מאפשר למבקרים להיות גיבורי סיפור קומיקס בעצמם . כמו כן יתקיימו פעילויות יצירתיות וסדנאות ועל כך ניתן להתעדכן בדף הפייסבוק של "הגלריה על הצוק" בנתניה. הכניסה חופשית!